Gå til innhold

Hvor mange times søvn trenger du for å fungere ok dagen etter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg får kun mellom 3 til 4 timer hver natt. Jeg vekkes av unger, vær og vind, og generelt tankekjør. Dette har pågått i ca et halvt år. Nå begynner jeg å bli frynsete, og lurer på hva jeg kan gjøre med det. Jeg fungerer dårligere og dårligere på jobben. 
Kan jeg få delvis sykemelding for å hvile?

Anonymkode: 0c10b...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med legen din. Nøkkelen ligger nok ikke i å sykemeldes for å ligge halve dagen og kompensere for de dårlige nettene, men å jobbe med nattesøvnen. 

Anonymkode: a55b7...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer fri vil sansynlig vis ikke fjerne tankekjør, unger eller været. Du må nok heller gjøre noe med søvnproblemene. Hva har du gjort?

Legge seg tidligere.

Ørepropper.

Lukke vinduet.

Få andre til å ta barn om natten.

Samsoving.

Ingen kofein eller alkohol.

Skru av ale skjermer klokka 22.

Dempe lyset fra kl.21.

Ikke spise for mye på kvelden.

Skrive ned ting som plager deg om natten og heller ta det frem om dagen.

Snakke med noen om problemene.

Osv.

Anonymkode: 6d028...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemelding hjelper ikke, det vil bare gi deg helt elendige sovevaner med hvile på dagtid. Da snur du døgnet og ting vil aldri bli bedre.

Men det er mye du kan gjøre for å jobbe med nattesøvnen din. Ungene er nå en ting, men om du ikke er alene med dem kan jo pappaen ta mer ansvar en stund. Tankekjør, vær og vind kan du jobbe med. 

Legen kan sikkert skrive ut noe å sovne på også, tenker f.eks melatonin som er et hormon (og ikke en sovemedisin) som kan få deg til å sovne lettere om kvelden.

Anonymkode: f96ab...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv klarer jeg å fungere på ca 4 timer, mindre enn det å jeg kan gjøre en dårlig jobb. Har alltid vært sånn da, før barn og. 
 

men så klart ikke over uker i strekk.. da hadde jeg tilta til slutt. Snakk med fastlegen din.

Anonymkode: b17b7...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg på 3-4 timer en natt eller to, men ikke over tid, da hadde jeg vært helt ødelagt. Eller, da jeg hadde baby gikk det greit med så lite, og fikk jeg de timene sammenhengende så var jeg i himmelen. 😛

Gjør søvnmangelen deg syk slik at du ikke klarer å jobbe så ser jeg ikke noe i veien for å få sykemelding. Men du bør jo først og fremst jobbe mot bedre søvn. Ser du har fått gode råd lenger opp her. :)

Anonymkode: 2dfef...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for råd. Jeg gjør alt av forslagene som blir nevnt. Ungene kommer kun til meg fordi faren ikke våkner. Altså, han er helt dau om natta. 
Jeg legger meg kl 21, så føler det er tidlig nok. Ingen koffein etter kl 13-14. Osv. 
HI

Anonymkode: 0c10b...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for råd. Jeg gjør alt av forslagene som blir nevnt. Ungene kommer kun til meg fordi faren ikke våkner. Altså, han er helt dau om natta. 
Jeg legger meg kl 21, så føler det er tidlig nok. Ingen koffein etter kl 13-14. Osv. 
HI

Anonymkode: 

Hva med å la mannen ligge på rom med ungene og du på et annet rom, med minst to lukkede dører mellom?

Ellers hadde jeg god hjelp av en smartklokke som registrerte søvn. Den viste at jeg faktisk sov mye mer enn jeg trodde. Da slappet jeg bedre av og stresset i hvertfall ikke med at jeg ikke fikk sove. I tillegg viste den veldig tydelig når jeg var oppe med ungene. Det var god dokumentasjon å ha for mannen slik at det ble lettere åbfå ham til å ta tak.

Anonymkode: 6d028...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å la mannen ligge på rom med ungene og du på et annet rom, med minst to lukkede dører mellom?

Ellers hadde jeg god hjelp av en smartklokke som registrerte søvn. Den viste at jeg faktisk sov mye mer enn jeg trodde. Da slappet jeg bedre av og stresset i hvertfall ikke med at jeg ikke fikk sove. I tillegg viste den veldig tydelig når jeg var oppe med ungene. Det var god dokumentasjon å ha for mannen slik at det ble lettere åbfå ham til å ta tak.

Anonymkode: 6d028...787

Jeg har en fitbitklokke som registrerer søvn. Dvs, den er for snill, og registrerer søvn når jeg vet at jeg har vært våken. 
Jeg har snakket med mannen im det hundre ganger, men han våkner bare ikke, og da går det jo ikke. Jeg har heller ikke noe rom jeg kan rømme til, og jeg sover elendig på sofaen. 
Det er en dritt situasjon, og jeg er helt ferdig. 
HI

Anonymkode: 0c10b...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en fitbitklokke som registrerer søvn. Dvs, den er for snill, og registrerer søvn når jeg vet at jeg har vært våken. 
Jeg har snakket med mannen im det hundre ganger, men han våkner bare ikke, og da går det jo ikke. Jeg har heller ikke noe rom jeg kan rømme til, og jeg sover elendig på sofaen. 
Det er en dritt situasjon, og jeg er helt ferdig. 
HI

Anonymkode: 0c10b...5d6

Flytt barnet inn i dobbeltsenga med mannen og deg på en madrass på barnerommet eller mannen på en madrass på barnerommet og du alene i senga.

Hvor lenge ligger du egentlig i senga hver natt. Fra 21.00 til 07.00 er jo 10 timer. Med 3 timer søvn ligger du da våken 7 timer hver natt. Kanskje du må prøve å heller bruke mindre tid i senga en periode. Hva med å forsøke å gå eller løpe en tur på en times tid hver kveld klokka 21, deretter en lang dusj, skrive ned alle tanker og så lukke boka og i seng ca 23?

Anonymkode: 6d028...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å få bare 3 timer søvn hvis du legger deg klokka 21?

Jeg fungerer best på 7-8 timer. Jeg har jobbet mye med søvnhygienen etter en periode med dårlig søvn, og hatt god effekt. Ingen tv på kvelden, legger vekk mobilen en times tid før jeg legger meg. Leser kanskje litt, prøver å ha mest mulig ro rundt meg. Spiser ingen store måltider den siste timen før senga, og drikker ikke vann/brus etc (da må jeg bare opp og tisse). Husk at det er koffein i all colabrus, Urge og noe te, så det er også sånt du kan kutte ned på. 

Hvis jeg ikke får sove hjelper alltid en orgasme!

Husk at senga er ment for kun sex og søvn.

Anonymkode: 15ce2...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg ca 21, og som oftest ligger jeg våken til rundt 2230. Så sover jeg til midnatt ca, og våkner/vekkes nesten hver time/halvannen frem til klokka ringer kl 5. Noen ganger ligger jeg våken mellom 00 og 03-0330, og da blir det samlet sett kun va 3 timers søvn. Disse nettene er jeg aldri eller bare noen få minutter i dyp og rem-søvn. 
HI

Anonymkode: 0c10b...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med tankekjør og pes i halvannet år før jeg kasta inn håndkle og snakka med legen om å få noe å sove på. Valget falt på sobril fordi jeg hadde forsøkt det en gang tidligere med god effekt. Jeg takler å bli vekt av barn i gode perioder for da sovner jeg igjen, men det tankekjøret som holder meg våken er til å bli gal av. Sovnet ikke før 3-4 hver bidige natt i 17 mnd. Og da sier det seg selv at man ikke funker optimalt dagen etter. 

Anonymkode: 46127...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trdnger mye søvn for å fungere, 9-10 timer per natt. Men jeg får hjelp til å sove i form av vallergan. Tar jeg vallergan så sovner jeg i tide og sovner fort igjen hvis jeg våkner. Vallergan er allergimedisin egentlig, og ikke avhengighetsskapende. Jeg tar også efexor, fordi jeg har angst som gir et enormt tankekjør. Med efexor så fjernes tankekjøret og jeg er rolig og får sove. Uten efexor og vallergan så kunne jeg lige våken til morgenen uten et minutts søvn.

Anonymkode: afc06...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger Melatonin i dråpeform på helsekost. Detter er etter min mening det beste stedet å starte. Ikke legg deg før du er trøtt nok til å sovne med en gang. Bort med mobil og skjerm! 

Anonymkode: 30f21...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen her er at mannen din må på banen og trø til. Det at han ikke våkner uansett er bare tull, han våkner ikke fordi underbevisstheten hans vet du tar ungene, derfor slipper han. 
Du må forklare han alvoret, han MÅ ta ungene en periode. Når du har kommet deg, må dere begynne og bytte på det. 
Gjør som foreslått over her. Kipp ungen(e) inn på deres rom, og du tar barnerommet for en periode.

Anonymkode: aa160...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn i alderen 3 - 8 år. Mener dere jeg bør legge dem i dobbeltsenga/inne på rommet vårt med faren for at jeg skal få sove? Jeg føler det blir litt rart. 
HI

Anonymkode: 0c10b...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tre barn i alderen 3 - 8 år. Mener dere jeg bør legge dem i dobbeltsenga/inne på rommet vårt med faren for at jeg skal få sove? Jeg føler det blir litt rart. 
HI

Anonymkode: 0c10b...5d6

Han kan ligge på madrass på rommet deres. 

Anonymkode: 15ce2...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han kan ligge på madrass på rommet deres. 

Anonymkode: 15ce2...8d2

De bor på hvert sitt rom. 

Men jeg forstår hva dere mener - skal tenke litt på det. 
HI

Anonymkode: 0c10b...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tre barn i alderen 3 - 8 år. Mener dere jeg bør legge dem i dobbeltsenga/inne på rommet vårt med faren for at jeg skal få sove? Jeg føler det blir litt rart. 
HI

Anonymkode: 0c10b...5d6

Ja selvfølgelig. I noen måneder så du for sove ut ordentlig 

Anonymkode: ddc87...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at mannen din må ta barna om natten, så du kommer deg ovenpå igjen. Dere må finne en løsning sånn at du får sove uforstyrret i en periode. Legg deg på rommet til et av barna, og så sover mannen med dem. Dere må ha en alvorsprat slik at han skjønner at han på trå til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få mannen på banen, fortell barna i klartekst at de ikke skal vekke deg under noen omstendighet på natt. De trenger ikke mamma på natt når de er så store. Bytt rom med den minste og la den sove med far! Pri 1 er din søvn. Sett hardt mot hardt, ikke gi deg og ikke fall i gruven for dårlig samvittighet!

Du slites i stykker fordi mannen din sover tungt og de relativt store ungene forstyrrer deg, ingen av delene er greit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med å sovne igjen når jeg vekkes på natta pga en vanvittig tinnitus. Er alenemor, så har måttet ta noen grep. Kjøpte en sånn klokke med sau til sønnen som er 6 år nå. Den er stilt inn sånn at sauen våkner kl 6.15. 

Han får ikke lov å komme inn til meg før sauen er våken (unntak ved mareritt og sykdom). Har forklart hvorfor. At hjernen og kroppen hans har blitt vant med å våkne og gå inn til meg, den vanen må brytes. Det er ikke bra for noen av oss å aldri få en hel natts søvn. Jeg får i tillegg migrene når jeg sover for lite, og det orker jeg ikke. 

Anonymkode: 4f591...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...