Gå til innhold

AAP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest nettsiden til NAV, men skjønner ikke helt.

Hvis man er 100 % arbeidsufør, kan man få 66 % inntil 6 G.

Men hvis man jobber f.eks. 50 %, får man da opptil 66 %, altså 16 % eller 66 % av de restrerende 50 % man ikke klarer å jobbe.

Håper noen kan hjelpe.

Anonymkode: 8b9b9...85a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har lest nettsiden til NAV, men skjønner ikke helt.

Hvis man er 100 % arbeidsufør, kan man få 66 % inntil 6 G.

Men hvis man jobber f.eks. 50 %, får man da opptil 66 %, altså 16 % eller 66 % av de restrerende 50 % man ikke klarer å jobbe.

Håper noen kan hjelpe.

har ikke NAV chat, der du kan stille disse spørsmålene :) ? Vil få riktige svar der i alle fall...

Anonymkode: 71cd5...96f

Skrevet

Litt avhengig av hva du tjener, sp får du 66% av halve lønna di. Men det avhenger av at du har jobbet. De ser på hva som er mest gunstig av det du har tjent de siste 3 årene. Du vil allikevel ikke kunne får mer enn 66% av 3G når du jobber 50%. Dessuten må du være for syk til et hvert yrke for å tilfredsstille kravet til AAP.. 

Anonymkode: 3a0a1...93b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt avhengig av hva du tjener, sp får du 66% av halve lønna di. Men det avhenger av at du har jobbet. De ser på hva som er mest gunstig av det du har tjent de siste 3 årene. Du vil allikevel ikke kunne får mer enn 66% av 3G når du jobber 50%. Dessuten må du være for syk til et hvert yrke for å tilfredsstille kravet til AAP.. 

Nei, det stemmer ikke. For å få Aap må arbeidsevnen være nedsatt med minst 50% på tidspunktet når man ikke har krav på sykepenger lenger. Aap er jo nettopp noe man får i en avklaringsperiode. 

Anonymkode: c5ea4...f8b

Skrevet

Det går ikke an å søke 50 % aap

Man søker aap også beregner de hva full aap er, og det er inntil 66% av 6 G. 

Så fyller du inn meldekort annenhver uke og der fyller du ut hvor mange timer du har jobber. 

Aap vil da bli redusert tilsvarende. Har du jobbet f.eks 20 timer en uke reduserer de aap med 20 timer. 

Du vil da få lønn for de 20 timene av arbeidsgiver og resten fra nav i aap 

Jobber du mer enn 50% faller i utgangspunktet aap helt vekk den perioden, om du ikke har i tiltaket ditt at du f.eks skal trappe opp mot friskemelding. Da kan du få godkjent å i en periode jobbe helt opp i 60% og fremdeles beholde noe aap. 

Anonymkode: 68c40...bb2

Skrevet

Ok da skjønner jeg, troooor jeg, skal se om nav har en chattefunksjon.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. For å få Aap må arbeidsevnen være nedsatt med minst 50% på tidspunktet når man ikke har krav på sykepenger lenger. Aap er jo nettopp noe man får i en avklaringsperiode. 

Hvis bytte av jobb kan føre til at man kommer tilbake i jobb, skal dette gjøres slik at man slipper å gå over på AAP. Det må selvsagt være en jobb man har forutsetning for å klare.

D6378E78-2C8F-468D-A1D5-9EFDBC9A7776.jpeg

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis bytte av jobb kan føre til at man kommer tilbake i jobb, skal dette gjøres slik at man slipper å gå over på AAP. Det må selvsagt være en jobb man har forutsetning for å klare.

D6378E78-2C8F-468D-A1D5-9EFDBC9A7776.jpeg

Ja, målet er jo selvsagt å få seg annet arbeid i løpet av arbeidsavklaringsperioden. Eller avklare om man må søke ufør. Kan man unngå aap ved å bytte jobb så skal man selvfølgelig det. Allikevel går de fleste fra maksdato med sykepenger over på aap dersom man er 50% eller mindre arbeidsfør. Da får du ikke avslag med grunn i at du ikke er vurdert arbeidsufør i et hvert yrke, da må du ha utprøving i avklaringsperioden. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, målet er jo selvsagt å få seg annet arbeid i løpet av arbeidsavklaringsperioden. Eller avklare om man må søke ufør. Kan man unngå aap ved å bytte jobb så skal man selvfølgelig det. Allikevel går de fleste fra maksdato med sykepenger over på aap dersom man er 50% eller mindre arbeidsfør. Da får du ikke avslag med grunn i at du ikke er vurdert arbeidsufør i et hvert yrke, da må du ha utprøving i avklaringsperioden. 

Reglene er innskjerpet, så flere får faktisk avslag på AAP hvis NAV mener at man ikke har prøvd nok å komme seg i arbeid. Det er faktisk ikke slik at man mottar AAP automatisk fordi man har overskredet sykepengeperioden, derfor er «til ethvert arbeid» en vesentlig side av saken. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Reglene er innskjerpet, så flere får faktisk avslag på AAP hvis NAV mener at man ikke har prøvd nok å komme seg i arbeid. Det er faktisk ikke slik at man mottar AAP automatisk fordi man har overskredet sykepengeperioden, derfor er «til ethvert arbeid» en vesentlig side av saken. 

Ja, men da får du avslag fordi du ikke har prøvd nok i sykepengeperioden. Med tilrettelegging og bytte av oppgaver/andre stillinger. Ikke fordi du er ferdigvurdert som arbeidsfør/ufør, det var poenget. Det er ikke sånn at du må ha prøvd deg i 4 forskjellige yrker i løpet av sykepengeperioden, slik det høres ut som i første innlegget ditt. 

Skrevet

Det vil være rart hvis jeg må bytte til annen jobb, når jeg har utdanning og kompetanse for den jobben jeg har og mest sannsynlig vil klare tilbake å komme tilbake fullt innen et år. Det er ikke jobben som gjør meg syk.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...