Gå til innhold

Vil lav fødselsvekt være arvelig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var selv 2250, 15 dager før termin. 

Er i uke 33 og jordmor sender meg på ekstra kontroll pga lavt magemål helt plutselig.

Går dette i arv? 

Anonymkode: 1a3a0...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er noe genetikk i dette, men det er bare en av mange ting som spiller inn så fint de sjekker det opp.

I min familie fikk mormor et barn rett under 5 kg og et barn rett over, mamma fikk tre barn på rundt 4,5 kg og jeg har fire barn som har vært mellom 4,5 og 5 kg. Ingen tvil om at det er noe arv i bildet her, vi er alle slanke og ingen har hatt svangerskapsdiabetes, vi har bare fått store barn alle sammen.

Men jeg har likevel blitt grundig sjekket i mine svangerskap, det har vært ekstra ultralyder, ekstra sjekk for svangerskapsdiabetes osv fordi jeg har hatt så høye sf-mål og store barn i magen.

Anonymkode: 6068f...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei tusen takk for svar 🤗 blir godt å få en ekstra ultralyd for å sjekke. 

Anonymkode: 1a3a0...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener det på sykehuset jeg tilhører. Jeg har tre barn alle har vært mellom 2800-3000 gram på termin, født på termin. 

Anonymkode: 21f4f...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lav vekt da jeg ble født. Mine barn derimot har vært over 4 kg. 😅 Så kan nok være arvelig men ikke altid tydeligvis. 

Anonymkode: 1dc31...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde lav vekt da jeg ble født. Mine barn derimot har vært over 4 kg. 😅 Så kan nok være arvelig men ikke altid tydeligvis. 

Anonymkode: 1dc31...4eb

Genene fra mannen er jo også en del av dette, og dagens kosthold som jo er mye mer kaloririk enn for bare en generasjon siden, så mye som teller inn ;)

 

Anonymkode: 6068f...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på årsaken til den lave fødselsvekten. Noe er genetikk, og noe er tilfeldigheter. Og barna dine har jo bare 50% av deg og 50% av din manns gener, så det kan like gjerne være hans som spiller inn hvis årsaken til lav fødselsvekt i din familie ikke kommer av tilstander hos mødrene. 

I min (nære) familie ble vi barna født både før termin, og relativt små (2,5 og 3kg). Årsaken lå trolig i morkakesvikt hos vår mor (noe som kan være genetisk, feks antitrombinmangel). 

Ved mine barn ble eldste 3,7kg og født på termin, mens yngste var 3,5kg og født 14 dager før termin. Ble tett fulgt opp pga tidligere morkakesvikt (og sa x4), men ingen av disse to viste tegn til dette og ble født store og friske. 

 

Så igjen, sjansen for det beror på årsaken i utgangspunktet. :)

Anonymkode: b9e73...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 4080 og barna ca 3 kg alle 3. Moren min var 2,5 kg. Mulig det går annenhver hos oss da😂

Anonymkode: 4affc...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen var over 4 kg. Jeg 2. Så spørs å se. 🙊

Takk for svar alle sammen. 

Anonymkode: 1a3a0...48f

Du var jo født 15 dager før termin. De siste to ukene legger de på seg masse! 

Jeg var født til termin, 3,1 kg. Veide nok på 2-tallet jeg også to uker tidligere - det er helt normalt. Mannen veide ca det samme. Mine barn veide 3,6 og 3,7 kg på termin. Dvs begge var større enn meg.

Anonymkode: 56b38...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...