Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #1 Skrevet 13. januar 2020 Jeg har ett barn med min eks, det har vært 9 år med helvete etter det ble slutt. Han har samvær annenhver langhelg. Nylig fikk han et barn med en ny dame som gikk i fra han, de har hatt rettssak og han fikk minimalt med samvær, kun få timer i året med tilsyn. Han mener nå at jeg må la han slippe å betale bidrag eller så mister han (og mitt barn) huset, og bil da han skylder utrolig mye penger. Han har også sagt dette til barnet. Jeg vil så klart ikke det, men samtidig har de bare bodd der i et år, og jeg tenker at barnet vil tilpasse seg et nytt sted. Ville dere gått med på å kutte bidrag til en som har holdt et helvete med dere i 9 år, og legger alt av skyld på sine økonomiske problemer på deg? Jeg har fått ukentlige meldinger om dette i et halvt år nå, med utpressing, og han har også bedt barnet si dette til meg. Er nesten fristet til å gi etter for å få fred, orker snart ikke mer. Anonymkode: e1ffc...6b7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #2 Skrevet 13. januar 2020 Det er ikke ditt problem at far har ordnet det til for seg. Han kan selv søke nav om å beregne bidrag. Anonymkode: f4e12...61f
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #3 Skrevet 13. januar 2020 Med slik oppførsel hadde jeg aldri i livet gitt etter! Hadde vel snarere tvert i mot kontaktet familievernkontoret og bedt de forklare hva hans oppførsel gjør med barnet og hvilken håpløs situasjon han setter barnet sitt i. Hva er grunnen til at far bare har samvær med tilsyn med det andre barnet? Det skal veldig mye til å få samvær med tilsyn og bør jo være en bekymringsverdig grunn. Vil denne grunnen også være relevant deres felles barn? Tror jeg muligens også hadde bedt om en samtale med barnevernet rundt situasjonen. Å bli stilt i en sånn skvisj mellom mamma og pappa er rett og slett skadelig for barnet. Anonymkode: 46d28...a74
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #4 Skrevet 13. januar 2020 Nei, jeg ville ikke kuttet bidrag. Anonymkode: a8ac7...da4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #5 Skrevet 13. januar 2020 Ikke kutt i bidraget. Du kan jo bare spørre han om han synes følgende er greit: Om du roter til din økonomi er det da greit at han skal betale mer i bidrag? Eller om du tar opp et skyhøyt lån for å kjøpe bil så vil han betale deg 2000 kr mer i måneden? Anonymkode: b6ff4...a1c
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #6 Skrevet 13. januar 2020 Nei. Hans rot. Hvordan har ditt barn det hos han? Hva er grunnen til at bf ikke får ha vanlig samvær med lillesøsken. Det må være noe alvorlig når de går til retten og får en som, samvær med tilsyn. Anonymkode: 4d7f4...a3b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #7 Skrevet 13. januar 2020 Nei aldri om jeg hadde gått med på det. Han er en voksen mann, og må da lære seg å ta konsekvensene av dårlige (økonomiske) valg. Dette er ikke ditt problem, stå på ditt! Anonymkode: 3ad3a...ca6
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #8 Skrevet 13. januar 2020 Bidrag skal du selvfølgelig ha! Aldri gi deg på det. Far må også ha veiledning av fagfolk, man blander ikke en stakkars 9-åring inn i en voksen konflikt. Hadde bedt om en time på familievernkontoret og bedt de om råd så fort du kan. Anonymkode: c808e...35c
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #9 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Med slik oppførsel hadde jeg aldri i livet gitt etter! Hadde vel snarere tvert i mot kontaktet familievernkontoret og bedt de forklare hva hans oppførsel gjør med barnet og hvilken håpløs situasjon han setter barnet sitt i. Hva er grunnen til at far bare har samvær med tilsyn med det andre barnet? Det skal veldig mye til å få samvær med tilsyn og bør jo være en bekymringsverdig grunn. Vil denne grunnen også være relevant deres felles barn? Tror jeg muligens også hadde bedt om en samtale med barnevernet rundt situasjonen. Å bli stilt i en sånn skvisj mellom mamma og pappa er rett og slett skadelig for barnet. Anonymkode: 46d28...a74 Dette! Anonymkode: 46279...67e
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #10 Skrevet 13. januar 2020 Nei. Hadde vurdert muligheten for en samtale på FVK for avklaring av økonomi, ansvar og kommunikasjon Hadde vurdert å blokkere han/evt. be politiet om hjelp om han fortsetter å trakassere deg med meldinger om dette- som ikke er ditt ansvar. Si tydelig nei og tydelig at du ikke ønsker flere meldinger om dette og ta saken videre om han fortsetter. Hadde også som en over skriver vurdert/fått hjelp til å vurdere om han burde hatt barnet mitt/deres annenhver langhelg. Han høres ustabil ut og det skal som hun over skriver MYE til for å få samvær under tilsyn. Er han skikket til å ha ansvar for et barn over flere dager? Du må ikke gi deg på bidrag. Det er til barnet og hans ansvar. Du må be om hjelp til å sette grenser for dette mennesket. Anonymkode: be277...3b2
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #11 Skrevet 13. januar 2020 Takk for svar alle sammen. Vi venter på time hos fvk. Jeg meldte han til bv etter sommeren grunnet dette og veldig mye mer. Alt går på psykisk mishandling. Barnet har det ok hos far og det vil selv til far. Gjør mye gøy, badeland osv. Mer som kompiser. Spiller dataspill sammen (som barnet ikke er gammel nok til som det ikke får spille hjemme). Bv var hjemme hos oss og hos far. Vi fikk mye skryt for å være en flott familie, og etter 2 timer hos far kunne de konkludere med at far var veldig glad i barnet og at de hadde det fint sammen. De forstod imidlertid godt hva jeg mente med vanskelig samarbeid og at far er agressiv. Avsluttet uten tiltak, men med forskjellige råd og anbefalinger til far, som jeg ikke fikk vite. Og jeg ble anbefalt å ta kontakt med fvk for en mer detaljert samværsavtale for å unngå mest mulig kontakt. Jeg har kjempet i alle år for å få ned samvær, og også stanset det flere ganger, men det går ikke i lengden. Det er klart at nå som jeg vet utfallet av den andre saken så får det meg til å ville gjøre mer. Det andre barnet er baby, og far har vært agressiv og psykisk voldelig mot mor, derfor samværet vil jeg tro. hi Anonymkode: e1ffc...6b7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #12 Skrevet 13. januar 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Med slik oppførsel hadde jeg aldri i livet gitt etter! Hadde vel snarere tvert i mot kontaktet familievernkontoret og bedt de forklare hva hans oppførsel gjør med barnet og hvilken håpløs situasjon han setter barnet sitt i. Hva er grunnen til at far bare har samvær med tilsyn med det andre barnet? Det skal veldig mye til å få samvær med tilsyn og bør jo være en bekymringsverdig grunn. Vil denne grunnen også være relevant deres felles barn? Tror jeg muligens også hadde bedt om en samtale med barnevernet rundt situasjonen. Å bli stilt i en sånn skvisj mellom mamma og pappa er rett og slett skadelig for barnet. Anonymkode: 46d28...a74 Bare lurer på hvem som kan hjelpe når til og med barnevernet har vært prøvd. Anonymkode: e1ffc...6b7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #13 Skrevet 13. januar 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar alle sammen. Vi venter på time hos fvk. Jeg meldte han til bv etter sommeren grunnet dette og veldig mye mer. Alt går på psykisk mishandling. Barnet har det ok hos far og det vil selv til far. Gjør mye gøy, badeland osv. Mer som kompiser. Spiller dataspill sammen (som barnet ikke er gammel nok til som det ikke får spille hjemme). Bv var hjemme hos oss og hos far. Vi fikk mye skryt for å være en flott familie, og etter 2 timer hos far kunne de konkludere med at far var veldig glad i barnet og at de hadde det fint sammen. De forstod imidlertid godt hva jeg mente med vanskelig samarbeid og at far er agressiv. Avsluttet uten tiltak, men med forskjellige råd og anbefalinger til far, som jeg ikke fikk vite. Og jeg ble anbefalt å ta kontakt med fvk for en mer detaljert samværsavtale for å unngå mest mulig kontakt. Jeg har kjempet i alle år for å få ned samvær, og også stanset det flere ganger, men det går ikke i lengden. Det er klart at nå som jeg vet utfallet av den andre saken så får det meg til å ville gjøre mer. Det andre barnet er baby, og far har vært agressiv og psykisk voldelig mot mor, derfor samværet vil jeg tro. hi Anonymkode: e1ffc...6b7 Nei, barnet har det ikke "ok" med far. Barn er lojale lenge etter det er helt ufortjent, for barn føler ofte ansvar for begge foreldrene. Ditt barn har det IKKE ok sammen med far så lenge far er så manipulerende med barnet at det bruker barnet for å få deg til å endre bidrag, forteller barnet at det er din feil om han og barnet mister huset osv. Det far driver med der er veldig skadelig for barnet! Det setter barnet i en umulig situasjon, det setter barnet i en umulig lojalitetskonflikt mellom deg og far, og far gjør deg til syndebukk for alle egne feil slik at barnet og du kan risikere å få et dårligere forhold (noe far tydeligvis vil). Jeg ville forsøkt å få ut dommen fra den andre saken, om mulig, også snakket med mor til det andre barnet hvis hun er noenlunde ok å ha med å gjøre. Og så ville jeg ha snakket med advokat og videre koblet inn bv igjen og sagt at den manipuleringen far holder på med er skadelig for barnet og at dette ikke kan fortsette. Bv var inne i bildet - far fortsetter som før. Da er det grunn til å ta opp igjen saken, fordi far ikke tar råd og anbefalinger til etterretning og skaper endring i seg selv. Det er meningsløst å tro at en mann som både er agressiv og psykisk voldelig mot deg og sin andre eks ikke også er det mot ditt barn. Men ditt barn er trolig det siste som vil innrømme det, for barn forstår ofte ikke den psykiske volden de blir utsatt for, de skades bare av den lojalitetskonflikten far, i dette tilfellet, utsetter det for. Bv igjen, vis til at det ikke skjer noen endring i fars adferd og at de må inn på ny. Da blir far trolig sint, men da tenker jeg at det også er større grunn til at han vil avsløre seg enda mer. Og koble inn advokat. Få bidrag gjennom Nav, så får far heller ta kampen med dem. Anonymkode: 10ccc...314
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2020 #14 Skrevet 14. januar 2020 Betaler han bidrag privat eller gjennom Nav? For hvis det er gjennom Nav, så regner de ut hva han skal betale, og da har han ingenting han skulle ha sagt! Anonymkode: b05f6...941
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2020 #15 Skrevet 14. januar 2020 Ha et fast svar til han og si det samme hver gang han ringer, f.eks: Du veit det ikke er jeg som setter bidraget, mener du det er feil må du få nav til å regne på nytt. Bare avslutt det der, ikke la han fortsette med sin manipulasjon og terror. "Nei, vi kan ikke snakke mer om dette, ta det med nav. Jeg legger på nå, hadet" Kanskje bør du ha et svar til barnet også, men her er det viktig å trå varsomt. Du skal ikke sverte far og du skal ikke vekke skyldfølelse hos barnet. Det kan fort skje om barnet føler at det er hans feil at pappa må betale bidrag... Det går kanskje an å si noe om at pappa har misforstått, det er ikke du som bestemmer hva han skal betale, det står i Norske lover det. Det går an å slenge på noe om at pappa kanskje ikke tjener nok penger til å ha et så stort hus, og da må han selge og kjøpe et mindre eller leilighet. Men det går helt fint, så det skal ikke han som er barn trenge bekymre seg for. Men igjen, du skal ikke gå i samme felle som far og involvere barnet for mye i disse sakene. Men spør barnet må man jo svare.... Du bør ha en time med familievernkontoret alene for å få tips og råd om dette synes jeg. Anonymkode: a8ac7...da4
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2020 #16 Skrevet 14. januar 2020 Han høres utrolig manipulerende ut. Det at han har vært voldelig mot mor til sitt nye barn i tillegg til slik han holder på med deg får alle mine varsellamper til å blinke. Måten å håndtere manipulerende mennesker er å ikke la dem kontrollere dine handlinger og ha så lite som mulig med dem å gjøre. Siden dere har barn burde du la all kommunikasjon foregå skriftlig for din egen del senere. Når de ikke får det slik de vil så kan de bli farlige og truende. Beskytt barnet ditt så godt du kan for jo, de blir påvirket av sine omsorgspersoner og de har det ikke bra med en som bruker dem for sin egen vinning eller for å hevne seg på mor. Gå videre med dette og søk hjelp. Han driver med psykisk trakassering og psykisk vold mot ditt barn. Men skal du komme noe sted så må du dokumentere det han gjør derfor all kommunikasjon må være skriftlig. De er ekstremt gode til å putte på sjarmen og lure andre så du må kunne bevise det. Lykke til! De suger all energi og glede ut av sine ofre sitt liv derfor viktig å kun ha minimalt med dem å gjøre. Anonymkode: 4939e...32b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå