Gå til innhold

Er jeg dumsnill eller hva hadde du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fire barn i en klasse som trener flere ganger i uken. 
Min kjøreoppgave er blir to ganger i uken til trening, fa dette passer vår timeplan til.

Fordi vi bor nærmest skolen har det blitt en rutine at alle fire kommer her etter skolen. De kommer kl 14. Trening er 17.30. Det er bare kjekt av de er her.

Utfordringen er at jeg er under videreutdanning og lever kun av studielån nå. Jeg er aleinemor og middag til alle barna er litt mye for meg. Jeg har også flere barn som jeg ønsker å tilby middag til deres gjester i blant og. 
Men disse barna som kommer her må ha mat/middag etter skolen og før trening.

Vil ikke fremstå som gjerrig heller. Glad for besøk. Men såvidt økonomien går rundt.

Anonymkode: d9575...cba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker du gjør disse andre foreldrene en kjempetjeneste, og tenker at du kan legge frem dilemmaet ditt om du har et ok forhold til dem. Hva med å si at du veldig gjerne tar imot barna, men har stram økonomi og spørre om de kan bidra med penger til middagen? Alternativt kan barna spise hjemme og komme til dere når dere skal kjøre. Legg vekt på at du gjerne tar imot barna, og det bare er økonomien som gjør det utfordrende for deg.

Skrevet

Hvordan er det med ditt barn når andre kjører da? Tenker at de godt kan ta med en matpakke også heller spise en sen middag hjemme. 

Anonymkode: 066de...5a6

Skrevet
4 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Jeg tenker du gjør disse andre foreldrene en kjempetjeneste, og tenker at du kan legge frem dilemmaet ditt om du har et ok forhold til dem. Hva med å si at du veldig gjerne tar imot barna, men har stram økonomi og spørre om de kan bidra med penger til middagen? Alternativt kan barna spise hjemme og komme til dere når dere skal kjøre. Legg vekt på at du gjerne tar imot barna, og det bare er økonomien som gjør det utfordrende for deg.

Takk. Ser hva du skriver. Men tror aldri jeg hadde klart å kreve inn penger. Kjenner de ikke så godt, og det er litt flaut å ha så trang økonomi.

Flere av barna må ta buss både hjem og tilbake hit, derfor har de blitt her fra 14.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Ser hva du skriver. Men tror aldri jeg hadde klart å kreve inn penger. Kjenner de ikke så godt, og det er litt flaut å ha så trang økonomi.

Flere av barna må ta buss både hjem og tilbake hit, derfor har de blitt her fra 14.

Jeg skjønner deg veldig godt. Er i samme situasjon selv og hadde aldri turt å si noe sånt. Livredd for at noen skal tro jeg prøver å tjene på dem eller noe sånt.

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er det med ditt barn når andre kjører da? Tenker at de godt kan ta med en matpakke også heller spise en sen middag hjemme. 

Anonymkode: 066de...5a6

Dette syntes jeg var et veldig godt forslag. :) Men da ville jeg hatt middag etter trening selv også, så de slipper å sitte med matpakke mens dere spiser middag. Så blir det likt for alle. :)

Anonymkode: 77d89...66d

Skrevet

Jeg ville lagt middag til etter trening disse dagene og servert kneipbrød i rimelig pålegg til ungeflokken.

Anonymkode: bd752...21b

Skrevet

Firstprice kneipbrød og pålegg før treningen, og middag etter? 

Anonymkode: 5ae65...e88

Skrevet

Hva med å lage superbillig middag med ferdig lapskausblanding og billigtype pølser? Det koster ikke så mange tierene og rekker til mange. 

Det høres jo utrolig koselig ut at de komme og koser seg hos dere, men jeg skjønner både at det er en utgift, og at du kvir deg for å be om «matpenger», selv om det egentlig bare skulle mangle når du gjør det så hyggelig for dem. 

Anonymkode: 8a189...99f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ser den, men samtidig blir jo denne tjenesten enda større når du sørger for at barna slipper reisevei. Tenker du med god samvittighet kan utsette middagen til etter trening, i alle fall.

Er det noen gjensidighet i dette, forresten? Blir ditt barn med andre hjem og spiser dagene andre kjører, eller er det bare slik hos deg fordi du bor nær skolen? 

Skrevet

Bare det at barna får være hos deg etter mer enn snilt nok.! Du er jo «SFO» to ganger i uka og du er ALENEmamma 😕

Anonymkode: 45606...25b

Skrevet

Jeg må innrømme at hadde det vært mitt barn som ble med hjem til dere, så kan det være jeg ikke hadde tenkt over at dette var en "fast" ordning 2 dager i uken, OG at det var 3 stykker ekstra som fikk mat disse to dagene. Jeg ville gladelig betalt litt "matpenger" , spesielt siden du har trang økonomi! 

Hvor mange dager i uken trener de?  Blir ditt barn med andre hjem, fast, andre dager og får mat? 

Anonymkode: de47c...fec

Skrevet

Du blir utnyttet, men det er kanskje ikke bevisst, noen er bare litt sløve og tenker ikke på at det kan bli litt dyrt for deg. Blir dette gjengjeldt på noen som helst måte? Er det andre og som kjører andre dager i uka, eller er det bare deg? Hvor gamle er ungene?

Anonymkode: 022df...f4d

Skrevet

HI

De er 10 år. Mitt barn blir ikke med de andre hjem. 

Takk for alle svar.

Skrevet

Server brødskiver med enkelt pålegg. 

Anonymkode: c8e4c...ae7

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

De er 10 år. Mitt barn blir ikke med de andre hjem. 

Takk for alle svar.

Men er det bare du som kjører, eller kjører de andre foreldrene av og til og? Hvisdet er bare deg, så er det jo ikke bare maten du blir utnyttet på

Anonymkode: 022df...f4d

Skrevet

Et par ting:

Det er IKKE flaut å ha dårlig råd.

Det er ikke flaut å be foreldrene om å sende med penger eller matpakke. Bare si det som det er. Det er mye bedre.

Du er heldig som er en sånn voksen som barna trives hos.

Du må be de andre også bidra mer med kjøring.

Skrevet
8 minutter siden, amandine skrev:

Et par ting:

Det er IKKE flaut å ha dårlig råd.

Det er ikke flaut å be foreldrene om å sende med penger eller matpakke. Bare si det som det er. Det er mye bedre.

Du er heldig som er en sånn voksen som barna trives hos.

Du må be de andre også bidra mer med kjøring.

Dette! 

Skrevet

Den beste løsningen må være at alle har med matpakke. Ingen kan forvente at du serverer middag to dager i uken, du gjør dem jo en kjempetjeneste bare ved at de får være hos deg. 

Anonymkode: c3deb...b77

Skrevet

Jeg regner med du kjører til og noen andre henter? 

Men det må jo være helt greit at de har med matpakke når det blir så ofte som 2 ganger i uka. 

Anonymkode: bd752...21b

Skrevet

Skjønner godt problemet ditt, det er mye med flere ekstra middagsgjester to dager hver uke når man har stram økonomi.

Kan du ikke sende en mld, noe sånt som:

»Hei! Som dere kanskje vet studerer jeg for tiden. Det er da litt utfordrende for meg å lage middag for alle barna to ganger i uka før trening. Det hadde vært supert om dere kunne sende med barna en ekstra matpakke disse dagene.» (evnt om du stiller med billig kneip og pålegg som andre han foreslått). Få og med at du synes det er fint at de er hos dere, og at du gjerne vil fortsette med den ordningen.

På den måten sier du ikke direkte at det er økonomien som stopper deg, men kan like gjerne være tiden som ikke strekker helt til. Om de andre er normale oppegående foreldre vil de selvfølgelig har full forståelse for dette :) 

Anonymkode: 06b1d...6b9

Skrevet

Ville servert rimelig brød og billig pålegg og tatt middagen etter trening. Du gjør mer enn nok som det er..

Skrevet

Spør foreldrene om de kan smøre dobbel matpakke de dagene. Så kan "ventegjestene" spise noe de har med seg hjemmefra, mens dere spiser det dere spiser. 
Du trenger ikke engang begrunne det med økonomi, det holder å si "jeg ser at de trenger mat, for de er sultne når vi spiser middag. Så det hadde vært fint om dere kunne smøre 3 ekstra skiver og sende med, da slipper de at tarmene hyler av sult når middagsduften river i nesen."

Anonymkode: 0038d...88c

Skrevet

(Og IKKE server brød og pålegg av egen lomme. I løpet av et år blir det en kjempeutgift hvis det er 4 barn 2 ganger i uka, det er 72 måltider det! Hvis hvert barn spiser om så bare for 10 kroner hver gang, så er det nesten 3000 kroner.)

Anonymkode: 0038d...88c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...