Gå til innhold

Spørsmål om rødt hår


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, er ei jente på 19 år som har et spørsmål! Jeg har siden jeg var sånn 5 år hatt litt rødskjær i håret, ikke knall rødt men sånn passe. Ble veldig mye mobba for det som liten som da har resultert i at jeg farger håret mitt for å unngå kommentarer på det. Jeg gleder meg veldig til å bli mamma en gang i framtida, og lurer bare på hvor stor sjangsen er for at ungene mine får rødt hår, dersom faren har mørkt hår og mørke øyne? Vet jeg selvsagt kommer til å elske ungene mine uansett hvordan de ser ut, men vet også hvor mye jeg slet med håret og kommentarene som liten og vil ikke at ungene mine skal oppleve det samme. Når sant skal sies er jeg fra ei lita bygd der alle blir pirket på for alt, så ungene mine kommer sannsynligvis ikke til å oppleve det samme som jeg da jeg har flytta, men er likevel noe jeg tenker en del på! Takk for svar❤️❤️ 

+++ syns virkelig ikke det er noe galt i å ha rødt hår, selv om det kan tolkes slik. Ingenting vondt ment i dette innlegget!

Anonymkode: 3c3bd...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rødt hår er vel et dominant gen. Har selv rødt hår og har aldri blitt mobba. Får mye skryt for det også. Min datter fikk kobberbrunt hår, pappaen har mørk blondt hår. 

Anonymkode: 5aec2...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på 1,5 får forhåpentligvis rødt hår. Verken jeg eller pappaen har det, men begge har det i nær familie. 

Det finnes spøker at «gingers dont have a soul», men slike kommentarer kan komme uansett om det gjelder hårfarge eller en krokete heksenese. Vi må lære barna våre å stå opp mot slike kommentarer, og aller helst lære de å ikke komme med slike kommentarer!

Anonymkode: 68667...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 18.1.2020 den 23.27, Anonym bruker skrev:

Jenta mi på 1,5 får forhåpentligvis rødt hår. Verken jeg eller pappaen har det, men begge har det i nær familie. 

Det finnes spøker at «gingers dont have a soul», men slike kommentarer kan komme uansett om det gjelder hårfarge eller en krokete heksenese. Vi må lære barna våre å stå opp mot slike kommentarer, og aller helst lære de å ikke komme med slike kommentarer!

Anonymkode: 68667...652

Bra sagt!❤️

Anonymkode: d5d4e...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt hår er faktisk ikke et dominant gen. Såfall hadde ikke rødt hår vært så sjeldent som det faktisk fortsatt er. Og det blir færre og færre rødhårete. Det sies og at hårfargen står i fare for å forsvinne. 
 

For at barnet skal få rødt hår med det arve et ‘rødt hår gen BÅDE av mor og far. En kan nemlig ha disse genene latent i kroppen uten at det viser.

Når alt dette er sagt, så fikk vi selv en baby med rødt hår til tross for at  verken barnefar eller jeg har rødt hår. Heller ingen i familiene våre som vi vet om har rødt hår😅 Så det kan også slå ut mot alle odds når en minst tenker det.

Vi føler dette gjør henne ekstra spesiell og synes håret hennes er nydelig❤️

Anonymkode: d5d4e...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...