Gå til innhold

Forstår ikke dette med eldre søsken 🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har svart gjentatte ganger at det blir slik med eldre søsken, men uten at det ser ut for å gå inn.

Her er saken. Vi er to bekjente som begge har jenter er på 8 år. Min er yngst av fire, hennes er eldst av fire. Og hver gang det er snakk om leggetid, spesielt i ferier, spilletid og i-pad/pc/mobil, barne-tv, plikter hjemme osv, så blir det kræsj. Hun andre ser rett og slett ikke ut til å klare å ta innover seg at det f.eks. er uproblematisk å la vår jente være oppe til 22-23 om sommeren (hun sover lenge dagen etter) fordi hun er yngst og vi ikke har andre småttiser som våkner grytidlig, eller at vår har egen i-pad (det har de tre andre eldre også). Det er slitsomt å føle at jeg må forsvare valgene mine hele tiden og lurer på om det er andre måter å forklare på?

Anonymkode: c94a8...38a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger dere å diskutere dette så veldig da? Om jenta hennes synes det er urettferdig bare å vite om at venninna har andre regler, tenker jeg det er bare slik livet er. Om jentene skal leke sammen ut over kvelden, kan dere jo prøve å komme hverandre i møte så jentene legger seg mer likt.

Det sagt, har ikke jeg problemer med å fortelle min syvåring at han må legge seg tidlig fordi han våkner tidlig samme søren. At nabogutten ikke må det samme, vedrører ikke diskusjonen i så måte. Kanskje han klarer å sove lenger om morgenen? Vi kan strekke leggetiden litt innimellom om de er sammen, men vi bestemmer våre rutiner ut fra hva som passer vår familie, og naboen gjør det som passer best for dem.

Skrevet

Må du forklare det da? Vi har våre regler og ja, min datter synes av og til det er urettferdig men slik er verden. Hun for lov til ting andre ikke får og av og til er det omvendt. Jeg har en bekjent som synes mi får lov til ting som hennes ikke får. Jeg har sagt at hun må respektere at barna er forskjellige og våre regler er forskjellig. Mi kan være oppe til kl 23 om fredagene uten problem mens hennes blir så sur og vanskelig dagen etter. 

Anonymkode: a4e36...4d2

Skrevet

Alle familier er dessuten ulike. Har venner som vil at vi skal dra på hyttetur men jeg vet at deres rutiner ikke er det som jeg vil prioritere og at det ikke kommer til å bli koselig. Deres unger er oppe grytidlig og legges ditto tidlig,vi er en gjeng murmeldyr...

Anonymkode: a507f...b3e

Skrevet

Så lenge dere går hjem tidlig nok til at de får lagt seg når de ønsker og de ikke kommer på besøk før 9 om morgenen ser jeg ikke hvorfor dette skal bli noe problem.

Anonymkode: d22c5...433

Skrevet

Ingen tvil om at det er forskjell på å være eldst og yngst i en søskenflokk altså. Vi foreldre blir mer avslappet med årene også, det kommer fra et sted det ordspråket som sier at nr en bader du, nr to vasker du med en klut og nr tre tørker du støv av av og til. Selvfølgelig overdrevet til tusen, men man senker helt klart skuldrene etterhvert og eldste baner vei for yngre. Du ser det går greit med eldste og blir litt mer avslappet med yngre søsken.

Rart det med soving egentlig, for eldste her våknet jo grytidlig sju dager i uka til han var langt opp i barneskolen, mens yngste ikke har noen problemer med å sove lenge.

Hadde ikke giddet diskutere det så veldig, bare svart helt standard at familier er forskjellig, barn er forskjellig, vi må begge velge det som fungerer i vårt hus. Barna må bare lære seg at det kan være forskjeller.

Anonymkode: 84aae...107

Skrevet

Tror ikke det med sovingen har med eldre søsken å gjøre.

Her i huset er den yngste 10 år og naturlig A-menneske. Sover sjelden forbi kl 6.30 selvom han er lenge oppe. Er han sent i seng er neste dag ulidelig både for han og oss andre. Så det skjer bare få ganger i året. Storesøster er motsatt og sover til hun er uthvilt. 

Vil gjette på at din veninne også føler at hun må forsvare sine valg overfor deg. Slik er det gjerne når man er veldig forskjellige.

Anonymkode: b7fe2...08d

Skrevet

Er det nødvendig å diskutere dette da? Sånn har dere det og det trenger du ikke forsvare på noen måte.

Min yngste (av 4) er 5 år, hun er en natterangler og på nyttårsaften var hun den med mest fart i utpå natten.

I sist sommerferie hadde vi «store» problemer med å rekke frokost på hotellet som sluttet kl.12. Vi snur døgnet hele gjengen og det fungerer for oss når vi er alene. Er vi sammen med andre må vi jo moderere oss, men å stå opp før kl. 9 i ferier fordi andre har små barn det skjer bare ikke. 

Anonymkode: 41985...fae

Skrevet

Jeg forstår ikke overhodet at dette er et problem bortsett fra de gangene dere eventuelt er sammen på ferie eller hyttetur eller noe? Hvordan kan dere kræsje om ting som skjer i hvert deres hjem? Ingen av dere har jo rett eller feil liksom.. 

Anonymkode: 197af...bf2

Skrevet

Hei! Det er hun som stadig kommer innom dette ved å spørre meg om ting, f.eks. "Når legger Mia seg da?" og når jeg svarer så sperrer hun øynene litt sånn sjokkert opp og kommer med utsagn i vantro tonefall "Sååå sent!?!" Oi ...", og da føler jeg liksom at jeg må forsvare og forklare meg. Dette er bare ett eksempel altså, det gjelder mange ting, og alltid hun som begynner og reagerer så veldig.

Jeg er enig med dere, stort sett spiller det ikke noen rolle. Unntaket er besøk om morgningen i helgene der vi måtte si fra om at 10 er altfor tidlig å ringe på hos oss. Da ble det ny runde med sjokk og vantro og ditto forklaringer.

HI

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Det er hun som stadig kommer innom dette ved å spørre meg om ting, f.eks. "Når legger Mia seg da?" og når jeg svarer så sperrer hun øynene litt sånn sjokkert opp og kommer med utsagn i vantro tonefall "Sååå sent!?!" Oi ...", og da føler jeg liksom at jeg må forsvare og forklare meg. Dette er bare ett eksempel altså, det gjelder mange ting, og alltid hun som begynner og reagerer så veldig.

Jeg er enig med dere, stort sett spiller det ikke noen rolle. Unntaket er besøk om morgningen i helgene der vi måtte si fra om at 10 er altfor tidlig å ringe på hos oss. Da ble det ny runde med sjokk og vantro og ditto forklaringer.

HI

Det er vell ikke så rart at de blir overasket over at de ikke kan ringe før godt etter 10. Du blir vel også litt forundret hvis hun sier di ikke kan ringe etter 18 eller at dere blir bedt om å gå klokka 17 så de får roet ned for kvelden.

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Men neste gang hun spør, så svarer du ikke på spørsmålet. I stedet tar du opp nettopp det du skriver her: At du har erfart at hun spiller sjokkert (eller blir sjokkert) og at du føler at du må forsvare deg. Så ber du henne om å la dette ligge, for hun har jo nå også innsett at dere har barn som er veldig forskjellige på dette området. (Hun MÅ da ha skjønt det nå!)

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vell ikke så rart at de blir overasket over at de ikke kan ringe før godt etter 10. Du blir vel også litt forundret hvis hun sier di ikke kan ringe etter 18 eller at dere blir bedt om å gå klokka 17 så de får roet ned for kvelden.

Mine unger er oppe før fuglene fiser, men jeg vil helst ikke ha folk på døra før ti i helgene likevel. Er det så rart, da? Ser ut til å være grei konsensus om å ikke sende barna på døra til andre så tidlig her i nabolaget, i alle fall.

Skrevet
16 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Mine unger er oppe før fuglene fiser, men jeg vil helst ikke ha folk på døra før ti i helgene likevel. Er det så rart, da? Ser ut til å være grei konsensus om å ikke sende barna på døra til andre så tidlig her i nabolaget, i alle fall.

Det er jo helt greit at du ønsker det, men du må jo bare si fra og du må jo godta at andre har en annen døgnrytme.

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo helt greit at du ønsker det, men du må jo bare si fra og du må jo godta at andre har en annen døgnrytme.

Men spørsmålet var jo egentlig om det er noe å bli så veldig overrasket over? Det har ikke så mye med døgnrytme å gjøre sånn sett, vi er alltid oppe tidlig og ofte også på farten tidlig i helgene.

Det handler mer om hvor tidlig det skal «brake løs» de dagene man er hjemme og slapper av. Her i nabolaget har jeg aldri opplevd at andre har sendt ungene sine ut for å ringe på døra til andre så tidlig i helgene, så jeg trodde det var en ganske vanlig kultur å ha. De kommer heller ikke senere enn seks-halv syv for oss som har barn på småtrinnet. Avtalt besøk er noe helt annet, da kommer folk så tidlig og går så sent som de blir enige om ved hver anledning.

Skrevet

Er dere sammen på tur eller noe slikt, så kan jeg godt forstå det. Da bør de som er like gamle legge seg likt. Min eldste er voksen og de to andre er 8 og 10, men de får ikke være oppe sene kvelder av den grunn. Det er noe de kan glede seg til når de blir eldre. De får utsette leggingen maks en time om sommeren og lange ferier. En halvtime i helgene.

Anonymkode: 4ff05...d84

Gjest Antarctica
Skrevet

HI, husk nå at den dama er et fjols. Hun spiller jo sjokkert fordi hun indirekte vil "korrigere" deg. Det skal hun bare drite i. Hvis hun sier "oj, så sent?" så er jo svaret bare "ja, akkurat så sent."

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Jeg skjønner deg godt... Kjenner meg igjen. Flere i familien måper bare fordi barna her legger seg kl 20 og ikke kl 18.30. Min barn har aldri klart å sovne 18.30. 

Irriterende når folk skal bry seg om filleting. Ikke bry deg om det. ❤️ Du gjør det som er bra og passer din familie. 

Anonymkode: bbdcb...5ae

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dere sammen på tur eller noe slikt, så kan jeg godt forstå det. Da bør de som er like gamle legge seg likt. Min eldste er voksen og de to andre er 8 og 10, men de får ikke være oppe sene kvelder av den grunn. Det er noe de kan glede seg til når de blir eldre. De får utsette leggingen maks en time om sommeren og lange ferier. En halvtime i helgene.

Husker 6 åringen her var på tur med 10 åringer. De store måtte legge seg kl 19.30. Det klarte ikke barnet mitt midt på sommeren på hyttetur med oss alle i familien. Mye himling med øynene og kommentarer. Irriterende. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at du sender ungene dine tidlig til venner? 😫Veldig rart. Egoistisk tenker jeg. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke noe vits i å legge dem samtidig hvis den ene sovner med en gang og den andre ikke sovner på to timer fordi hun er vant til å legge seg senere.

Hver familie gjør selvfølgelig det som fungerer best for dem. Ikke noe å stille spørsmålstegn ved engang. Barn takler at andre barn har forskjellige regler. Hvis de har søsken burde det jo være enkelt å forklare siden søsken har andre regler utifra alder. 

Vår treåring legger seg seeent pga det er ikke vits i å legge han tidligere. Kommer da selvfølgelig ikke til å legge han 2-3 timer tidligere hvis vi er sammen med andre når han bare blir liggende våken og forstyrre andre til han er klar til å sove. Moren min stilte spørsmål ved dette da vi var sammen i ferien, men jeg gidder ikke å forsvare meg. Jeg bare sier at det er det som fungerer for oss og det er slik det må være. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at du sender ungene dine tidlig til venner? 😫Veldig rart. Egoistisk tenker jeg. 

Nå har jeg tenåringer. De avtaler ofte å treffe venner vesentlig tidligere enn 10, ja.  De ringer ikke ofte til hverandre da. Det går mest i snap. I dag har for eksempel den ene vært i kontakt med to andre for å avtale kjøring til noe som starter klokka 10.

På søndagene pleier jeg å trene med en venninne klokka 08.30. Fra 07.30 er ddt vanlig at vi ringer hverandre.

En annen venninne sover halve dagen. Henne ringer jeg ikke før etter 12, men jeg inviterer henne heller aldri med på hytta eller liknende og sier bestendig nei når hun inviterer. Vi var for ulik døgnrytme.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg tenåringer. De avtaler ofte å treffe venner vesentlig tidligere enn 10, ja.  De ringer ikke ofte til hverandre da. Det går mest i snap. I dag har for eksempel den ene vært i kontakt med to andre for å avtale kjøring til noe som starter klokka 10.

På søndagene pleier jeg å trene med en venninne klokka 08.30. Fra 07.30 er ddt vanlig at vi ringer hverandre.

En annen venninne sover halve dagen. Henne ringer jeg ikke før etter 12, men jeg inviterer henne heller aldri med på hytta eller liknende og sier bestendig nei når hun inviterer. Vi var for ulik døgnrytme.

Forskjell på å ringe og å ringe på.

Skrevet
4 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Forskjell på å ringe og å ringe på.

Ja, det er det og man lærer seg jo hvem som vil sove utpå og hvem som er klar til å starte dagen på det som for meg er "fornuftig" tid. Poenget ee at vi må si fra til hverandre hva som passer. Da ungene var yngre var det like ugreit for oss med folk so. Kom på døre klokka 18 som det var for andre med folk som kom på døre nlokka 08.

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er det og man lærer seg jo hvem som vil sove utpå og hvem som er klar til å starte dagen på det som for meg er "fornuftig" tid. Poenget ee at vi må si fra til hverandre hva som passer. Da ungene var yngre var det like ugreit for oss med folk so. Kom på døre klokka 18 som det var for andre med folk som kom på døre nlokka 08.

Sto du i morgenkåpe og tøfler klokka 1800? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...