Gå til innhold

Når febernedsettende (paracet/ibux) har dårlig effekt/ikke tilfredsstillende effekt...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

75% av husstanden har nå hatt høy feber, og febernedsettende i diverse former er derfor forsøkt - etter råd fra lege og legevakt. Det som går igjen er at det ikke virker! Finnes det rett og slett bare virusinfeksjoner som gir en slags feber slike medisiner ikke greier å senke "nok"? 

Ved andre infeksjoner, har Paracet hatt grei effekt. Men denne gangen har det ikke hatt særlig effekt på verken store eller små, feberen har vært vedvarende høy og allmenntilstanden har vært svært dårlig (nedsatt matlyst, tale, våkenhet et cetera., da måtte vi på legevakten). 

Men jeg forstår ikke hvorfor feberen ikke går ned, og vi har måtte ty til litt alternative metoder, som heller ikke fungerer særlig bra... 

Anonymkode: 2aa6d...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart bad etc kan hjelpe... Men hvis ikke, har du ringt og hørt med lgv igjen? Målt crp? Kan være bakterie og ikke virus. 

Anonymkode: 6dfd5...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Klart bad etc kan hjelpe... Men hvis ikke, har du ringt og hørt med lgv igjen? Målt crp? Kan være bakterie og ikke virus. 

Anonymkode: 6dfd5...4d4

Crp ble målt på én av oss, og den var litt høy, men sank med 50% til dagen etter og i løpet av 4-5 dager var personen feberfri. 

Anonymkode: 2aa6d...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart bad etc kan hjelpe... Men hvis ikke, har du ringt og hørt med lgv igjen? Målt crp? Kan være bakterie og ikke virus. 

Anonymkode: 6dfd5...4d4

Jeg tipper legevakten da vil ha oss inn, og vedkommende (voksen) vil definitivt ikke til lege. Særlig ikke etter å ha sett samme sykdomsforløp hos de andre i familien, der kroppen har ordnet opp selv.

Anonymkode: 2aa6d...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tipper legevakten da vil ha oss inn, og vedkommende (voksen) vil definitivt ikke til lege. Særlig ikke etter å ha sett samme sykdomsforløp hos de andre i familien, der kroppen har ordnet opp selv.

Anonymkode: 2aa6d...908

Nei nei, da får man bare se det an. Voksne folk tar egne valg 🤷‍♀️

Anonymkode: 6dfd5...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei nei, da får man bare se det an. Voksne folk tar egne valg 🤷‍♀️

Anonymkode: 6dfd5...4d4

Ja... Men spørsmålet handler ikke om dette, da...

Anonymkode: 2aa6d...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo minst like mye an på immunforsvaret til den enkelte. Hvis feberen er høy og ikke går ned etter febernedsettende og allmenntilstanden er så dårlig, da bør til og med den "voksne" innse at lege gjerne bør kontaktes. At én i familien hadde et bestemt sykdomsforløp betyr ikke at andre får samme forløp.

Anonymkode: 2b6ac...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg av seg og oppholde seg i ett kjølig rom, kan være det som må til. Ene ungen min må jeg gjøre dette med når hun har feber og prasett ikke har virkning. Råd fra legevakta første gang jeg ikke fikk ned feberen på ungen, allmentilstanden var ikke bra, men ikke så dårlig at jeg hastet til legevakta. Legevakta sa den skulle gå nedover i løpet av 30min, gikk den da ikke nedover så skulle jeg ringe igjen. Dette har hjulpet hver gang. Selv når vi går tilbake i ett annet rom går den nedover, så virker som ungen må ha en kickstart på nedkjøling. Det var vel senest sist uke hun måtte kle av seg og være på mitt soverom en stund for der var det kjølig. Det var fryktelig irriterende at mammas råd hjalp, for nå som hun er 16 år er mammas råd teite. 

Anonymkode: 09b92...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja... Men spørsmålet handler ikke om dette, da...

Anonymkode: 2aa6d...908

Jeg ga tips om å kjøle seg ned, så om at om ikke noe hjalp kontakte legevakten igjen da det kunne være bakteriell infeksjon. Får da svar om at vedkommende voksen ikke ville dra til legevakten hvis man fikk beskjed om det (de vil sikkert måle crp, ellers kan de ikke bagatellisere det med kjærring råd... Det ville skapt et h.. om pasienten ble enda dårligere, folk går jo til media med en gang). Og nå svares det passivt aggressivt... Altså, hva ber du egentlig om? 🤷‍♀️🤔

Anonymkode: 6dfd5...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med Høy feber da? litt høy, ganske høy eller farlig høy?? Litt eller moderat høy feber er jo i seg selv ikke farlig....

Så da blir spørsmålet hva du ønsker å oppnå. Hvis det er å føle seg litt bedre, kan det å ta et kjølig bad, gå en tur ut i kjølig vær eller ligge på et kaldt rom hjelpe. 

Anonymkode: db92d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med Høy feber da? litt høy, ganske høy eller farlig høy?? Litt eller moderat høy feber er jo i seg selv ikke farlig....

Så da blir spørsmålet hva du ønsker å oppnå. Hvis det er å føle seg litt bedre, kan det å ta et kjølig bad, gå en tur ut i kjølig vær eller ligge på et kaldt rom hjelpe. 

Anonymkode: db92d...93f

Høy feber er vel over 39?

Anonymkode: 586bc...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høy feber er vel over 39?

Anonymkode: 586bc...dfc

Nei det er det nødvendigvis ikke. Det kommer sn på hva som er vedkommendes vanlige kroppstemperatur. 
 

i tillegg får noen veldig dårlig almenntilstand ved litt høy feber mens andre tåler høy feber godt. 

Anonymkode: db92d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...