Gå til innhold

Skjermbruk og språkvansker


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

denne studien kjenner jeg at jeg synes var dårlig utført. Den ene gruppen hadde barn som allerede hadde språkvansker og linket det opp mot vanene de har. Samtidig sies det ikke noe om de 22 prosentene uten språkvansker. Hvorfor er deres språk normalt?

Anonymkode: 0878b...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

denne studien kjenner jeg at jeg synes var dårlig utført. Den ene gruppen hadde barn som allerede hadde språkvansker og linket det opp mot vanene de har. Samtidig sies det ikke noe om de 22 prosentene uten språkvansker. Hvorfor er deres språk normalt?

Anonymkode: 0878b...654

Godt å få det nyansert. Jeg er en mamma med en gutt som er sen med språket og som er altfor glad i Ipad. Jeg har etter å ha lest artikkelen idag følt en enorm skyld for at hans språkvansker kan henge sammen med Ipad bruk. Samtidig så vet jeg at han har fått masse stimuli, oppmerksomhet fra foreldre, søsken. Vi er en skravle familie så han har hørt mye snakking. Fordommer den dagen Ipad ble oppfunnet, men igjen det er selvfølgelig vår feil at vi ikke har vært mer konsekvente.

Anonymkode: b69e3...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt å få det nyansert. Jeg er en mamma med en gutt som er sen med språket og som er altfor glad i Ipad. Jeg har etter å ha lest artikkelen idag følt en enorm skyld for at hans språkvansker kan henge sammen med Ipad bruk. Samtidig så vet jeg at han har fått masse stimuli, oppmerksomhet fra foreldre, søsken. Vi er en skravle familie så han har hørt mye snakking. Fordommer den dagen Ipad ble oppfunnet, men igjen det er selvfølgelig vår feil at vi ikke har vært mer konsekvente.

Anonymkode: b69e3...e0b

Du kan da virkelig ikke skylde på en død gjenstand, et stykke teknologi. Det er utelukkende deres feil og deres latskap og snarveier.

Anonymkode: e64d3...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da virkelig ikke skylde på en død gjenstand, et stykke teknologi. Det er utelukkende deres feil og deres latskap og snarveier.

Anonymkode: e64d3...090

Veldig dømmende her uten at du kjenner oss, men ok

Anonymkode: b69e3...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At iPad ikke er godt for stimuli, språk og kognitiv utvikling er vel ganske åpenlyst 

Anonymkode: 9f109...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mamma til et barn som først ble diagnostisert med SSV så kan jeg med sikkerhet si at Ipad ikke har skylden for det iallefall.
Rent diagnostisk sett, kan også språkvansker være tilleggsvansker om vedkomne har for eksempel ADHD eller er innenfor autismespekteret. (Merk KAN. Vi skal utredes for det nå.) 

Ikke dermed sagt at alle som har språkvansker har sittet for mye med Ipad, TV eller har en diagnose.

Som 9c5 skriver over her, er det jo åpenlyst at Ipad kanskje ikke stimulerer best for språk og kognitiv utvikling. Men Ipad er også et godt hjelpemiddel (om brukt på korrekt måte og med korrekte apper). 

Språkvansker, spesiellt SSV er mer vanlig enn man tror, men forskningen og kunnskapen rundt det er relativt ferskt. 

Jeg personlig tror det er veldig lett å "skylde" på noe enn å finne den bakenforliggende årsaken.. Det er iallefall det jeg har erfart i min ferd nå. 

Anonymkode: da422...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som mamma til et barn som først ble diagnostisert med SSV så kan jeg med sikkerhet si at Ipad ikke har skylden for det iallefall.
Rent diagnostisk sett, kan også språkvansker være tilleggsvansker om vedkomne har for eksempel ADHD eller er innenfor autismespekteret. (Merk KAN. Vi skal utredes for det nå.) 

Ikke dermed sagt at alle som har språkvansker har sittet for mye med Ipad, TV eller har en diagnose.

Som 9c5 skriver over her, er det jo åpenlyst at Ipad kanskje ikke stimulerer best for språk og kognitiv utvikling. Men Ipad er også et godt hjelpemiddel (om brukt på korrekt måte og med korrekte apper). 

Språkvansker, spesiellt SSV er mer vanlig enn man tror, men forskningen og kunnskapen rundt det er relativt ferskt. 

Jeg personlig tror det er veldig lett å "skylde" på noe enn å finne den bakenforliggende årsaken.. Det er iallefall det jeg har erfart i min ferd nå. 

Anonymkode: da422...b9a

Også kan det selvsagt også hende at språket bare er litt sent. Alle er forskjellige :)

Anonymkode: da422...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mange som bruker skjerm om morgenen da? Vi har aldri skjermer på da, ingen av de spilleglade barna har noensinne spurt heller, 

Anonymkode: 3ebd1...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrelasjon eller kausalitet? Språkvansker er assosiert med bl.a autismespekter, adhd, reguleringsvansker m.m Det er naturlig å anta at foreldre til barn med slike utfordringer, i større grad kan bruke skjerm for et avbrekk for seg selv eller barnet. 

Anonymkode: 86510...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Korrelasjon eller kausalitet? Språkvansker er assosiert med bl.a autismespekter, adhd, reguleringsvansker m.m Det er naturlig å anta at foreldre til barn med slike utfordringer, i større grad kan bruke skjerm for et avbrekk for seg selv eller barnet. 

Anonymkode: 86510...5c6

Er det?

Jeg kjenner meg ikke igjen i det. 
 

Anonymkode: da422...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel at de som bruker skjermen som barnevakt på morgenen kanskje ikke tilbyr det beste hjemmet i forveien. De ungene ville ha slitt med ett eller annet uansett, og iPaden er ikke grunnen. Den er bare et symptom.

Anonymkode: 8ed0a...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva kom først, høna eller egget? Skyldes språkvansker mye skjerm, eller tyr de med språkvansker mer til skjerm? Ofte er jo visuelt lettere for de med språkvansker. 
Kanskje det er en god blanding her? 

Anonymkode: d06d7...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkvansker skyldes ikke skjermbruk. Det er en genetisk betinget vanske som har eksistert lenge før vår digitale hverdag. Variasjoner i språkkompetanse derimot kan korrilere med antall timer foran skjerm. En enkelt studie bør alltid tolkes med skepsis! 

Anonymkode: bee0d...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bull. Det kan kanskje være uheldig med skjerm om man har et problem. Men det skaper ikke et problem. 

Anonymkode: fbd64...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...