Gå til innhold

Trur dere dette virker mot sin hensikt? (Barn og søtsaker)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne med tre barn og de to eldste (den minste en bare baby) har ingen bunn når dessert og søtsaker blir satt på bordet. Det er ikke bare det at de spiser mye og fort, men det er det fokuset på at de vil ha mer, selv om foreldrene sier nei, så er spørsmål og mas om å få mer mer mer. Det er to gutter på 6 og snart 8og de er normalt slanke. Nå har foreldrene bestemt at barna skal ha «godtestopp». De får lov til å spise kake og slikt i bursdager, men hjemme så er det fullstendig stopp. Ingen lørdagsgodis, men frukt og popcorn osv. Jeg tenker at det kanskje lager et litt større problem. 

Anonymkode: ec68b...156

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Beste man kan lære barn er likevekt og balanse. Noe som er mindre og mindre vanlig. Enten er folk for usunne eller for sunne. 

Anonymkode: b7b89...161

Skrevet

Vet ikke hva som er rett og galt, men her forsøker jeg å lære bort moderasjon. Og man må spise skikkelig mat først, er man mett og ikke orker grønnsaker, ja da orker man ikke dessert heller. 

Skrevet

Jeg tenker at det ikke trenger å bli noe problem i det hele tatt. Ingen barn tar skade av å spise fruktsalat og popcorn på lørdagskvelden i stedefor smågodt og potetgull. Det er bare hva man er vant med..

Om det vil hjelpe på mas etter mer når de først får er jeg derimot skeptisk til.. De er barn og min erfaring er at barn har vanskeligheter med moderasjon,  spesielt når det er snakk om sukkerholdige varer 🙂

Anonymkode: 4c949...73f

Skrevet

Vanens makt er sterk. Det er en myte at de som får lite godteri blir gærne etter godteri. Man liker best de smakene man får oftest. Og dersom det er søtsmak man oftest får, vil den appellere mest. Dermed er det uproblematisk å kun gi kake i selskaper og ellers frukt og popkorn. Godteri er ikke noe man behøver å savne, hvis det ikke har en naturlig plass i familiens kosthold.

Men dersom man knytter følelser, belønninger og privilegier til godteriet, så vil det bli veeeeeeldig viktig for barnet.

Anonymkode: 9532c...15f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...