Gå til innhold

Var det urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

16-åringen kommer hjem fra styrketrening, og spør om å få steke litt kylling og eggerøre. Han har ikke rukket å spise middag mellom skole og trening. 13-åringen kommer like etter hjem fra sin ballidrettstrening, og spør også om å få en kyllingfilet. Jeg svarer ja til det, ettersom jeg sa ja til storebror. Men hun vil også lage seg tilbehør til kyllingen, potetmos eller pasta/ris. Jeg sier at hun ikke trenger å lage seg en middag til, ettersom hun har spist middag. Riktignok var det pannekake og tomatsuppe til, som jo ikke er det sunneste som finnes, men det var den middagen vi hadde i dag.

Var det urimelig av meg å si nei?

Anonymkode: c52fd...685

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Urimelig vet jeg ikke, men veldig rart. Pannekaker og tomatsuppe er jo ikke særlig til middag, og når de først fikk lage seg kylling var det supermerkelig å ikke få lage valgfritt tilbehør til. Hvorfor var egg ok, men ikke ris eller pasta?

Anonymkode: a2221...286

Skrevet

Ja, det er urimelig. Bare kylling er jo nitrist. Har jo null betydning om hun vil ha litt tilbehør til, for din del... 

Anonymkode: a4668...6f8

Skrevet

Hvorfor kunne hun ikke fått lov til det? Jeg kunne forstått det om du sa nei til kyllingen til begge, på grunn av prisen, men hvorfor nei til tilbehøret? Det koster jo nesten ingenting. Er det bedre at de spiser kyllingen med brød til?

Anonymkode: a1307...b85

Skrevet

Hvis de ordner seg selv og rydder opp etterpå, hva er problemet? 

Anonymkode: da1d2...4c1

Skrevet

VELDIG spesielt. Unge gutter som enda er i vekst, og attpåtil trener, trenger MYE mat. Du var helt klart urimelig, ja. 

Anonymkode: 6b79f...67c

Skrevet

Ja, veldig merkelig og urimelig i mine øyne. Jeg ville bedt dem spise litt grønnsaker i tillegg, satt det som betingelse. Pannekaker og tomatsuppe er ikke nok næring for barn i vekst som også trener mye.

Anonymkode: 02983...fe3

Skrevet

Jepp, urimelig. Fine barn du har 😊De spør og lager mat selv. Og trener. 👏👏

Anonymkode: d6a13...b62

Skrevet

Ikke bare urimelig. Det er jo helt ulogisk?

Selvfølgelig er de sulten etter trening? De er i utvikling, og trenger gjerne litt ekstra mat. 

Anonymkode: a15a7...81c

Skrevet

Litt merkelig ja. Jeg skjønner tankegangen med at hun hadde jo spist middag, men tomatsuppe og pannekaker blir man raskt sulten igjen etter å ha spist. Kunne jo foreslått grønnsaker som tilbehør, brokkoli, blomkål, wok? Det er da bare meget sunt. 

Anonymkode: cc949...243

Skrevet

Så lenge de spiser sunn mat, lager den selv og rydde etter seg er jo livet bare herlig!

Anonymkode: feb6b...07d

Skrevet

Dere har helt rett. Både i at jeg har flotte barn og at jeg var urimelig. Tanken slo meg rett etter jeg hadde svart, at det var litt urimelig. Årsaken til at jeg sa nei til potetmosen var at hun ikke ville klare å spise opp en hel pose med potetmos og en kyllingfilet.
Skal tenke meg bedre om neste gang.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere har helt rett. Både i at jeg har flotte barn og at jeg var urimelig. Tanken slo meg rett etter jeg hadde svart, at det var litt urimelig. Årsaken til at jeg sa nei til potetmosen var at hun ikke ville klare å spise opp en hel pose med potetmos og en kyllingfilet.

Jeg ville sagt det til barnet. «Du jeg har tenkt meg om, dette var urimelig. Klart du kan lage potetmos eller ris til kyllingen.» ville slengt på «jeg synes du er flink som lager mat selv».

Anonymkode: d104b...072

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En fin anledning til å lære om nettopp dette. Beregne mengde mat og spare rester + spise rester senere 🤪

Hvis de ikke allerede tenker sånn da. 

Anonymkode: feb6b...07d

Skrevet

Er det egentlig nødvendig å spise middag to ganger om dagen??

Anonymkode: 933a5...c34

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør det noe om man spiser varm mat x 2? Har man råd er det vel helt uproblematisk. Her spiser man gjerne restemat til kveld fordi ingen er overbegeistret for brødmat.

Anonymkode: d104b...072

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

Men er det problematisk? Nei. Kan tenke meg mye verre ting barn eller ungdom kan spise. 

Anonymkode: f48e2...d01

Skrevet

Hva gjør det om potetmoden ikke blir spist opp? Det er ikke så fryktelig kostbart.. 

Anonymkode: c7582...888

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør det om potetmoden ikke blir spist opp? Det er ikke så fryktelig kostbart.. 

Anonymkode: c7582...888

Desuten trenger man jo ikke lage en hel pose.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Desuten trenger man jo ikke lage en hel pose.

Tenkte akkurat på det samme, jeg har lært mine barn hvordan man deler potetmos/suppeposer i 2, og kan lage bare halve posen. 14 åringen gjorde det senest i kveld.

Anonymkode: 5e21d...e49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...