Gå til innhold

Har syn mye og si for utvikling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 2,5 år som alltid har vært litt sen motorisk. Fikk sjekket synet i forrige uke og det viser seg at han har litt dårlig syn og nå venter vi på briller. Kan synet ha noe og si for grov og fin motorikk? Han er sen med språket også, kan dette påvirkes av syn? Dere som har små barn med briller, gikk det bra å venne barnet til briller? Endrer barnet seg etter han/hun fikk briller?

Anonymkode: 9799e...e5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt har syn noe å si for motorikk. Jeg er selv nærsynt og uten briller vil jeg jo bevege meg mye mer forsiktig og klossete enn med briller.

språk har nok ikke så mye å si i forhold til syn. Men det er jo veldig varierende. Mitt barn pratet rent før hun var 1,5 år, mye ord og lange setninger. Tantebarnet mitt hadde nesten ingen ord som 3 åring, men han forstod jo alle beskjeder osv. Plutselig omtrent over natten var hele språket på plass, så tydelig han hadde samlet språk før han ville bruke det.

det viktige er at barnet ditt forstår beskjeder som blir gitt, at det kan peke på ku/ball/lastebil, at det bruker lyder for å vise hva det mener. Til øving så kan du lese bøker, peke og prate med barnet. Når du feks skal på badet før legging så prater du hele tiden om hva dere skal, be barnet finne pysjen/tannkost, legge disse på plass. Prat om dagen som har vært. 

et tips: be barnehagen om å skrive Et generelt referat å henge opp hver dag, samt spør hvilke rutiner barnet ditt har som er faste. Da er det lettere å føre en samtale med en som ikke kan fortelle: « satt du ved siden av Kari idag og? Hjalp Kari deg med å smøre skive? Hva hadde du på skiven? (Gi barnet tid til å svare på sin måte, selv om han ikke har ord). Lager han lyder så later du som du skjønner, «å ja det hørtes jo godt ut»... osv. Da lærer barnet at man bruker lyder for å prate videre.

Anonymkode: 1f2f4...eb9

Skrevet

Takk for svar og gode tips:) 

Anonymkode: 9799e...e5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...