Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #1 Skrevet 12. januar 2020 Det ser ut til at det muligens går mot 50% ufør for meg. Men hvordan funker dette? Noen som kan hjelpe meg å regne litt? Jeg tjener ca 500.000 nå i 100% stilling. Jeg har en uføreforsikring som vil gi meg ca 4000 kr (tror jeg) i mnd. Vet ikke om det er før eller etter skatt. Jeg har tjent godt de siste 5 årene, det er først nå jeg er under 650.000. Vil jeg få noe fra staten? Må man skatte av det? Forvirret. Anonymkode: ea33f...335
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #2 Skrevet 12. januar 2020 Da får du vel 50% uføretrygd opp i mot 6 g eller hva det er. Skjønner du ikke vedtaket ditt så ring Nav på mandag Anonymkode: b5c26...13c
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #3 Skrevet 12. januar 2020 Du skatter av uføretrygd som vanlig lønnsinntekt. Du kan også muligens få noe fra pensjonsforsikringen din. Anonymkode: fbf3f...bf2
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #4 Skrevet 12. januar 2020 Altså .... De regner ut et snitt av de 3 beste inntektsårene av de 5 siste år. Bare et ex. ... Det blir 600 000 Da får du 66% av dette = ca. 400 000 . Dette er trygden du får med 100& ufør, ergo får du halvparten ca 200 000. Så vet jeg ikke om forsikringen din på 4000 er på 100 % ? I så fall får du 2000 der. Så kan du i tillegg jobbe 50%, så du skulle klare deg bra. Du må betale skatt, ja. Anonymkode: 9318f...d71
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #5 Skrevet 12. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Altså .... De regner ut et snitt av de 3 beste inntektsårene av de 5 siste år. Bare et ex. ... Det blir 600 000 Da får du 66% av dette = ca. 400 000 . Dette er trygden du får med 100& ufør, ergo får du halvparten ca 200 000. Så vet jeg ikke om forsikringen din på 4000 er på 100 % ? I så fall får du 2000 der. Så kan du i tillegg jobbe 50%, så du skulle klare deg bra. Du må betale skatt, ja. Anonymkode: 9318f...d71 Takk! HI Anonymkode: ea33f...335
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #6 Skrevet 12. januar 2020 Blir du 50% ufør får du 50% i uføretrygd av staten. Hovedregelen er at grunnlaget for uføretrygd er de tre beste av de siste 5 årene også får du 66% av det i trygd. Uføretrygd beskattes på akkurat samme måte som lønn, så om du får 50% lønn og 50% trygd beskattes du av total inntekt (de legger det sammen) Når det kommer til forsikringspenger er det forskjell på engangsutbetsling og månedlig utbetaling når det kommer til skatt. Dette må du sjekke ut. Anonymkode: 4b582...605
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå