Gå til innhold

Jeg trenger råd, blir alene med 4 barn.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd og prøvd men det går ikke lenger, huset går til tvangssalg og vi bare krangler. Jeg har slitt med sykdom og nav gjør det ikke lettere ved å ta pengene mine. Har hatt AAP i 4 år og gått 1år uten inntekt. 

Vi har det egentlig fint sammen men nå etter at økonomien har skrantet så lenge så blir det så mye uenigheter og krangling at jeg må tenke på barna. Jeg har to barn med samboer hvor minste er 5 mnd. 

Har jeg krav på noe fra nav? Jeg har ingen steder å dra å føler meg låst her. Jeg kan ikke leie noe uten inntekt og alle leiligheter er for små til alle oss. 

Noen som kan hjelpe meg på veien? Hvordan gå frem? 

Anonymkode: 537b8...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har prøvd og prøvd men det går ikke lenger, huset går til tvangssalg og vi bare krangler. Jeg har slitt med sykdom og nav gjør det ikke lettere ved å ta pengene mine. Har hatt AAP i 4 år og gått 1år uten inntekt. 

Vi har det egentlig fint sammen men nå etter at økonomien har skrantet så lenge så blir det så mye uenigheter og krangling at jeg må tenke på barna. Jeg har to barn med samboer hvor minste er 5 mnd. 

Har jeg krav på noe fra nav? Jeg har ingen steder å dra å føler meg låst her. Jeg kan ikke leie noe uten inntekt og alle leiligheter er for små til alle oss. 

Noen som kan hjelpe meg på veien? Hvordan gå frem? 

Anonymkode: 537b8...c7a

NAV kan hjelpe deg på veien.

Men husk at dere faktisk også kan bestemme dere for å jobbe sammen, og ikke krangle, også. Familievernkontoret høres ut som en bedre løsning. 

Anonymkode: a5cc9...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har prøvd og prøvd men det går ikke lenger, huset går til tvangssalg og vi bare krangler. Jeg har slitt med sykdom og nav gjør det ikke lettere ved å ta pengene mine. Har hatt AAP i 4 år og gått 1år uten inntekt. 

Vi har det egentlig fint sammen men nå etter at økonomien har skrantet så lenge så blir det så mye uenigheter og krangling at jeg må tenke på barna. Jeg har to barn med samboer hvor minste er 5 mnd. 

Har jeg krav på noe fra nav? Jeg har ingen steder å dra å føler meg låst her. Jeg kan ikke leie noe uten inntekt og alle leiligheter er for små til alle oss. 

Noen som kan hjelpe meg på veien? Hvordan gå frem? 

Anonymkode: 537b8...c7a

Du klarer ikke ta vare på 4 barn uten inntekt. Hva sier legen i forhold til å starte å jobbe igjen Evt ufør?

så må man jo stille seg spørsmålet om hvorfor du får barn nr 4 når du sliter med sykdom i 4 år, går på aap og ikke får sykdommen/behandlingen godkjent hos nav?

 

beklager her må nok fedrene til barna ha barna (iallefall de 3 eldste) mens du får orden på helsa og økonomien din igjen.

 

har dere prøvd parterapi?

Anonymkode: 501f1...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha rett på overgangsstønad. Men når yngste barnet fyller 1 år så stiller nav krav om at du er i 50% jobb eller studie mener jeg. Men da må barnet bo minst 60% hos deg. 
Du kan søke bostøtte fra kommunen , stønad til barnetilsyn fra nav(dekker en del av bhg/SFO regningen din)
En ekstra barnetrygD (nav)

Bidrag fra far

Anonymkode: c118f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo selv at jeg ikke klarer å ta vare på 4 barn uten inntekt. Derfor spør jeg om råd. Uføre er søkt via advokat men fikk avslag da de mener jeg ikke har gjennomført alt jeg skal. 

Anonymkode: 537b8...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner jo selv at jeg ikke klarer å ta vare på 4 barn uten inntekt. Derfor spør jeg om råd. Uføre er søkt via advokat men fikk avslag da de mener jeg ikke har gjennomført alt jeg skal. 

Anonymkode: 537b8...c7a

Da må du få gjennomført alt nav mener du må. 

Anonymkode: 501f1...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner jo selv at jeg ikke klarer å ta vare på 4 barn uten inntekt. Derfor spør jeg om råd. Uføre er søkt via advokat men fikk avslag da de mener jeg ikke har gjennomført alt jeg skal. 

Anonymkode: 537b8...c7a

Nav sitter med makta her, skal man ha "gratis" penger må man faktisk gjøre det de ber om.

Ta kontakt med dem, si du må ha et møte med saksbehandleren din, og gjerne en økonomisk rådgiver. De må fortelle hva som kreves av deg, også må du gjennomføre.

Jeg er ufør selv altså, så jeg mener ikke dette som kritikk, men for å få en uføresøknad gjennom har de regler som må følges, og vi må innrette oss etter det.

 

Anonymkode: 28d0d...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså tror du det blir lettere når det er to stk uten penger? Kan dere ikke sette til side kranglingen deres og ta dere sammen?  Du har 4 barn å ta deg av men ingen inntekt? Da må du faktisk bare. Det finnes da mye verre skjebner ute og går enn at mannen og du krangler en del! 

Anonymkode: 77138...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere å heller søke familievernkontoret om hjelp. 

I verste fall om dere går fra hverandre risikerer du i tillegg barnevernet kommer inn pga ustabile økonomiske forhold og at du er alene med 4. Det er bedre at dere finner ut av dette og jobber dere gjennom det. Du skriver at dere egentlig har det fint i lag. Da er det dumt å ødelegge familien uten å prøve.

Anonymkode: 70e7e...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere trenger er en økonomisk rådgiver hos nav som hjelper dere gjennom krisen dere er kommet opp i pga nedgangen i inntekt. Dere kan søke om å leie kommunal bolig når huset selges (om ikke rådgiveren får stoppet det da) og søke om bostøtte. Du har rett til sosial støtte. Dere har jo barn å forsørge. 

Samlivsbruddet kan vente. 

 

Anonymkode: c5467...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de andre. Ikke gå fra hverandre!! Dere får det helt grusomt mtp økonomi. Tenk nytt, flytt for en ny start/billigere levestandard, eller gjør om på livsstilen deres om dette kan virke inn på helsa og arbeidsevnen. Snu oppned på alt - dere har tydeligvis ingenting å miste. Finnes det behandlinger for sykdommen, så gjør alt i din makt for å få prøvd ut disse. Motiver mannen til å få en bedre jobb. Alt for å bedre livet deres til et levelig økonomisk nivå, slik at dereslipper å bekymre dere for pengee hele tiden og kan finne tilbake til det fine sammen! Alene med mange barn vil ikke gjøre noen ting bedre. 

Anonymkode: 81c49...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke si at " alle leiligheter er for små" eller at nav gjør det vanskelig ved å ta pengene dine. Du er ikke i en situasjon hvor du kan være kresen. Du har et ansvar overfor barna dine for å rydde opp. Du sier det er økonomi som sliter slik at dere krangler, da må dere sammen få ordnet dette slik at dere kan bevare det gode i forholdet. Det eneste som er helt sikkert er at økonomisk vil du få det enda tøffere alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/13/2020 at 10:19 AM, Anonym bruker said:

Vi har prøvd og prøvd men det går ikke lenger, huset går til tvangssalg og vi bare krangler. Jeg har slitt med sykdom og nav gjør det ikke lettere ved å ta pengene mine. Har hatt AAP i 4 år og gått 1år uten inntekt. 

Vi har det egentlig fint sammen men nå etter at økonomien har skrantet så lenge så blir det så mye uenigheter og krangling at jeg må tenke på barna. Jeg har to barn med samboer hvor minste er 5 mnd. 

Har jeg krav på noe fra nav? Jeg har ingen steder å dra å føler meg låst her. Jeg kan ikke leie noe uten inntekt og alle leiligheter er for små til alle oss. 

Noen som kan hjelpe meg på veien? Hvordan gå frem? 

Anonymkode: 537b8...c7a

hvorfor skal du ha barna?

Anonymkode: 0f42a...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvorfor skal du ha barna?

Anonymkode: 0f42a...e7a

Selvfølgelig skal mor ha barna når det minste barnet er fem måneder! Hvor hjernedød er det mulig å være når man klarer å trykke ut ett slikt spørsmål?

Anonymkode: 282fe...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig skal mor ha barna når det minste barnet er fem måneder! Hvor hjernedød er det mulig å være når man klarer å trykke ut ett slikt spørsmål?

Anonymkode: 282fe...aff

Mor har verken helse eller økonomi, dersom far er ressurssterk så er det vel ingenting i veien for at han tar de største barna og mor har samvær. Hva tenker du mor skal la barna leve av? Luft og kjærlighet?

Anonymkode: 501f1...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til de største er ikke med i bildet mer?

4 barn er dyrt for par med to inntekter... Fornuftsekteskap er nok tingen for dere. 

Anonymkode: 6f11d...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mor har verken helse eller økonomi, dersom far er ressurssterk så er det vel ingenting i veien for at han tar de største barna og mor har samvær. Hva tenker du mor skal la barna leve av? Luft og kjærlighet?

Anonymkode: 501f1...227

Har du hørt om det offentlige systemet som heter NAV? Hun kommer til å få økonomisk hjelp fra noe som heter Nav. 

Anonymkode: f10a8...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du hørt om det offentlige systemet som heter NAV? Hun kommer til å få økonomisk hjelp fra noe som heter Nav. 

Anonymkode: f10a8...c7a

Ja du tror! Hun er uten aap etter å ikke ha fullført kravene fra nav. Hun har gått 1 år uten penger allerede og til og med klart å få barn nr 4 i kaoset. 
tror du nav står klar og forbarmer seg over henne og barna i all fremtid? Nav forventer aktivitetskrav for å gi penger. En mor med dårlig helse som ikke kan jobbe (og som leger ikke har avklart på 4 år) og som i tillegg har 4 barn. 4 barn er vel mer enn nok å ta seg av selv med god helse. Hvordan skal mor klare å få hverdagen til å gå rundt alene?

 

beklager selv om man heter mor så må man faktisk tenke på barnas beste. Man kan ikke leve på nødpenger hver uke.

Anonymkode: 501f1...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil selvfølgelig få sosialhjelp. Det har hun krav på, og aktivitetsplikt gjelder ikke for personer over 30 år. 

Anonymkode: f10a8...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...