Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #1 Skrevet 15. januar 2020 Min datter er 1 1/2 år er på 2 dagen med 40 i feber, god allmenntilstand, men ingen øre eller halsbetennelse i følge lege er crp på 66 for høy til at det er virus, hun puster raskt 52 i minuttet ca. Men det er når hun lagt for å hvile. Spiser og drikker normalt. Er ikke slapp. Hva gjør jeg? Hadde en venninne som mistet sin datter til hjernehinnebetennelse så er litt redd for høy crp og ingen øre og hals. Om crp er høyere imorgen, og de sender meg hjem hva gjør jeg? Anonymkode: 3807f...fa8
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #2 Skrevet 15. januar 2020 Du er allerede obs, du har kunnskap og du virker opplyst. Det er bra. Ha lav terskel for å oppsøke lege igjen, særlig ettersom hun er såpass liten. Er dere på sykehuset nå? Ville formidlet min bekymring ganske tydelig til personalet og bedt om grundigere undersøkelser dersom CRP stiger. Feks urinveisinfeksjon? Er absolutt ikke lege, bare en annen hønemor 😘 Anonymkode: 2e32e...240
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #3 Skrevet 15. januar 2020 66 er ikke høy CRP. Men de regner vel over 50 som bakterie og ho burde vel starte på antibiotika? Har de tatt prøve i hals? Sett i ører? Røntgen av lunger? hvorfor er dere på sykehus med en unge med fin allmentilstand? Anonymkode: b5b32...a20
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #4 Skrevet 15. januar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er allerede obs, du har kunnskap og du virker opplyst. Det er bra. Ha lav terskel for å oppsøke lege igjen, særlig ettersom hun er såpass liten. Er dere på sykehuset nå? Ville formidlet min bekymring ganske tydelig til personalet og bedt om grundigere undersøkelser dersom CRP stiger. Feks urinveisinfeksjon? Er absolutt ikke lege, bare en annen hønemor 😘 Anonymkode: 2e32e...240 Aww tusen takk. Kjøpte faktisk sånn pose for å ta urinprøve, to stk. Den ene funket ikke. Festet feil tror jeg, så skal prøve den andre imorgen. Synes det var så rart at de ikke foreslo å sjekke urinen, så gjør det for sikkerhetsskyld. Tenkte måle crp imorgen for å dobbeltsjekke om den øker, om den gjør det men almenntilstand er god så er jeg redd de sender meg hjem. Hva kan det da være? Hun tok strep test i hals, negativ og ører var bleke og fine. Vi er ikke på sykehus, men hjemme. Vi var på en iskald hytte i helgen, det tok tid før vi fikk varme i hytten, barna hadde på dresser men ble ganske kalde, vi pakket de inn i tepper og dyne, kan hun har fått et eller annet pga det? Hilsen hønemor 2 🌷 Anonymkode: 3807f...fa8
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #5 Skrevet 15. januar 2020 Urinprøve burde jo absolutt bli sjekket om det ikke allerede er det. Hvis dere er lagt inn nå blir dere ikke sendt hjem om CRP stiger. Anonymkode: 9ef96...537
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #6 Skrevet 15. januar 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: 66 er ikke høy CRP. Men de regner vel over 50 som bakterie og ho burde vel starte på antibiotika? Har de tatt prøve i hals? Sett i ører? Røntgen av lunger? hvorfor er dere på sykehus med en unge med fin allmentilstand? Anonymkode: b5b32...a20 Hun er helt fin i lunger, ikke snørrete, ikke hoste, hun har har hatt årets forskjølelse, influensa og omgangssyke. Vi lå ut i 4 uker. I November/Desember Anonymkode: 3807f...fa8
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #7 Skrevet 15. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Urinprøve burde jo absolutt bli sjekket om det ikke allerede er det. Hvis dere er lagt inn nå blir dere ikke sendt hjem om CRP stiger. Anonymkode: 9ef96...537 Vi er ikke på sykhus, men hjemme. Ikke sjekket. Men kjøpte på eget initiativ da jeg reagerte på høy crp, men ingen funn. Anonymkode: 3807f...fa8
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #8 Skrevet 15. januar 2020 Er blærekatarr på barn samme som urinveisinfeksjon? Anonymkode: 3807f...fa8
Eliseflisa Skrevet 15. januar 2020 #9 Skrevet 15. januar 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er blærekatarr på barn samme som urinveisinfeksjon? Anonymkode: 3807f...fa8 blærekatarr er det samme som urinveisinfeksjon ja 😃
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #10 Skrevet 15. januar 2020 1 minutt siden, Eliseflisa skrev: blærekatarr er det samme som urinveisinfeksjon ja 😃 Okei da kan hun kanskje ha fått det pga kulda på hytta? Anonymkode: 3807f...fa8
Eliseflisa Skrevet 15. januar 2020 #11 Skrevet 15. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Okei da kan hun kanskje ha fått det pga kulda på hytta? Anonymkode: 3807f...fa8 ja det kan hun jo ha fått... kulde gjør at immunforsvaret vårt ikke er like sterkt, og bakteriene får lettere inngang. UVI skyldes nesten alltid E coli bakterier, så det er veldig fort gjort at småjenter får dette. Kort vei fra rumpe til tiss. Min jente hadde det mye husker jeg.
Eliseflisa Skrevet 15. januar 2020 #12 Skrevet 15. januar 2020 På små barn er det alltid allmenntilstanden som ligger til grunn. De kan ha 40 i feber og springe rundt, eller 38 og ligge rett ut. Grunnen er at temperaturreguleringen til et lite barn ikke er ferdigutviklet, så den mekanismen vi voksne har- der feberen stiger for å kvitte oss med infeksjonen (kroppen jobber best på temp over 39) , den har ikke barn. Så barn kan være veldig syke, uten særlig høy feber og motsatt. Ta en ny crp på legekontoret i morgen dersom du er urolig
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #13 Skrevet 15. januar 2020 Akkurat nå, Eliseflisa skrev: ja det kan hun jo ha fått... kulde gjør at immunforsvaret vårt ikke er like sterkt, og bakteriene får lettere inngang. UVI skyldes nesten alltid E coli bakterier, så det er veldig fort gjort at småjenter får dette. Kort vei fra rumpe til tiss. Min jente hadde det mye husker jeg. Ja Altså veldig ofte når vi har hatt avføring så er det jo overalt inni der så ikke rart om det er noe slikt. På hytta tok jeg feil av våtservietter og våtservietter til kjøkken. I Sverige lager de visst dette helt likt. Kom på nå at jeg sveipet over før jeg reagerte på lukten, og sprang inn å vasket henne i vasken, men det er en hytte så ikke rennende spring. Kan hun ha fått noe fra dette? Det skal jo fjerne kalk og smuss og har ingenting nedentil å gjøre. Uff skjønner ikke hvordan jeg kunne ta feil, men forpakningen var helt lik stakkar. Kanskje det er det som har skjedd? Kom på det nå. Anonymkode: 3807f...fa8
Eliseflisa Skrevet 15. januar 2020 #14 Skrevet 15. januar 2020 og respirasjonen vil i takt med pulsen øke... Det er pga at kroppen hennes jobber, helt normalt ved feber.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #15 Skrevet 15. januar 2020 1 minutt siden, Eliseflisa skrev: På små barn er det alltid allmenntilstanden som ligger til grunn. De kan ha 40 i feber og springe rundt, eller 38 og ligge rett ut. Grunnen er at temperaturreguleringen til et lite barn ikke er ferdigutviklet, så den mekanismen vi voksne har- der feberen stiger for å kvitte oss med infeksjonen (kroppen jobber best på temp over 39) , den har ikke barn. Så barn kan være veldig syke, uten særlig høy feber og motsatt. Ta en ny crp på legekontoret i morgen dersom du er urolig Hun har veldig fin allmenntilstand. Anonymkode: 3807f...fa8
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #16 Skrevet 15. januar 2020 Akkurat nå, Eliseflisa skrev: og respirasjonen vil i takt med pulsen øke... Det er pga at kroppen hennes jobber, helt normalt ved feber. Okei tusen takk. Anonymkode: 3807f...fa8
Eliseflisa Skrevet 15. januar 2020 #17 Skrevet 15. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja Altså veldig ofte når vi har hatt avføring så er det jo overalt inni der så ikke rart om det er noe slikt. På hytta tok jeg feil av våtservietter og våtservietter til kjøkken. I Sverige lager de visst dette helt likt. Kom på nå at jeg sveipet over før jeg reagerte på lukten, og sprang inn å vasket henne i vasken, men det er en hytte så ikke rennende spring. Kan hun ha fått noe fra dette? Det skal jo fjerne kalk og smuss og har ingenting nedentil å gjøre. Uff skjønner ikke hvordan jeg kunne ta feil, men forpakningen var helt lik stakkar. Kanskje det er det som har skjedd? Kom på det nå. Anonymkode: 3807f...fa8 nei da, slapp av... det er ikke noe farlig. Tenk på alle bakterier som er der. Tåler litt kjøkkenmiddel...
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #18 Skrevet 15. januar 2020 Akkurat nå, Eliseflisa skrev: nei da, slapp av... det er ikke noe farlig. Tenk på alle bakterier som er der. Tåler litt kjøkkenmiddel... Okei uff kom på det mens jeg skrev. Nei oppdaterer dere imorgen etter legebesøk. Vil dra nå, men hun sover så godt, så hønemor for ta seg en blund også komme seg til legen i morgen. Godt å ha dette forumet. God natt ❤ Anonymkode: 3807f...fa8
Eliseflisa Skrevet 15. januar 2020 #19 Skrevet 15. januar 2020 Jeg er sykepleier selv, så er nok litt vel avslappet til det meste... Men dersom barnet ditt er i form er det ikke noe å tenke på. Det er viktig sånn på tampen at barn også kompanserer, og de kan raskt gå fra å være veldig i form til å bli ganske syke om du skjønner. Ikke for å skremme deg nå da, men tenkte det også var litt viktig å ha med når jeg skrev det andre. Ta en ny CRP i morgen, har den falt da kan du senke skuldrene 😃
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #20 Skrevet 15. januar 2020 12 minutter siden, Eliseflisa skrev: Jeg er sykepleier selv, så er nok litt vel avslappet til det meste... Men dersom barnet ditt er i form er det ikke noe å tenke på. Det er viktig sånn på tampen at barn også kompanserer, og de kan raskt gå fra å være veldig i form til å bli ganske syke om du skjønner. Ikke for å skremme deg nå da, men tenkte det også var litt viktig å ha med når jeg skrev det andre. Ta en ny CRP i morgen, har den falt da kan du senke skuldrene 😃 Tusen takk. Veldig ofte ser jeg leger gjør feil, og selvfølgelig ofte riktig. Min venninne mistet nettopp en vakker jente på 4 år til hjernehinnebetennelse, og hun døde i ambulansen på vei til sykehus. Hun var først på legevakt. Samme som hun hadde vært flere dager før, men ingen tok det alvorlig. Fikk et bilde av min venninne 4 dager før hun døde, og da løp hun rundt så takk for at du sier det. Hun er et sånt barn dessverre så derfor er jeg ekstra obs. Hadde aldri trodd hun hadde 66 i crp, men magefølelsen min sa noe annet. Anonymkode: 3807f...fa8
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #21 Skrevet 15. januar 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk. Veldig ofte ser jeg leger gjør feil, og selvfølgelig ofte riktig. Min venninne mistet nettopp en vakker jente på 4 år til hjernehinnebetennelse, og hun døde i ambulansen på vei til sykehus. Hun var først på legevakt. Samme som hun hadde vært flere dager før, men ingen tok det alvorlig. Fikk et bilde av min venninne 4 dager før hun døde, og da løp hun rundt så takk for at du sier det. Hun er et sånt barn dessverre så derfor er jeg ekstra obs. Hadde aldri trodd hun hadde 66 i crp, men magefølelsen min sa noe annet. Anonymkode: 3807f...fa8 Trist å høre om din venninnes datter! Er det lenge siden? Jeg tenker bare om det kan være snakk om ev. smitte. Nå er det oftest forholdsvis kort inkubasjonstid på hjernehinnebetennelse (3-4 dager), men 2-10 regnes som normal inkubasjonstid, i sjeldne tilfeller lenger tid. Ikke for å skremme deg, men siden du selv nevner det. Uansett, lurt at du passer godt på. Tilstanden til så små kan jo snu seg så fort også, i begge retninger. Kanskje greit at du passer på litt i løpet av natten. God bedring til jenta di! ❤️ Og klem i natten til en bekymret mamma Anonymkode: aaa07...04f
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2020 #22 Skrevet 15. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trist å høre om din venninnes datter! Er det lenge siden? Jeg tenker bare om det kan være snakk om ev. smitte. Nå er det oftest forholdsvis kort inkubasjonstid på hjernehinnebetennelse (3-4 dager), men 2-10 regnes som normal inkubasjonstid, i sjeldne tilfeller lenger tid. Ikke for å skremme deg, men siden du selv nevner det. Uansett, lurt at du passer godt på. Tilstanden til så små kan jo snu seg så fort også, i begge retninger. Kanskje greit at du passer på litt i løpet av natten. God bedring til jenta di! ❤️ Og klem i natten til en bekymret mamma Anonymkode: aaa07...04f Ingen av de andre barna har vært syke eller er syke. Vi lå 4 uker i jul med alt så når hun fikk høy feber nå, og ikke rennende nese osv så slo det meg at noe ikke stemmer, og vi er jo bare på 2 døgnet idag, så synes crp var litt høy siden den alltid ligger en dag etter. Jeg ligger med et øye åpent rett ved siden av, og teller pusten 😅 Uff.. håpløs hønemor. Men tar med hun og storesøster imorgen til legen. Hun mistet jenta si ganske nylig, så fortsatt veldig sårt, og jeg kjente de godt. Blir derfor litt ekstra hysterisk, men kan kulde forårsake hjernehinnebetennelse? Så redd den kulda på hytta gjorde henne syk, vi vil bare komme oss litt bort, men redd hun fikk noe derfra stakkars liten. Takk for omtanken. Blir mye tryggere når du tenker på oss. Anonymkode: 3807f...fa8
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2020 #23 Skrevet 16. januar 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen av de andre barna har vært syke eller er syke. Vi lå 4 uker i jul med alt så når hun fikk høy feber nå, og ikke rennende nese osv så slo det meg at noe ikke stemmer, og vi er jo bare på 2 døgnet idag, så synes crp var litt høy siden den alltid ligger en dag etter. Jeg ligger med et øye åpent rett ved siden av, og teller pusten 😅 Uff.. håpløs hønemor. Men tar med hun og storesøster imorgen til legen. Hun mistet jenta si ganske nylig, så fortsatt veldig sårt, og jeg kjente de godt. Blir derfor litt ekstra hysterisk, men kan kulde forårsake hjernehinnebetennelse? Så redd den kulda på hytta gjorde henne syk, vi vil bare komme oss litt bort, men redd hun fikk noe derfra stakkars liten. Takk for omtanken. Blir mye tryggere når du tenker på oss. Anonymkode: 3807f...fa8 Nei, kulde i seg selv gir ikke infeksjon. Men kulde gjør at immunforsvaret fungerer litt dårligere slik at man kan bli mer mottakelig for smitte man da ev. blir utsatt for. Jeg tenker at selv om det er lurt at du passer på som du gjør og er obs på ev. endringer, så trenger det ikke være noe veldig alvorlig. Det at dere har hatt en så lang sykdomssjau for forholdsvis kort tid siden gjør jo gjerne at immunforsvaret er litt redusert en periode, og det igjen kan gjøre at hun nå får en slik reaksjon på noe som egentlig ikke er så alvorlig. Forstår godt at du blir ekstra vaktsom med det din venninne har opplevd, for det er jo bare forferdelig tragisk. Men ikke ta noen sorger på forskudd selv, for det gjør bare at du tapper deg selv unødvendig for krefter også. På natten er vi jo ofte mer sårbare også, fordi vi er slitne, det er så rolig at tankene får vandre, og det er mørkt ute. Men husk at du gjør alt riktig nå, du har vært hos lege, du passer på henne og har henne i nærheten slik at du kan fange opp endringer raskt. Og skulle det skje en endring du ikke liker, da ringer du legevakten, eller drar dit. Og så får du sjekket henne på nytt i morgen uansett om du føler det er nødvendig. Så stol på at du nå gjør det riktige, du høres veldig fornuftig ut, selv om jeg forstår at du er så urolig. Klem ❤️ Anonymkode: aaa07...04f
Pobie Skrevet 16. januar 2020 #24 Skrevet 16. januar 2020 Jeg ville ikke reist til legen engang kun for feber når almenntilstanden er bra. Anbefalingen er å reise til legen hvis barnet har feber i mer enn 3-5 dager. Ville ikke bekymret meg for dette. Bare vær obs på at hun spiser og drikker bra og ikke har vondt noen plass. Treåringen min hadde nylig 39-40 i feber i tre dager uten noen andre symptomer. Det var veldig rart, men den fjerde dagen var han helt fin igjen. Så fikk ettåringen min det samme og vi dro ikke til legen i og med at treåringen hadde hatt det samme tidligere i uka. Femte dagen med feber dro vi til legen hvor det ble påvist sekundær ørebetennelse.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2020 #25 Skrevet 16. januar 2020 Barn puster jo litt raskere ved feber. Teller du frekvens når hun sover eller våken? Bruker hun hjelpemuskulatur når hun puster? Ikke godt å være bekymret for våre små. Greit å følge med på CRP. Gi Paracet før måltider, da får hun gjerne litt overskudd til å spise. Nå er det lov med både smoothie, saft og is, viktigste er å få i seg mat. Anonymkode: 0b0fa...724
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå