Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #1 Skrevet 13. januar 2020 Hva skal jeg gjøre? Vi jobber i team, og den enes prestasjon avhenger av den andre. Denne kollegaen makter ikke presset, men hun innser det ikke selv. Dette fører til mye mere arbeid på oss andre, og meg spesielt. Hun har fått flere sjanser, men det fungerer ikke. Kan jeg si ifra til nærmeste leder? Bør jeg kanskje det? Jeg vet at hvis jeg gjør det, kommer hun nok til å miste jobben, og da vil jeg få dårlig samvittighet for å ha "sladret." Hva ville dere gjort? Anonymkode: 44c93...581
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #2 Skrevet 13. januar 2020 Oppsigelsesvernet står sterkt i Norge, så skal mer til enn som så. Hun bør jo få hjelp i form av opplæring og evt. tilrettelegging. Det er ikke å sladre å si fra om det som ikke fungerer, men du bør jo også ta det opp med vedkommende. Anonymkode: 057a9...776
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #3 Skrevet 13. januar 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Oppsigelsesvernet står sterkt i Norge, så skal mer til enn som så. Hun bør jo få hjelp i form av opplæring og evt. tilrettelegging. Det er ikke å sladre å si fra om det som ikke fungerer, men du bør jo også ta det opp med vedkommende. Anonymkode: 057a9...776 Det er blitt tatt opp utallige ganger, og det vises i det daglige arbeidet at det ikke fungerer. Ekstraopplæring har hun og fått. Jeg føler jo et visst ansvar i å informere ledelsen og, i og med at hun pga alder vil gå foran langt dyktigere kolleger dersom det kommer oppsigelser. Dét syns jeg blir helt feil. HI Anonymkode: 44c93...581
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #4 Skrevet 13. januar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er blitt tatt opp utallige ganger, og det vises i det daglige arbeidet at det ikke fungerer. Ekstraopplæring har hun og fått. Jeg føler jo et visst ansvar i å informere ledelsen og, i og med at hun pga alder vil gå foran langt dyktigere kolleger dersom det kommer oppsigelser. Dét syns jeg blir helt feil. HI Anonymkode: 44c93...581 Du blir nødt til å si ifra, dette er nok et irritasjonsmoment og ikke bra for trivselen på jobb. Enten får de sparke henne eller gi henne andre arbeidsoppgaver som hun mestrer evt på en annen avdeling el.l. Kjenner til sånne problemstillinger og de må taes tak i ellers forblir der et problem, som på sikt ikke gagner noen. Anonymkode: b8be5...f96
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #5 Skrevet 13. januar 2020 Jeg hadde bare gjort min jobb i en tid og heller gått på trynet som en avdeling. Da vil det komme frem uten at du er tyster. Jeg er helt for å hjelpe kollegaer. Men bare en tid med avlastning og opplæring, etter en tid vil velvilligheten være slutt. Anonymkode: 3e1c7...d11
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #6 Skrevet 13. januar 2020 Du får tenke at du gjør deg selv, teamet ditt og bedriften som helhet en tjeneste ved å si fra - på sikt vil hun kanskje innse at det nok var best for henne også. Ikke vær redd for å være en "tyster", du får ingenting igjen for å slite deg ut på jobb. Anonymkode: 900f6...004
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #7 Skrevet 13. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde bare gjort min jobb i en tid og heller gått på trynet som en avdeling. Da vil det komme frem uten at du er tyster. Jeg er helt for å hjelpe kollegaer. Men bare en tid med avlastning og opplæring, etter en tid vil velvilligheten være slutt. Anonymkode: 3e1c7...d11 Det blir ikke akkurat stjerner i margen på HI fra ledelsen hvis hun Er villig til å la avdelingen gå på snørra, framfor å ha en åpen dialog, selv om en kollega er problemet, reflekterer det dårlig på alle at de ser på et togkrasj uten å gripe inn. Anonymkode: 4742b...63f
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #8 Skrevet 13. januar 2020 Du må dokumentere dette skiftlig. Fra og med i dag. Skrive ned konkrete eksempler som du viser til. Og så må det bli opp til ledelsen å vurdere hva som skal skje videre. Anonymkode: d0850...6b8
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #9 Skrevet 13. januar 2020 Kan du fortelle om et konkret eksempel? Anonymkode: d0850...6b8
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #10 Skrevet 13. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kan du fortelle om et konkret eksempel? Anonymkode: d0850...6b8 Ja. Hun forstår ikke systemet. Hun klarer ikke å sette opp til dagens gjøremål. Hun gjør ting feil. Hun nekter å gjøre oppgaver, noe som fører til at vi andre må gjøre dem. Og så kommer hun alltid for sent og drar for tidlig. HI Anonymkode: 44c93...581
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #11 Skrevet 13. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. Hun forstår ikke systemet. Hun klarer ikke å sette opp til dagens gjøremål. Hun gjør ting feil. Hun nekter å gjøre oppgaver, noe som fører til at vi andre må gjøre dem. Og så kommer hun alltid for sent og drar for tidlig. HI Anonymkode: 44c93...581 Å nekte å gjøre arbeidsoppgavene sine er klart brudd på arbeidskontrakten. Dette kan konfronteres direkte. Eks.: «Nekter du å gjøre dette? Da må jeg rapportere det videre, for jeg har ikke tenkt å få ekstra jobb på grunn av deg». Så direkte må man rett og slett være. Hvordan registreres timene på jobb? Ser ikke ledelsen at hun har så korte arb.dager? Anonymkode: d0850...6b8
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #12 Skrevet 13. januar 2020 Vær ærlig med ledelsen. Kan jo være det finnes en annen stilling til henne? Så må vi ikke grave oss så ned i at alle må passe i alle jobber. Det gjør vi ikke. Av og til er det faktisk et riktig dytt i en bedre retning å ta en vurdering rundt hvor vi faktisk gjør best nytte og kan utvikle oss. Anonymkode: 65f5c...ff4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #13 Skrevet 13. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde bare gjort min jobb i en tid og heller gått på trynet som en avdeling. Da vil det komme frem uten at du er tyster. Jeg er helt for å hjelpe kollegaer. Men bare en tid med avlastning og opplæring, etter en tid vil velvilligheten være slutt. Anonymkode: 3e1c7...d11 Dette var utrolig selvmotsigende... Anonymkode: deb97...d29
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2020 #14 Skrevet 16. januar 2020 Okei, dere, liten oppdatering. Jeg informerte nærmeste leder om tingenes tilstand med kollegaen som ikke mestrer jobben sin. Hun sa at hun hadde lagt merke til mye av det samme og takket for at jeg sa i fra. I går kom denne kollegaen til meg, sint, frustrert, lei seg, og fortalte at noen hadde sladret på henne. Hun fattet ikke at noen kunne være så feige, og hun hadde helt tydelig ikke tatt selvkritikk på noe! Hun mente at alt sammen var oppspinn, tull og tøys! Jeg kom meg heldigvis derfra fordi telefonen ringte, men HVA gjør jeg nå? HI Anonymkode: 44c93...581
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2020 #15 Skrevet 16. januar 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Okei, dere, liten oppdatering. Jeg informerte nærmeste leder om tingenes tilstand med kollegaen som ikke mestrer jobben sin. Hun sa at hun hadde lagt merke til mye av det samme og takket for at jeg sa i fra. I går kom denne kollegaen til meg, sint, frustrert, lei seg, og fortalte at noen hadde sladret på henne. Hun fattet ikke at noen kunne være så feige, og hun hadde helt tydelig ikke tatt selvkritikk på noe! Hun mente at alt sammen var oppspinn, tull og tøys! Jeg kom meg heldigvis derfra fordi telefonen ringte, men HVA gjør jeg nå? HI Anonymkode: 44c93...581 Du ber henne ta det med sjefen. Det er uansett hun som må sørge for oppfølging og eventuell opplæring. Du kan også, om du ønsker, minne henne på at du og de andre ofte må ta over eller fullføre hennes oppgaver, og at be henne om å reflektere litt istedenfor å bare være sint og foruretta. Det er langt fra sikkert at det virker, for manglende selvinnsikt er vanskelig å bøte på. Vi har en på jobben vi også, som ofte dumper sine arbeidsoppgaver på andre, samtidig som hun er den som gjør desidert minst på kontoret. Hun tror forøvrig at ingen har så mye å gjøre som henne, og at ingenting hadde gått rundt uten henne. Anonymkode: b1408...7ce
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2020 #16 Skrevet 16. januar 2020 Nå har du sagt ifra. Og så må dere slutte å ta over oppgavene hennes. Hvis ikke får dere aldri tydeliggjort hva som skjer. Anonymkode: 40cf5...2ca
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2020 #17 Skrevet 16. januar 2020 Nå har du sagt ifra. Og så må dere slutte å ta over oppgavene hennes. Hvis ikke får dere aldri tydeliggjort hva som skjer. Anonymkode: 40cf5...2ca
Superdolly Skrevet 16. januar 2020 #18 Skrevet 16. januar 2020 Enig med anonym ...7ce. Prøver hun å ta det opp med deg igjen, så henvis til sjefen. Si med det samme at hun jo gjerne kan reflektere litt over at dere andre stadig må ta over oppgavene hennes, eller fullføre dem for henne. Muligens blir hun enda surere, men det kan jo hende at du så en liten spire av noe slags forståelse?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #19 Skrevet 4. februar 2020 Å herremin, for et pes det er om dagen. Bare sutring, klaging på sjefen, "jeg gjør jo alt som dere, hva gjør jeg feil??" Hun ser det åpenbart ikke selv, og alle andre er dumme. Jeg er så sliten og lei. HI Anonymkode: 44c93...581
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #20 Skrevet 4. februar 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å herremin, for et pes det er om dagen. Bare sutring, klaging på sjefen, "jeg gjør jo alt som dere, hva gjør jeg feil??" Hun ser det åpenbart ikke selv, og alle andre er dumme. Jeg er så sliten og lei. HI Anonymkode: 44c93...581 Da må du jo forklare det for henne da😊 Anonymkode: 9a376...e7c
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #21 Skrevet 4. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Da må du jo forklare det for henne da😊 Anonymkode: 9a376...e7c Det har jeg gjort, men hun skjønner det ikke. 🙄 HI Anonymkode: 44c93...581
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #22 Skrevet 4. februar 2020 Kommer hun for sent, fortell henne hva klokken er. Samme om hun går tidlig. Vis henne hva hun ikke gjør og slutt å fullføre for henne. Anonymkode: 09e52...6d1
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #23 Skrevet 4. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kommer hun for sent, fortell henne hva klokken er. Samme om hun går tidlig. Vis henne hva hun ikke gjør og slutt å fullføre for henne. Anonymkode: 09e52...6d1 "Jo takk, jeg vet hva klokka er," kommer hun til å svare. Da jeg fortalte henne hva som manglet/hun gjorde feil sist, svarte hun at ingen er perfekt og at alle gjør feil. Hun ser det ikke. HI Anonymkode: 44c93...581
amandine Skrevet 4. februar 2020 #24 Skrevet 4. februar 2020 (endret) 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Jo takk, jeg vet hva klokka er," kommer hun til å svare. Da jeg fortalte henne hva som manglet/hun gjorde feil sist, svarte hun at ingen er perfekt og at alle gjør feil. Hun ser det ikke. HI Anonymkode: 44c93...581 Hvis du vet hva klokken er så vet du også at vi andre begynte for et kvarter siden. Endret 4. februar 2020 av amandine
amandine Skrevet 4. februar 2020 #25 Skrevet 4. februar 2020 Jeg hadde fått kløe av en sånn kollega. Du har min medfølelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå