Gå til innhold

Spørsmål angående personer som snakker dårlig norsk, men som får svært godt resultat på eksamen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En medstudent på høyskolen fikk bedre karakter på norskeksamen enn gjennomsnittet i klassen min. Klassen vår består av ca 80% etnisk norske og hun som fikk bedre enn gjennomsnittet snakker gebrokkent. Hvordan er dette mulig, kan hun ha fått hjelp fra skolen, eller er det fordeler om man kommer inn som flyktning?

Anonymkode: 28b02...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på teori og praksis!

Og jeg vil heller lurt på de norske. Har de ikke lært noe de 10 årene de gikk på grunnskolen?

Anonymkode: 899af...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo være god i skriftlig norsk selv om hun snakker gebrokkent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her må det være noe galt. Jeg hadde bare medelever som var født og oppvokst i Norge, så vi fikk selvsagt 6 alle sammen.

Anonymkode: fff11...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din logikk så burde alle de etnisk norske i din klasse fått toppkarakterer, hvorfor fikk de ikke det?

Anonymkode: 5cd15...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En medstudent på høyskolen fikk bedre karakter på norskeksamen enn gjennomsnittet i klassen min. Klassen vår består av ca 80% etnisk norske og hun som fikk bedre enn gjennomsnittet snakker gebrokkent. Hvordan er dette mulig, kan hun ha fått hjelp fra skolen, eller er det fordeler om man kommer inn som flyktning?

Anonymkode: 28b02...3a1

Det er enklere å lære seg det skriftlige språket enn å bli god i det muntlige. Noen kan ha god språkforståelse, men uten å ha et språkøre når det kommer til uttale. Noen kan hemmes av usikkerhet, noen har ikke mange nok innfødte å snakke med i hverdagen.

Ikke høyskole, men jeg gikk siste året på high school i USA i min ungdom. Var ingen problemer for meg å gå rett inn blant de 2-3 beste i alle klassene mine, også amerikansk litteratur, amerikansk samfunnsfag og amerikansk historie.

Anonymkode: e4e6e...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her, takk for svar. Denne eleven er ikke flink skriftlig heller, vi har jobbet tett sammen i perioder og hun må alltid ha hjelp til rettskriving før vi leverer inn.

Anonymkode: 28b02...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her, takk for svar. Denne eleven er ikke flink skriftlig heller, vi har jobbet tett sammen i perioder og hun må alltid ha hjelp til rettskriving før vi leverer inn.

Anonymkode: 28b02...3a1

Da vil jeg tro hun er god faglig likevel? Eller kanskje hun får ekstra hjelp av andre til norsken sin på eksamen?

Anonymkode: e4e6e...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt god faglig heller, men hyggelig og flink sosialt. Jeg mistenker bare at skolen har noen hjelpetiltak når det gjelder flyktninger. Greit nok det, men det burde isåfall vært opplyst om. Akkurat som at noen kommer inn på spesielle grunnlag, denne eleven kom fra Somalia og har ikke gått vgs i Norge. Hi

Anonymkode: 28b02...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke spesielt god faglig heller, men hyggelig og flink sosialt. Jeg mistenker bare at skolen har noen hjelpetiltak når det gjelder flyktninger. Greit nok det, men det burde isåfall vært opplyst om. Akkurat som at noen kommer inn på spesielle grunnlag, denne eleven kom fra Somalia og har ikke gått vgs i Norge. Hi

Anonymkode: 28b02...3a1

Det fikk ikke jeg når jeg kom til Norge. Men jeg fikk veldig gode karakterer i Norsk. Håper ikke andre i klassen min tenkte det samme som deg. 

Anonymkode: 4c656...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det VGS? I så fall kan det være at hun vurderes etter kort botids-planen, da skal ikke språk og formuleringer vektlegges på samme måte.

Anonymkode: 2f252...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo andre kriterier enn bare grammatikk og språkføring man vurderes etter. Min erfaring som norsklærer er at andrespråklige ofte behersker skriftlig norsk bedre enn mange som har norsk som morsmål. De slurver ikke like mye. Nordmenn har ofte en slapp «er det så nøye da, alle skjønner hva jeg mener»-holdning til morsmålet sitt.

Anonymkode: 4bf99...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde hjemmeeksamen ja. Hi

Anonymkode: 28b02...3a1

Da kan hun ha fått andre til å skrive oppgaven. Om hun verken snakker eller skriver godt norsk, kan hun neppe få en toppkarakter. 

Anonymkode: fd3b5...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke spesielt god faglig heller, men hyggelig og flink sosialt. Jeg mistenker bare at skolen har noen hjelpetiltak når det gjelder flyktninger. Greit nok det, men det burde isåfall vært opplyst om. Akkurat som at noen kommer inn på spesielle grunnlag, denne eleven kom fra Somalia og har ikke gått vgs i Norge. Hi

Anonymkode: 28b02...3a1

Hjelpetiltak er ikke i bruk på eksamen, ut over at man kan søke om å få ekstra tid. Og så kan man jo bruke retteprogrammet på datamaskinen.

Anonymkode: 614bd...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde hjemmeeksamen ja. Hi

Anonymkode: 28b02...3a1

Kan jo være hun har fått hjelp til å rette opp skrivefeil da, siden dere hadde hjemmeeksamen.

Anonymkode: b7f69...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke spesielt god faglig heller, men hyggelig og flink sosialt. Jeg mistenker bare at skolen har noen hjelpetiltak når det gjelder flyktninger. Greit nok det, men det burde isåfall vært opplyst om. Akkurat som at noen kommer inn på spesielle grunnlag, denne eleven kom fra Somalia og har ikke gått vgs i Norge. Hi

Anonymkode: 28b02...3a1

Du mistenker at skolen har hjelpetiltak for flyktninger? 

Da ville jeg spurt skolen heller enn å spekulere. Jeg har aldri hørt om annen tilrettelegging enn ekstra tid for dem med særskilte behov, men jeg vet ikke hva slags utdanning du snakker om her. Du vet at ved hjemmeeksamen er det faktisk tillatt å be folk man kjenner lese gjennom besvarelsen før man sender det inn, for å korrigere språk, for eksempel? Det kan du også gjøre.

Anonymkode: bd33e...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ts godt. Det er feil å gi en, som hverken skriver eller snakker norsk bra, en god karakter i norsk. Vedkommende bør vurderes slik at karakteren gir riktig informasjon om elevens språkferdigheter. Å vurdere eleven til å være flink til ikke å være norsk, blir for dumt. Men det er typisk norsk å være dumsnill. Det er ingen skam å ha svak norskkarakter dersom du er utlending, de aller fleste har forståelse for det. Å gi god karakter når norsken er svak, blir bare provoserende dumt. Men det er også typisk norsk å være provoserende dum, i den politiske korrekthetens navn.

Anonymkode: 743e2...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skjønner ts godt. Det er feil å gi en, som hverken skriver eller snakker norsk bra, en god karakter i norsk. Vedkommende bør vurderes slik at karakteren gir riktig informasjon om elevens språkferdigheter. Å vurdere eleven til å være flink til ikke å være norsk, blir for dumt. Men det er typisk norsk å være dumsnill. Det er ingen skam å ha svak norskkarakter dersom du er utlending, de aller fleste har forståelse for det. Å gi god karakter når norsken er svak, blir bare provoserende dumt. Men det er også typisk norsk å være provoserende dum, i den politiske korrekthetens navn.

Anonymkode: 743e2...f22

Har du lest eksamensoppgaven det er snakk om eller? For alt HI vet kan da eksamensoppgaven være levert på perfekt norsk.

Eksamensoppgaver på høyere nivå er da virkelig anonymisert for sensor, så hvordan dette er "dumsnilt" og "typisk norsk" er igrunnen uklart for meg.

Anonymkode: bd33e...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok stusset litt, men da er jo saken grei, på neste gruppearbeid bør jo hun ta seg av korrekturlesingen før dere lever inn. 

Anonymkode: 619eb...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis oppgaven var for eksempel å drøfte noe, Eller å skrive en analyse, kan hun jo ha vært veldig god til dette. 

Anonymkode: 8a94c...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke spesielt god faglig heller, men hyggelig og flink sosialt. Jeg mistenker bare at skolen har noen hjelpetiltak når det gjelder flyktninger. Greit nok det, men det burde isåfall vært opplyst om. Akkurat som at noen kommer inn på spesielle grunnlag, denne eleven kom fra Somalia og har ikke gått vgs i Norge. Hi

Anonymkode: 28b02...3a1

Hvis du går på universitet eller høgskole vet du også at eksamensensur er anonymt. Ingen vet hvem sin prøve de retter. 

Hun er nok bare bedre enn deg. 

Anonymkode: 58d45...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke spesielt god faglig heller, men hyggelig og flink sosialt. Jeg mistenker bare at skolen har noen hjelpetiltak når det gjelder flyktninger. Greit nok det, men det burde isåfall vært opplyst om. Akkurat som at noen kommer inn på spesielle grunnlag, denne eleven kom fra Somalia og har ikke gått vgs i Norge. Hi

Anonymkode: 28b02...3a1

Ingen hjelpetiltak vil gjøre det mulig å oppnå bedre karakter, bare sørge for at du får vist det du faktisk kan. 

Anonymkode: e450a...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...