Gå til innhold

Tann som kommer ut rar plass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe poeng å dra til tannlegen? 10 år gammel. 

20200116_192449.jpg

Anonymkode: d7ec6...f8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik kom mine hjørnetenner ut også. Jeg måtte ha regulering, for det viste seg at det ville bli problemer med flere tenner også.

Så ta en tur til tannlegen :)

Anonymkode: cf532...d87

Skrevet

Sånn kom mine tenner også ut. Og jeg har aldri trengt regulering. Når melketennene falt ut justerte tennene seg fint inn i raden med resten av tennene helt selv. 

Anonymkode: 2418f...55e

Skrevet

Dere får nok ikke gjort noe med det før alle tennene har kommet ut uansett. 

Anonymkode: 17c09...8e6

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere får nok ikke gjort noe med det før alle tennene har kommet ut uansett. 

Anonymkode: 17c09...8e6

Det er helt feil, jo tidligere jo bedre. Her er det helt klart behov for kjeveortoped, bare å bestille time. 

Anonymkode: bb24d...b5f

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt feil, jo tidligere jo bedre. Her er det helt klart behov for kjeveortoped, bare å bestille time. 

Enig - det var det de sa til meg i min tid også, at resultatet ville bli bedre om de begynte tidligere pga. problemstillingen. Da de så at hjørnetann nr. to ville komme ut likedan, ble den som var der trukket for å kunne sette igang reguleringen raskest mulig.

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare husk at den feilen ikke påvirker bittet så hele moroa må betales av egen lomme... 

Har ei med slike tenner både oppe og nede. «Heldigvis» mangler hun en voksentann lenger bak, og får derfor 75% dekning da melketanna og 3 voksentenner må trekkes. 

Anonymkode: 8cc75...321

Skrevet

Takk for svar. Skal ringe skoletannlegen og høre hva de sier. 

Anonymkode: d7ec6...f8a

Skrevet

Jeg har to sønner som har fått hjørnetennene på den måten 

Ene måtte ha regulering 

Andre trengte ikke, for når han var helt utvokst i kjeven ble det plass til alle tennene og den gled på plass av seg selv. Den står litt høyere i tannkjøttet enn de andre tennene, men ikke nok til at regulering ble nødvendig

Anonymkode: e0754...d1e

Skrevet

Ta turen til den offentlige tannhelsetjenesten. Melketannen bør trekkes for å sikre best mulig tannstilling :)

Skrevet

Akkurat sånn ser min 10 åring ut også! 

Vi ringte tannlegen denne uken, og fikk beskjed om å bare la det gå sin gang. Vi må uansett vente med regulering til alle tennene er mistet og de nye kommer ut. 

Anonymkode: 0e7bd...443

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat sånn ser min 10 åring ut også! 

Vi ringte tannlegen denne uken, og fikk beskjed om å bare la det gå sin gang. Vi må uansett vente med regulering til alle tennene er mistet og de nye kommer ut. 

Anonymkode: 0e7bd...443

Det er ifølge vår kjeveortoped utdatert kunnskap, jo fortere de kommer i gang jo kortet behandling trenger du

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ifølge vår kjeveortoped utdatert kunnskap, jo fortere de kommer i gang jo kortet behandling trenger du

Noen sier omvendt, at altfor mange får regulering altfor tidlig. Mye kan skje når kjeven vokser ut til voksen størrelse og det kan fint bli plass til tenner som ikke hadde plass i barnekjeven....

Vår eldste hadde hjørnetenner langt opp i tannkjøttet og fikk regulering i 6.klasse som han hadde i 13 mnd.

Nest eldste fikk også hørnetenner oppi tannkjøttet og reguleringstannlegen ville med en gang starte på lillebror også og sørge for at det ble plass osv, lenge før alle melketennene var ute. Vi forhørte oss med flere vanlige tannleger som mende vi burde vente litt å se, ha litt is i magen siden det fremdeles var en del melketenner igjen og fordi han jo skulle vokse en del i kjeven. Han er nå 16 år og har ikke trengt regulering eller hjelp fra kjeveortoped. Når alle melketennene var ute og kjeven ferdig utvokst ble det greit med plass og tennene kom ned av seg selv. Men han hadde rette tenner og var ikke overbitt eller noe sånt da, jeg ser at på bildet som her vises er fortennene også skjeve så det kan godt hende det her er nødvendig med regulering og tiltak for å få plass til alle tennene

Så ta nå en tur til tannlegen for å høre. Mitt tredje barn er nå 10 år og henvist til spesialist for nå er alle melketennene ute og hun er veldig overbitt og tennene litt hulter til bulter så hun trenger helt klart regulering.

Anonymkode: e0754...d1e

Skrevet

Jeg tenker det viktigste er om det er melketenner under som ikke har falt ut, og om disse likevel vil løsne når tanna som skulle "dyttet" dem ut ikke kommer der den skal. Jeg fikk hjørnetenner over melketennene, og de løsnet ikke av seg selv. Jeg endte opp med å trekke (trakk totalt 6 tenner tror jeg der ny tann kom ut "feil") og har ikke hatt regulering. Hjørnetennene er muligens litt høyere opp enn normalt, men ikke noe jeg har giddet å fikse. Jeg har visstnok også skjevt bitt, men jeg hadde så tannlegeskrekk da jeg var yngre at jeg nektet plent regulering, aldri merket noe til det senere og ingen tannlege har bemerket noe. 

Hos oss er det en familiefeil så jeg følger med tennene på mine. Enn så lenge har eldste trukket én melketann som ikke ville ut av seg selv. Yngste har litt skjeve fortenner, aner ikke om hun kommer til å ønske/trenge regulering etter hvert. 

Anonymkode: 670aa...53a

Skrevet

Jeg ville vasket fingertuppene og skrubbet neglene mine før jeg tok i barnet ansikt aller først. Deretter ringt tannlegen. 

Anonymkode: 8e86d...4ae

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare husk at den feilen ikke påvirker bittet så hele moroa må betales av egen lomme... 

Har ei med slike tenner både oppe og nede. «Heldigvis» mangler hun en voksentann lenger bak, og får derfor 75% dekning da melketanna og 3 voksentenner må trekkes. 

Kan jeg spørre hvordan dere har fått ordnet dette? Finnes det noen diagnosekode eller lignende som jeg kan oppgi til helfo?

Jeg mangler voksentenner tre plasser, både oppe og nede og har måttet trekke melketennene. Da jeg var ungdom ville de vente og vente for å se om voksentennene kom, noe de aldri gjorde og da jeg ble 18 hadde jeg ikke økonomi til selv å betale for regulering.. Dette har jo resultert i store tomrom i tannrekkene.. spurte tannlegen og han sa at det ikke var noen økonomisk hjelp å få :(

Anonymkode: 4fbfa...149

Skrevet

Så lenge hun er under 20, kommer det under de reglene som er med tannregulering. Siden melketennene har dårligere «holdbarhet» gjøres dette for å forebygge problemer senere i løypa. Hun mangler kun en tann, men må da trekke fire tenner for å ordne opp pga. symmetrien. 

Dette burde tannlegene ha visst om da vokste opp, slik at det ble ordnet den gangen. Etter fylte 20, skal det mye til å få dekket utgifter til tannregulering. Da må du i så fall «bevise» at du ikke fikk adekvat hjelp den gangen. De skal jo se på røntgen om du mangler tenner. Det burde de jo visst om den gangen. Rart ikke en kjeveortoped var i bildet. 

Min ble henvist til kjeveortoped på grunn av åpent bitt. Dette har hun vokst av seg, men han så på røntgen at hun manglet en jeksel. Kjeveortopenden sa hun ikke måtte ha regulering (men nå har hun en del skjeve tenner i tillegg), men at melketennene er svakere og kan kanskje måtte trekkes i voksen alder, men da må man loste alt selv. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hvordan dere har fått ordnet dette? Finnes det noen diagnosekode eller lignende som jeg kan oppgi til helfo?

Jeg mangler voksentenner tre plasser, både oppe og nede og har måttet trekke melketennene. Da jeg var ungdom ville de vente og vente for å se om voksentennene kom, noe de aldri gjorde og da jeg ble 18 hadde jeg ikke økonomi til selv å betale for regulering.. Dette har jo resultert i store tomrom i tannrekkene.. spurte tannlegen og han sa at det ikke var noen økonomisk hjelp å få :(

Ikke meg du spør, men jeg ville forsøkt å klage på dette. Det er mange år siden jeg hadde regulering, men i tillegg til hjørnetenner som kom ut altfor høyt oppe så manglet jeg også fire voksentenner av jekslene. Dette så de tydelig på røntgen, da røntgen viser om tannanleggene for neste tenner eksisterer eller ikke. Hos meg eksisterte de ikke, ergo var det aldri noen tvil om at jeg måtte ha regulering, for ligger ikke anleggene der så kommer det ingen ny tann.

Så hos deg vil jeg tro at det ble gjort en feil. Se om du får ut journalen og om det nevnes der. Uansett ville jeg forsøkt å klage. Vet ikke hvordan du skal gå frem, men vil anta at Pasientombudet kan gi deg råd.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mangler to voksentenner også, heter tannagenesi. Har regulering på baksiden av tennene nå i voksen alder, får dekket 75% 🙂 spør tannlegen din om henvisning til kjeveortoped, så får du en vurdering og informasjon om hva du har rett på 🙂

Anonymkode: 965d1...aa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...