Gå til innhold

Kan arb.giver pålegge oss å ta kredittkort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Flere erfaringer med dette å få betalt årsavgiften av kommunen/arbeidsgiver, og de eier kortet mens de ansatte bruker.. Hvem kredittsjekkes da? Kommunen eller hver enkelt ansatt? 

Anonymkode: fb4fe...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, HeiteH skrev:

Jeg kjenner ikke kommunen, men slik er det i stat ja. Og praksisen er diskutert og funnet å være godt innenfor det arbeidstaker må akseptere.

Er det virkelig et problem for deg å ha et kredittkort, betale reisen og få summen refundert før betalingsfristen går ut?

 

Vi har det slik, men jeg nekter nå så lenge kommunen ikke klarer å utbetale reiseregning til rett tid. 

Jeg mener heller ikke det er riktig at jeg personlig må ha kredittkort for å kunne utføre jobben min. 

Anonymkode: fe93c...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har det slik, men jeg nekter nå så lenge kommunen ikke klarer å utbetale reiseregning til rett tid. 

Jeg mener heller ikke det er riktig at jeg personlig må ha kredittkort for å kunne utføre jobben min. 

Anonymkode: fe93c...5ec

Kommunen skal ha 3 utbetalingsdatoer i måneden for å forsikre at du får dekket inn reisepengene før forfallsdato. 

Måtte du personlig kredittsjekkes for å få kortet i jobbsammenheng? 

Anonymkode: fb4fe...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommunen skal ha 3 utbetalingsdatoer i måneden for å forsikre at du får dekket inn reisepengene før forfallsdato. 

Måtte du personlig kredittsjekkes for å få kortet i jobbsammenheng? 

Anonymkode: fb4fe...112

Måtte personlig kredittsjekkes. Vi må ha private kredittkort.

Kun 1 utbetaling i måneden og det kan fint gå både 2 og 3 måneder før reiseregninger utbetales. Og ja, vi har tatt det opp uttallige ganger gjennom fagforeningen 

Anonymkode: fe93c...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Måtte personlig kredittsjekkes. Vi må ha private kredittkort.

Kun 1 utbetaling i måneden og det kan fint gå både 2 og 3 måneder før reiseregninger utbetales. Og ja, vi har tatt det opp uttallige ganger gjennom fagforeningen 

Anonymkode: fe93c...5ec

Skjønner godt at du må kredittsjekkes for å ha et personlig kredittkort, men jeg lurte på om du måtte kredittsjekkes for å være bruker av kommunens kredittkort 

Anonymkode: fb4fe...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.1.2020 den 8.48, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver for jo vite om de som ikke består kredittsjekken, for de får jo ikke kort.. 

Da vet jeg isåfall om 4 stykker på min avdelingen som ikke får kredittkort.. Og hun ene har havnet i økonomisk uføre grunnet sin sønns avhengighet.. Noe hun ikke ønsker å fortelle arbeidsgiver 

Anonymkode: fb4fe...112

Man må og tenke på at kreditten vil telle som gjeld hvis man vil søke andre lån, noe som kanskje ikke er så gunstig

Anonymkode: 3b965...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man må og tenke på at kreditten vil telle som gjeld hvis man vil søke andre lån, noe som kanskje ikke er så gunstig

Anonymkode: 3b965...3be

Men om arbeidsgiver er den som betaler årsavgift på kortet, og er eier av kortet, mens den ansatte er den som bruker det og får fakturaene sendt i posten... Hvem kredittsjekkes da? 

Anonymkode: fb4fe...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kredittkort via jobben, men det var jeg som ble kredittsjekket i forkant, og jeg står ansvarlig. Det høres relativt likt ut som for deg? Jeg jobber i helseforetak. Vi må legge ut for jobbreiser/kurs selv, og får igjen på reiseregning i etterkant. For en uke på kurs kan det komme opp i ganske store summer... Jeg synes derfor det er praktisk å bruke kredittkortet jeg har via jobb, slik at det er skilt fra privatøkonomi. Ved f.eks bestilling av flybilletter så har jobben en avtale med kredittselskaper, slik at jeg slipper å betale det før etter at reisen har funnet sted. Så om jeg f.eks bestiller flyreise 3 mndr i forveien, forfaller ikke beløpet, og det påløper ikke renter, på kredittkortet før etter at jeg faktisk har reist. Da kan jeg skrive reiseregning og få igjen penger før regningen forfaller. 

Anonymkode: 2979c...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo greit ut, så man slipper å legge ut privat. Jeg kan ikke se noen ulemper?

Hos oss bestiller jobben (kommune) flybilletter, og regningen sendes dem. Hotell pleier jeg å bestille, men ber dem sende faktura til arbeidsgiver.
Da gjenstår bare eventuelle måltider, det som ikke inngår i kurs eller konferanse, og det legger jeg ut selv. 

Man står jo fritt til å legge ut av egen konto, eget kredittkort, eller arbeidsgivers kredittkort for dem som har det. 
Virker ikke som om noen tvinger deg til å bruke kortet. 

Anonymkode: 81196...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres jo greit ut, så man slipper å legge ut privat. Jeg kan ikke se noen ulemper?

Hos oss bestiller jobben (kommune) flybilletter, og regningen sendes dem. Hotell pleier jeg å bestille, men ber dem sende faktura til arbeidsgiver.
Da gjenstår bare eventuelle måltider, det som ikke inngår i kurs eller konferanse, og det legger jeg ut selv. 

Man står jo fritt til å legge ut av egen konto, eget kredittkort, eller arbeidsgivers kredittkort for dem som har det. 
Virker ikke som om noen tvinger deg til å bruke kortet. 

Anonymkode: 81196...fdf

Hi

Jeg er ikke direkte imot kredittkort til reiser, men jeg er imot ordningen fordi de fører til en ubehagelig situasjon for de ansatte som har betalingsanmerkning! Det skulle måtte være unødvendig å fortelle arbeidsgiver om SÅ sensitive forhold. I tillegg vil det være et problem i mindre personalgrupper der "alle" får med seg at enkelte ikke har krefittkort gjennom jobben, de klarer vel å tenke seg til hvorfor.. 

Jeg er tillitsvalgt og må derfor ta dette videre. Men vet så lite om det.. Var ikke noe særlig når en kollega ville prate og fortalte at h*n vurderte å bytte jobb for å unngå at sjefen fant ut at h*n hadde økonomiske problemer, fordi det var så privat. Og siden de jobber sammen hver eneste dag, ønsket virkelig ikke kollegaen min dette

Anonymkode: fb4fe...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.1.2020 den 17.39, Anonym bruker skrev:

Til utlegg for reiseregninger, også får vi det tilbake? Slik jeg skjønte det vil firmaet/arbeidsgiver (som er kommunen) være eier av kortet, og hver ansatt får sitt eget kort og er bruker.. 

Har ikke noe å skjule, men vil da virkelig ikke at de skal påtvinge meg et kredittkort, og mest sannsynlig nå de kredittsjekke oss ansatte også, eller? Må da finnes grenser for hva arb.giver skal ha innsyn i! 

Anonymkode: fb4fe...112

Dette gir jo ikke mening (med all respekt). 

Hvis arbeidsgiver som er kommunen står som eier av kortet vil det ikke gjøres noen kredittsjekk av deg. Det er kommunen som "eier" kortet, og vil være den ansvarlige part. Det betyr kun at navnet ditt settes på kortet, av ID grunner når det skal brukes.

Kommunen vil da opprette flere kredittkort for sine ansatte som skal brukes til å betale for reiser mm. Det viser også at arbeidsgiver har mye tillit til de ansatte 🙂. Du kan derimot forvente å måtte forsvare enhver kostnad som belastes til kortet.

Så lenge du kun bruker kortet til arbeidsrelaterte kostnader så er jo dette et ikke-problem. Du finner forøvrig mer informasjon om rettigheter knyttet til kredittkort på denne portalen: www.kredittkortinfo.no. Det ligger en del artikler om lovverk og forbrukerrettigheter under fanen "nyttige tips" som er verdt å lese.

Anonymkode: 3865f...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 21.25, Anonym bruker skrev:

Skjønner godt at du må kredittsjekkes for å ha et personlig kredittkort, men jeg lurte på om du måtte kredittsjekkes for å være bruker av kommunens kredittkort 

Anonymkode: fb4fe...112

Kommunen vår har ikke kredittkort vi kan bruke. Vi må ha private som vi må bruke i jobbsamnenheng 

Anonymkode: fe93c...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette gir jo ikke mening (med all respekt). 

Hvis arbeidsgiver som er kommunen står som eier av kortet vil det ikke gjøres noen kredittsjekk av deg. Det er kommunen som "eier" kortet, og vil være den ansvarlige part. Det betyr kun at navnet ditt settes på kortet, av ID grunner når det skal brukes.

Kommunen vil da opprette flere kredittkort for sine ansatte som skal brukes til å betale for reiser mm. Det viser også at arbeidsgiver har mye tillit til de ansatte 🙂. Du kan derimot forvente å måtte forsvare enhver kostnad som belastes til kortet.

Så lenge du kun bruker kortet til arbeidsrelaterte kostnader så er jo dette et ikke-problem. Du finner forøvrig mer informasjon om rettigheter knyttet til kredittkort på denne portalen: www.kredittkortinfo.no. Det ligger en del artikler om lovverk og forbrukerrettigheter under fanen "nyttige tips" som er verdt å lese.

Anonymkode: 3865f...60f

Takk for svar. 

Synes det du skriver hørtes logisk. Men så pratet jeg med en annen tillitsvalg for en annen seksjon i kommunen, og han sa at det stemmer at kommunen er eier av kortet, og betaler årsavgift, men at faktura for brukte beløp på kredittkort sendes til hver enkelt ansatt. Og siden de ansatte da blir betalingsansvarlige, så nå de også kredittsjekkes. Hva er poenget da, kan like godt bruke privat kredittkort om man har

Anonymkode: fb4fe...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. 

Synes det du skriver hørtes logisk. Men så pratet jeg med en annen tillitsvalg for en annen seksjon i kommunen, og han sa at det stemmer at kommunen er eier av kortet, og betaler årsavgift, men at faktura for brukte beløp på kredittkort sendes til hver enkelt ansatt. Og siden de ansatte da blir betalingsansvarlige, så nå de også kredittsjekkes. Hva er poenget da, kan like godt bruke privat kredittkort om man har

Anonymkode: fb4fe...112

Jeg kan si med 99% sikkerhet at det ikke stemmer. Hvis kommunen står som eier av kortet vil det være de som mottar faktura og ikke du. Jeg har aldri hørt om bedrifter eller offentlige organer som får kredittkortfaktura sendt til de ansatte, med krav om å betale for reisekostnader. 

Du er jo ikke selvstendig næringsdrivende, men heller ansatt. Det er kommunen som får faktura, og de vil sjekke nøye at det ikke trekkes penger på kortet som ikke er relatert til arbeid.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...