Gå til innhold

Garn som ikke klør. Tips?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg strikket meg nylig en genser i børstet alpakka. Nydelig mykt og lett garn, men det klør bitte litt og da klarer jeg bare å gå med genseren en halv dag og gangen. 

Nå har jeg lyst å strikke en annen genser og den skal strikkes på store pinner (9 og 10), så jeg må antagelig strikke med to tråder og kan eventuelt kombinere to tynnere typer garn. Jeg ser at noen nevner babyalpakka eller andre myke typer, noen iblandet litt merinoull. Vil dette også klø når man tydeligvis er litt sensitiv av seg? Jeg klarer å bruke ullundertøy, så jeg er ikke allergisk mot ull så vidt jeg vet, men har en sønn som er allergisk mot lanolin så det kan jo være.

NB, oppskriften kan ikke strikkes i bomull, det blir for tungt, og jeg tror silke blir for glatt.

Anonymkode: a41c3...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt usikker på strikkefasthet, men hva med drops air, big merino og big sterk? Mulig å kombinere 2 tråder, som du sier. 

Anonymkode: 93106...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt usikker på strikkefasthet, men hva med drops air, big merino og big sterk? Mulig å kombinere 2 tråder, som du sier. 

Anonymkode: 93106...be0

Tror det er 10x10 i strikkefasthet. Drops air er faktisk et av garnene oppskriften anbefaler å bruke, dobbelt da. Det klør garantert ikke?

Anonymkode: a41c3...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drops Air har alpakka i seg. Jeg vet det finnes ganske mange som plages av alpakka. Kjennes fint og flott ut i nøstet, men kiler eller klør når det kommer på. Det du kan gjøre er å strikke dobbel merino i hals og på ermborden, der med håndleddet. Og så ha i feks. Drops Air på resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaffekjerring skrev:

Drops Air har alpakka i seg. Jeg vet det finnes ganske mange som plages av alpakka. Kjennes fint og flott ut i nøstet, men kiler eller klør når det kommer på. Det du kan gjøre er å strikke dobbel merino i hals og på ermborden, der med håndleddet. Og så ha i feks. Drops Air på resten?

Takk! Det er faktisk på ryggen og armene jeg er mest sensitiv, så det trengs ikke noe annet på ermer og ved halsen sånn sett. 

Men vet du det er forskjell på børstet alpakka ment for pinne 6 og annen alpakka? Jeg setter nemlig stor pris på lettheten og varmen i garnet, men vil jo helst ikke klø. Nå klør det ikke mye, og ikke hele tiden, men litt.

HI

Anonymkode: a41c3...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Glemte hele tråden her jeg. Du har sikkert funnet ut av det. Jeg syns børstet alpakka er mykere og bedre. Hvor mye det røyter mot vanlig alpakka vet jeg ikke da jeg ikke kan bruke det selv. Jeg har fått gode tilbakemeldinger på det jeg har strikket av vanlig alpakka, børstet vet jeg ikke da jeg ikke har fått noen tilbakemelding på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel heller tvilsom at du finner noe som ikke klør. Bruk tynn bomullsgenser under ...
 

Jeg mener ellers er merinoull bedre enn alpakka mtp kløing. Og at de som er «brushed» klør mer enn de som er vanlig tvinna 🙄

Anonymkode: 615c3...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å strikke i Drops Air og har på genseren akkurat nå. Den klør nesten ikke, og avtagende også. Altså, det virker som å bruke den gjør den mykere og enda mindre kløete. Denne har jeg brukt mange ganger nå, hele dagen også, null problem. Det vil si at det meste av dagen merker jeg ikke noe, men plutselig kan det bli bitte litt her og der i et par minutter, så går det over igjen. Ellers veldig myk og varm genser! Strikker nå en til i Air-garnet 👍

HI

Anonymkode: a41c3...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...