Gå til innhold

Setter du fra deg hunden utenfor butikken? Er det egentlig lov?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

ser så mange hunder stå utenfor butikk... eg hadde ikke turt. og særlig de små, for tenk om noen kommer og stjeler den. eller om det er en stor en og noen går og klapper den så biter den....

Anonymkode: aa153...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lov, og ingen burde gjøre det. 

Anonymkode: d8491...555

haha, nei. jeg hadde ikke turt. men jeg satte meg ned til en hund som stod forlatt, den ville virkelig ha kos. var liten. Hadde det vært Rottweiler hadde jeg ikke turt. Men eieren kom ut og så bare surt på meg.

Anonymkode: aa153...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov, men det er endel som gjør det. Hadde en hendelse på jobb der en hund prøvde å bite alle som gikk forbi. Hunden var sikkert snill, men skjønner den ikke hadde det ok der den var bindt rett utenfor døra. Den sto så nære at døra åpnet seg hver gang hunden beveget på seg. 

Anonymkode: 1d9a6...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

haha, nei. jeg hadde ikke turt. men jeg satte meg ned til en hund som stod forlatt, den ville virkelig ha kos. var liten. Hadde det vært Rottweiler hadde jeg ikke turt. Men eieren kom ut og så bare surt på meg.

Anonymkode: aa153...5c9

Jeg som hundeeier hadde også blitt sur hadde noen gjort noe slikt uten å avklare med meg først. Håper ikke du lærer barnet ditt å gå bort til fremmede hunder uten å ha snakket med eier først. 

Anonymkode: 628c1...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke. Og nei, det er ikke lov. Heldigvis ser jeg sjelden hunder utenfor butikkene her etter at det ble ulovlig. 

Anonymkode: 07245...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg som hundeeier hadde også blitt sur hadde noen gjort noe slikt uten å avklare med meg først. Håper ikke du lærer barnet ditt å gå bort til fremmede hunder uten å ha snakket med eier først. 

Anonymkode: 628c1...5e0

Når du setter hunden din utenfor en butikk, stiller du den til disposisjon for alle som går forbi.

Så det er ikke noe å bli sur for. Jeg vet at hundeeiere er en egen rase altså, men hallo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Står i hundeloven at det ikke lov 

https://www.nrk.no/osloogviken/dette-er-forbudt-1.13251952

Anonymkode: 1826a...bbe

Det er en del misforståelser når det gjelder dette. Hundeloven sier:

  § 5.Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

 

Det vil si at det er fprbudt å sette fra seg hunden rett ved inngangen. Det tolkes gjerne som bare noen få meter fra inngangen. Elers er det lovlig.

Anonymkode: 6cc33...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Tøystykke skrev:

Når du setter hunden din utenfor en butikk, stiller du den til disposisjon for alle som går forbi.

Så det er ikke noe å bli sur for. Jeg vet at hundeeiere er en egen rase altså, men hallo...

Nei, alvorlig talt, det gjør man ikke. Oppegående mennesker går ikke bort til en fremmed hund som står bundet. 

Anonymkode: 72b3a...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Tøystykke skrev:

Når du setter hunden din utenfor en butikk, stiller du den til disposisjon for alle som går forbi.

Så det er ikke noe å bli sur for. Jeg vet at hundeeiere er en egen rase altså, men hallo...

Voksne (oppegående) mennesker vet at man ikke skal gå bort til fremmede hunder uavhengig av hvor de står. 

Anonymkode: 07245...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Voksne (oppegående) mennesker vet at man ikke skal gå bort til fremmede hunder uavhengig av hvor de står. 

Anonymkode: 07245...1ea

Og voksne og oppegående mennesker vet at man ikke setter fra seg hunder, uansett sted. Sånn uansett hva som er lov og ikke. 

Anonymkode: a599e...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg setter aldri fra meg hunden min utenfor en butikk, men jeg har litt lyst av og til. Vi bor 20 min gange fra nærmeste butikk, og det hadde passet utmerket å kunne gå bort, handle noen få varer mens hunden ventet utenfor og så gå hjem igjen, eller ungene (store) kunne gjort det når de går bort for å kjøpe lørdagsgodt. Hadde det vært et trygt sted, en slags bås med lås på beregnet til dette hadde det vært noe annet. 

Anonymkode: 59efa...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på et lite sted og her er det en plass litt bak inngangen til butikken hvor jeg og flere hundeeiere setter fra oss hundene når vi skal inn. Det er ikke ulovlig (loven sier rett ved inngangen), og det er helt vanlig her. Jeg har aldri opplevd at noen har gått bort til min hund, men ville blitt overrasket om det satt et voksent menneske der og klappet henne når jeg kom ut. Alle vet at man ikke går bort til fremmede hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ofte med meg min sheltie på tur, jeg må gå til butikken for kan ikke kjøre bil. Jeg setter fra meg hunden, men finner alltid et tre eller stolpe skjermet fra steder med mye aktivitet (som inngangsparti). Hun er snill og grei, gjør ingen noe. Men av hensyn til andre som er allergiske/ikke liker hunder og av hensyn til hunden selv så gjør jeg det sånn. Jeg hadde en gang en større retriever som jeg gjorde det samme med og jeg fersket en gang en guttegjeng pirke borti henne med pinner. Det var ikke akkurat et pent syn. Hvorfor jeg fortsetter å sette fra meg hund? Fordi jeg velger å tro at mannen i gata ikke holder på sånn. Mer redd for alle løshundene som springer rundt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og voksne og oppegående mennesker vet at man ikke setter fra seg hunder, uansett sted. Sånn uansett hva som er lov og ikke. 

Anonymkode: a599e...ef5

Ja, det har jeg skrevet lenger opp også. Både at jeg aldri setter fra meg hund utenfor offentlige steder og at det ikke er lov. Men nå var det svaret til en kommentar som omhandlet å gå bort til fremmede hunder. Og det gjør man ikke selvom noen skulle sette den fra seg. 

Anonymkode: 07245...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det har jeg skrevet lenger opp også. Både at jeg aldri setter fra meg hund utenfor offentlige steder og at det ikke er lov. Men nå var det svaret til en kommentar som omhandlet å gå bort til fremmede hunder. Og det gjør man ikke selvom noen skulle sette den fra seg. 

Anonymkode: 07245...1ea

Hvorfor? Hunden var liten og så tydelig hadde lyst på kos. I mine øyne er den egentlig fritt frem når den står slik. Han eiern får være glad for at jeg ikke sparket den eller prøvde å stjele den

Anonymkode: aa153...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er lov. Det som ikke er lov er å sette den rett ved inngangen eller slik at den er til bry for andre kunder. I nærbutikken hos oss sitter det ofte hunder utenfor. Er en lyktestolpe noen meter fra butikken oppå en liten gresslette hvor man setter dem. Og alle barn MÅ læres opp av foreldrene til å aldri gå bort til hund som står alene eller at eier har sagt ja til å hilse på. 

 

Anonymkode: 199a6...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Hunden var liten og så tydelig hadde lyst på kos. I mine øyne er den egentlig fritt frem når den står slik. Han eiern får være glad for at jeg ikke sparket den eller prøvde å stjele den

Anonymkode: aa153...5c9

Du kjenner ikke den fremmede hunden. Du skal kunne mye om hunder for å vite at den fremmede hunden faktisk vil ha kos. En bekjent som har hatt hund i 15 år skulle klappe en fremmed hund som sto bundet. Han ble bitt, antagelig fordi hunden følte seg truet.

Anonymkode: 055ba...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kjenner ikke den fremmede hunden. Du skal kunne mye om hunder for å vite at den fremmede hunden faktisk vil ha kos. En bekjent som har hatt hund i 15 år skulle klappe en fremmed hund som sto bundet. Han ble bitt, antagelig fordi hunden følte seg truet.

Anonymkode: 055ba...c66

Den hunden hadde sikkert ikke logret, men bare stått der. Var den stor? En stor hund hadde jeg ikke bort til, for så pinlig om den biter blod på deg. Den lille hunden hadde veldig lyst på kos. Man setter seg ned på huk så er sjansen mindre for at den føler seg truet. Hadde den begynt å knurre hadde jeg trukket meg tilbake igjen 

Anonymkode: aa153...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den hunden hadde sikkert ikke logret, men bare stått der. Var den stor? En stor hund hadde jeg ikke bort til, for så pinlig om den biter blod på deg. Den lille hunden hadde veldig lyst på kos. Man setter seg ned på huk så er sjansen mindre for at den føler seg truet. Hadde den begynt å knurre hadde jeg trukket meg tilbake igjen 

Anonymkode: aa153...5c9

Stor eller liten, den kan like fullt bite.  Du kjenner ikke den fremmede hundens signaler og en hund som står bundet har ikke mulighet til å trekke seg tilbake hvis den er redd. Det er også verd å tenke på at hvis du klapper en hund som står bundet, og den biter, står den i stor fare for å bli avlivet, selv om den ikke gjorde noe annet enn å forsvare seg. B.tw. min bekjente klappet og ble bitt av en mellomstor hund.

Anonymkode: 055ba...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stor eller liten, den kan like fullt bite.  Du kjenner ikke den fremmede hundens signaler og en hund som står bundet har ikke mulighet til å trekke seg tilbake hvis den er redd. Det er også verd å tenke på at hvis du klapper en hund som står bundet, og den biter, står den i stor fare for å bli avlivet, selv om den ikke gjorde noe annet enn å forsvare seg. B.tw. min bekjente klappet og ble bitt av en mellomstor hund.

Anonymkode: 055ba...c66

hvis jeg er den som går bort og klapper og den biter, går jeg ikke videre til politiet eller andre med det. 

Anonymkode: aa153...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvis jeg er den som går bort og klapper og den biter, går jeg ikke videre til politiet eller andre med det. 

Anonymkode: aa153...5c9

Synes du det er verd det å sette hunden i en vanskelig situasjon fordi du vil klappe hunden?

Anonymkode: 055ba...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...