Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #1 Skrevet 13. januar 2020 Er deprimert og matlysten er nada. Har en bmi på 17 fra før. Har i dag spist 2 havrekjeks (hjemmelaget) , 2 brødskiver med egg og smør og har igjen en Chia pudding... dette er alt jeg får i meg om dagen Anonymkode: 8a4b8...2c7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #2 Skrevet 13. januar 2020 Så lenge du spiser variert og en god del sunn mat du har lyst på, så er ikke dette så ille. Vil virkelig anbefale deg mer mat med sunne fettsyrer, avokado, tran, fet fisk, og meieriprodukter med full fettmengde. Samt biola/kefir for å rette tarmbakteriene som påvirker humøret ditt. Det var dette som berget meg gjennom depresjon etter samlivsbrudd. Anonymkode: 34a1e...abf
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #3 Skrevet 13. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Så lenge du spiser variert og en god del sunn mat du har lyst på, så er ikke dette så ille. Vil virkelig anbefale deg mer mat med sunne fettsyrer, avokado, tran, fet fisk, og meieriprodukter med full fettmengde. Samt biola/kefir for å rette tarmbakteriene som påvirker humøret ditt. Det var dette som berget meg gjennom depresjon etter samlivsbrudd. Anonymkode: 34a1e...abf Er laks, ørret fet fisk? Anonymkode: 8a4b8...2c7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #4 Skrevet 13. januar 2020 En dag eller to gjør jo ikke noe, men over tid er det selvfølgelig alt for lite. Det er for lite av nesten alt du trenger, blant annet har du ikke spist noe frukt eller grønt. Anonymkode: 0dbe1...c53
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #5 Skrevet 13. januar 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er laks, ørret fet fisk? Anonymkode: 8a4b8...2c7 Ja, og makrell 👍 Anonymkode: 34a1e...abf
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #6 Skrevet 13. januar 2020 Finnes det virkelig mat mot depresjon? Anonymkode: 8a4b8...2c7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #7 Skrevet 13. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Finnes det virkelig mat mot depresjon? Anonymkode: 8a4b8...2c7 Banan er naturlig antidepressiva Anonymkode: acab6...6d5
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #8 Skrevet 13. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Finnes det virkelig mat mot depresjon? Anonymkode: 8a4b8...2c7 Ødelagt tarmflora fører til dårlig psykisk helse. Det finnes mer og mer forskning som peker i denne retning. Er bakteriefloraen din ødelagt av sukker, for mye melmat og for lite grønnsaker/fiber, vil du gradvis oppleve dårligere psykisk helse/angst, osv. Det skjer så gradvis og vi ser jo ikke hva som skjer i tarmen, så det er vanskelig å koble de to. Det finnes masse artikler og forskning på dette. Lurt å lese seg opp, og begynne å legge om kostholdet. Jeg merket stor forandring da jeg kuttet ut sukker, det meste av brød, og satset på fermenterte produkter, sunne fettsyrer, mye omega 3 og grønnsaker. Anonymkode: 34a1e...abf
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #9 Skrevet 13. januar 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ødelagt tarmflora fører til dårlig psykisk helse. Det finnes mer og mer forskning som peker i denne retning. Er bakteriefloraen din ødelagt av sukker, for mye melmat og for lite grønnsaker/fiber, vil du gradvis oppleve dårligere psykisk helse/angst, osv. Det skjer så gradvis og vi ser jo ikke hva som skjer i tarmen, så det er vanskelig å koble de to. Det finnes masse artikler og forskning på dette. Lurt å lese seg opp, og begynne å legge om kostholdet. Jeg merket stor forandring da jeg kuttet ut sukker, det meste av brød, og satset på fermenterte produkter, sunne fettsyrer, mye omega 3 og grønnsaker. Anonymkode: 34a1e...abf kan man ikke gå på kafe og spise bakevarer en gang i blandt heller? Ikke stekt egg på prødskive? Anonymkode: 8a4b8...2c7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #10 Skrevet 13. januar 2020 Alt går bra en gang i blant!😊 Det handler om hva man spiser i all hovedsak. Anonymkode: 34a1e...abf
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #11 Skrevet 13. januar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Finnes det virkelig mat mot depresjon? Anonymkode: 8a4b8...2c7 Det er jeg et levende bevis på. Hadde en måned med depresjoner og angst. Verste måneden i mitt liv. Siden jeg er vilje sterk var dette bare noe jeg måtte ut av, og fort. Jeg brukte mange forskningsartikler. La om koster, økte på med vitaminer, trening (spiste faktisk bare bananer en liten periode) men dette var fordi jeg følte alt kvelte meg. Til jeg møtte en fanatisk lege som fikk meg over på andre tanker. Oppsøkte hypnose, healer, coaching, you name it. Vet ikke hva som fungerte best, men nytt kosthold med viktige bekjempende vitaminer og hjelp av profesjonell dro meg opp av et rent helvete. Altså bøyer meg i støvet over de som ikke kommer seg ut av det. Dere er de sterke. Det er den jævligste måneden i mitt liv. Dette var i 2014. Har jeg følt at jeg vipper har jeg økt på, og nå står jeg fast på vitaminer. Aldri går jeg i overskudd. Kanskje kroppen bare forbruker mye bare på å være meg. Føler det ulmer, men ikke f om jeg går ned dit igjen. Løper fort opp. Hehe Anonymkode: 310ac...ef2
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2020 #12 Skrevet 14. januar 2020 Denne dukket opp i Facebook-feeden min i dag. Harvard health har også mange andre (lettleste) innlegg om kobling mellom mat og sinnstemning/depresjon/konsentrasjon etc. https://www.health.harvard.edu/blog/gut-feelings-how-food-affects-your-mood-2018120715548?utm_content=buffer47e08&utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=buffer Anonymkode: 52a9e...a79
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2020 #13 Skrevet 14. januar 2020 Det er klart det er en sammenheng mellom kosthold og sinnsstemning. Det er sammenheng mellom kosthold og helse og velvære også, så det burde ikke være overraskende. Det betyr imidlertid ikke at det er vitenskapelig belegg for alt som er hevdet av folk i denne tråden... Anonymkode: 04714...e16
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2020 #14 Skrevet 14. januar 2020 Dere er jammen bombastiske. Kosthold kan kurere det meste altså. Har dere møtt virkelig deprimerte pasienter? Om dere tror vitaminer og fem ekstra bananer om dagen er mirakelkuren har dere lite respekt for sykdommen og de som rammes av den. Det er klart at et godt kosthold er gunstig, gir mer overskudd osv., men mirakelkur mot depresjon er det ikke. Anonymkode: bafad...980
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2020 #15 Skrevet 14. januar 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: kan man ikke gå på kafe og spise bakevarer en gang i blandt heller? Ikke stekt egg på prødskive? Anonymkode: 8a4b8...2c7 Selvsagt kan man det. Det finnes ikke noe vitenskapelig belegg for det motsatte. Grovt brød med egg går i kategorien sunn og fornuftig mat. Bakervarer på kafé er ikke akkurat ja-mat, men en gang imellom går sikkert bra. Anonymkode: 04714...e16
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2020 #16 Skrevet 14. januar 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jeg et levende bevis på. Hadde en måned med depresjoner og angst. Verste måneden i mitt liv. Siden jeg er vilje sterk var dette bare noe jeg måtte ut av, og fort. Jeg brukte mange forskningsartikler. La om koster, økte på med vitaminer, trening (spiste faktisk bare bananer en liten periode) men dette var fordi jeg følte alt kvelte meg. Til jeg møtte en fanatisk lege som fikk meg over på andre tanker. Oppsøkte hypnose, healer, coaching, you name it. Vet ikke hva som fungerte best, men nytt kosthold med viktige bekjempende vitaminer og hjelp av profesjonell dro meg opp av et rent helvete. Altså bøyer meg i støvet over de som ikke kommer seg ut av det. Dere er de sterke. Det er den jævligste måneden i mitt liv. Dette var i 2014. Har jeg følt at jeg vipper har jeg økt på, og nå står jeg fast på vitaminer. Aldri går jeg i overskudd. Kanskje kroppen bare forbruker mye bare på å være meg. Føler det ulmer, men ikke f om jeg går ned dit igjen. Løper fort opp. Hehe Anonymkode: 310ac...ef2 Oi så fantastisk. Det skal jeg si til alle de suicidale pasientene mine. At de bare skal slutte med medisiner og starte med bananmaraton. Anonymkode: 3ee9c...2e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå