Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #1 Skrevet 11. januar 2020 Tenker ikke på at Kongen er på sykehus nå få se bort fra det. Men de blir jo stort sett så gamle alle sammen. Sånn som dronning Elizabeth og prins Philip. Det er jo ikke normalt? Og det virker som om de slipper unna mye sykdom,det er kanskje fordi de har så høy levestandard? Anonymkode: dafcf...445
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #2 Skrevet 11. januar 2020 Det handler ikke om spesifikk helsehjelp, men om generell levestandard. Er bare å se på ulikhetene mellom bydelene i Oslo, er vel nærmere ti års forskjell i forventet livslengde mellom øst og vest. Anonymkode: d3372...938
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #3 Skrevet 11. januar 2020 «Mens forventet levealder for menn i bydel Sagene er 71,5 år, er den hele 81 år i Vestre Aker.» https://www.nrk.no/norge/ti-grafer-som-viser-forskjells-oslo-1.12521009 Anonymkode: d3372...938
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #4 Skrevet 11. januar 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det handler ikke om spesifikk helsehjelp, men om generell levestandard. Er bare å se på ulikhetene mellom bydelene i Oslo, er vel nærmere ti års forskjell i forventet livslengde mellom øst og vest. Anonymkode: d3372...938 Dette! men når det er sagt: selvsagt får kongelige bedre helsetilbud. Det sier seg jo egentlig selv, synes jeg. Jeg vet også at medlemmer av det norske kongehus har eget personell som har ansvar for dem på Rikshospitalet, og at det er et datasystem for deres journaler og helseopplysninger som kun et fåtall har tilgang til. Anonymkode: 581c2...2ab
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #5 Skrevet 11. januar 2020 Såklart de får. Det samme får idrettsstjerner og politikere. De trenger ikke stå i helsekø. Helt idiotisk system. Akkurat som de er mer verdt enn andre. De gjør jo ikke en viktig jobb en gang ( da tenker jeg mest på idrettsstjerner og politikere). Anonymkode: d5980...b69
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #6 Skrevet 11. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Såklart de får. Det samme får idrettsstjerner og politikere. De trenger ikke stå i helsekø. Helt idiotisk system. Akkurat som de er mer verdt enn andre. De gjør jo ikke en viktig jobb en gang ( da tenker jeg mest på idrettsstjerner og politikere). Anonymkode: d5980...b69 Mente idrettsstjerner og kongelige. Noen politikere prøver i alle fall å gjøre en jobb. Anonymkode: d5980...b69
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #7 Skrevet 11. januar 2020 Haakon ble 85, Maud ble 69, Olav ble 87 og Martha ble 53 tror jeg. Som du ser har de ikke blitt spessielt gamle selv om de selvfølgelig har hatt tilgang på god helsehjelp. Anonymkode: 975e1...770
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #8 Skrevet 11. januar 2020 Ja. Ikke teoretisk kanskje, men jeg skulle likt å se den legen som skriver kong Harald ut til et lugubert underbemannet sykehjem til korttidsplass fordi sykehuset trenger sengeplassen til noen andre. Anonymkode: ba741...05c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #9 Skrevet 11. januar 2020 Lang levetid handler om også mye om gener. Dronning Elisabeth sin mor ble jo 102. Anonymkode: 1ba63...c26
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #10 Skrevet 11. januar 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Såklart de får. Det samme får idrettsstjerner og politikere. De trenger ikke stå i helsekø. Helt idiotisk system. Akkurat som de er mer verdt enn andre. De gjør jo ikke en viktig jobb en gang ( da tenker jeg mest på idrettsstjerner og politikere). Anonymkode: d5980...b69 Idrettsstjerner står i kø som alle andre - med mindre de har kjøpt en egen helseforsikring. Akkurat som alle andre kan gjøre. helseforsikring er obligatorisk for alle over 13 år som driver idrett i regi av NIF. Man kan velge basisnivå på forsikringen, som ikke gir rett til kjøp av helsetjenester. Eller man kan kjøpe utvidet forsikring, som gjør ar forsikringsselskapet kjøper behandling, operasjoner ol. hvis det er behov Anonymkode: 09b4b...318
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #11 Skrevet 11. januar 2020 De får jo gjerne tett oppfølging gjennom hele livet så ikke rart at de lever lenge. Spørsmålet om de får særbehandling på bekostning av andre ville komme frem i det øyeblikk de trenger donororgan. Mange i køen dør og da ville de vært særlig tydelig hvis de fikk et nytt hjerte eller nyre etter 2 måneders ventetid. Anonymkode: f1239...ec4
Graciegirl Skrevet 11. januar 2020 #12 Skrevet 11. januar 2020 (endret) I mine øyne er alle like mye verdt, i tråd med våre sosialdemokratiske verdier. Samtidig tenker jeg at posisjon og/eller penger kan gi raskere og bedre tilgang til diverse tjenester. Vil tro at Mette Marit kom raskt til utredning for det som viser seg å være en lungesykdom, i kraft av sin status. Gunhild Stordalen kom raskt til helsehjelp, inkludert helsehjelp i utlandet, i kraft av sin økonomi etc. Skulle jeg ønske at det var like spilleregler for alle? JA. Tror jeg at det er det? NEI. Endret 11. januar 2020 av Graciegirl Stavefeil
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #13 Skrevet 11. januar 2020 Helsevesenet har egne føringer for de kongelige. De har egne, faste leger som kommer til slottet. De har rikshospitalet, med egne spesialister, som primærsykehus. De blir ikke bare hentet av "hvem som helst" ambulanse, men egne med spesiell sikkerhetsklarering osv osv. Så ja, de får tettere og bedre oppfølging en gjennonsnittspersonen,sånn sett. Med rette, kan man vel si. De er jo et symbol og en institusjon. Så kan man si at de kanskje burde kjenne på hvordan vi vanlig dødelige har det, men samtidig så har de ikke den makten at det betyr noe. Bent Høye, derimot, burde fått kjenne litt på hvordan det er å føde i grøftekanten eller krangle med sykehus om plass til sin gamle mor som er for syk til å være hjemme. Anonymkode: 80ce7...7f0
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #14 Skrevet 11. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Lang levetid handler om også mye om gener. Dronning Elisabeth sin mor ble jo 102. Anonymkode: 1ba63...c26 Akkurat det, er vel ikke de kongelige kjent for å ha, med all den innavlen som finnes mellom kongehusenes medlemmer. Anonymkode: d3372...938
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #15 Skrevet 11. januar 2020 Selvfølgelig får de det. Jeg er kronisk syk, og er dritt lei av hvordan jeg behandles i helsevesenet. Har forskjellige sykdommer, og med noen av sykdommene, blir jeg bare sendt rundt som en kasteball, og ingen vil ta ansvar, da ingen kan hjelpe. Så sliter jeg med noe annet, og ser at det blir virkelig ikke tatt seriøst. Fikk etter 4 år med store plager, endelig time på sykehuset, der fikk jeg i det jeg kom inn til legen, beskjed om hvilken diagnose jeg har, og sånn var det bare, og jeg har ikke noe der og gjøre, de vil ikke utrede meg. Selv om jeg har flere symptomer som ikke stemmer med den tullediagnosen de ga. Min fastlege vil at jeg skal få koloskopi, da jeg har store tarmplager, alltid spor av blod i avføring, og jeg blør mye fra tarmen. Men jeg får ikke utredning engang. Anonymkode: 3a485...6d6
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #16 Skrevet 11. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig får de det. Jeg er kronisk syk, og er dritt lei av hvordan jeg behandles i helsevesenet. Har forskjellige sykdommer, og med noen av sykdommene, blir jeg bare sendt rundt som en kasteball, og ingen vil ta ansvar, da ingen kan hjelpe. Så sliter jeg med noe annet, og ser at det blir virkelig ikke tatt seriøst. Fikk etter 4 år med store plager, endelig time på sykehuset, der fikk jeg i det jeg kom inn til legen, beskjed om hvilken diagnose jeg har, og sånn var det bare, og jeg har ikke noe der og gjøre, de vil ikke utrede meg. Selv om jeg har flere symptomer som ikke stemmer med den tullediagnosen de ga. Min fastlege vil at jeg skal få koloskopi, da jeg har store tarmplager, alltid spor av blod i avføring, og jeg blør mye fra tarmen. Men jeg får ikke utredning engang. Anonymkode: 3a485...6d6 Du har vel brukt helsevesenet ganske mye mer enn alle de kongelige tilsammen, så du skal vel ikke klage. Jeg blir sprø av navlebeskuende mennesker som er så selvopptatt at de ikke evner å se all hjelpen de får. Leger og sykehus bruker masse tid og ressurser på deg, men likevel er det aldri bra nok. Anonymkode: de25b...2af
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #17 Skrevet 11. januar 2020 1 time siden, Graciegirl skrev: I mine øyne er alle like mye verdt, i tråd med våre sosialdemokratiske verdier. Samtidig tenker jeg at posisjon og/eller penger kan gi raskere og bedre tilgang til diverse tjenester. Vil tro at Mette Marit kom raskt til utredning for det som viser seg å være en lungesykdom, i kraft av sin status. Gunhild Stordalen kom raskt til helsehjelp, inkludert helsehjelp i utlandet, i kraft av sin økonomi etc. Skulle jeg ønske at det var like spilleregler for alle? JA. Tror jeg at det er det? NEI. Du vet at det er noe som heter privat helseforsikring? Det offentlige helsesystemet forskjellsbehandler ikke. Foreslår at du slutter å spre løgn og falske rykter. Anonymkode: bfc10...4b5
Graciegirl Skrevet 11. januar 2020 #18 Skrevet 11. januar 2020 (endret) 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du vet at det er noe som heter privat helseforsikring? Det offentlige helsesystemet forskjellsbehandler ikke. Foreslår at du slutter å spre løgn og falske rykter. Anonymkode: bfc10...4b5 Vi tolket gjerne spørsmålet ulikt. Når det gjelder mitt svar om GS mener jeg selvfølgelig at hun brukte EGNE midler/forsikringer etc. for å sikre sin behandling. Ikke at det offentlige på noe som helst måte finansierte spesialbehandlinger etc. Hennes økonomi hjalp henne til bedre helsehjelp. Når det gjelder MM vil jeg TRO at hun får rask og rett behandling - og det er ikke alle som er så heldige i det offentlige system. Med spilleregler tenker jeg på at noen kan benytte alternative helsetilbud og noen har ikke dette valget (gitt økonomi, status, forsikringer via arbeidsgiver eller egenfinansiert etc.). Om det er noe annet du mener jeg har løyet om så må du gi beskjed, så skal jeg forsøke å oppklare ytterligere. Endret 11. januar 2020 av Graciegirl
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #19 Skrevet 11. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du har vel brukt helsevesenet ganske mye mer enn alle de kongelige tilsammen, så du skal vel ikke klage. Jeg blir sprø av navlebeskuende mennesker som er så selvopptatt at de ikke evner å se all hjelpen de får. Leger og sykehus bruker masse tid og ressurser på deg, men likevel er det aldri bra nok. Anonymkode: de25b...2af Ikke meg du svarer, men det anonym du svarte skrev, det er dessverre ikke uvanlig, spesielt om man ikke har noe "enkelt". Jeg har en lignende situasjon. Har nå måttet søke uføretrygd fordi jeg har fått en time, maks to, i året, over flere år. Prøver som det er uforsvarlig å vente mer enn tre måneder med ventet de 3,5 år med å ta. Har nå fått innkalling til en test som de skulle ta for 4,5 år siden. I mellomtiden er jeg blitt verre og verre og fått større problemer, som også bekreftes ved ulike andre prøver. Men bortsett fra den testen som jeg har ventet på i 4,5 år, som forøvrig ikke har noe med det helseproblemet som gjør meg arbeidsufør, så avslutter de utredningen. Selv om alt av prøver viser at jeg nå er markant verre enn jeg var bare for et-to år siden. Jeg har fått høre underveis, selv med patologiske prøver, at jeg ser for bra ut til å være syk. At det ikke spilte noen rolle om de ikke utredet meg eller det tok lang tid, for jeg var jo allerede uføretrygdet - noe jeg ikke var! Så "all hjelp man får"... problemet er at altfor mange ikke får i nærheten av den hjelpen man burde kunne forvente i et land med vår økonomi. Og det verste med dette, om man ser helt bort fra den enkelte persons lidelser og ødelagte liv, det er at vi som samfunn ikke har råd til å kaste bort ressurser i alle disse som ikke får nok helsehjelp, men med fullt politisk overlegg fører dem rett ut i uføretrygd. Og så har politikere, og slike som deg, anonym 2af, frekkheten til å rakke ned på de som ikke får riktig helsehjelp og som av den grunn heller ikke greier å jobbe. Som faller utenfor, som blir en belastning for samfunnet istedenfor den ressursen de kunne vært. Og nei, det er ikke alle man kan hjelpe, men det er altfor mange som kunne fått hjelp som ikke får det, fordi politikerne ikke gir helsevesenet nok til at de kan fungere slik de burde gjort. Og så har vi selvfølgelig den saken som har druknet i Nav-saken - det faktum at det er mange pasienter i mange år som er blitt nektet behandling i utlandet, selv om de har hatt rett til det iflg. EØS-reglene (dvs. lover politikerne frivillig har forpliktet Norge til å følge). For landet ville det vært langt mer lønnsomt å hjelpe de som faktisk trenger det slik at de kan komme ut i jobb, eller til og med få en diagnose slik at de slipper å løpe ned leger og sykehus unødvendig ofte pga. alvorlige symptomer som aldri blir fulgt opp. Med en diagnose kan man vite hva symptomene kommer av, og man vet hvordan den skal følges opp og er man heldig finnes det også en behandling. Å skrive det du skriver til en person som beskriver alvorlige symptomer som burde vært utredet for lenge siden, det er i beste fall totalt kunnskapsløst av deg, anonym 2af, i verste fall overlagt ondskapsfullt. Jeg er usikker på hvilke av disse som er verst hos deg... Anonymkode: e53bb...03d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #20 Skrevet 11. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig får de det. Jeg er kronisk syk, og er dritt lei av hvordan jeg behandles i helsevesenet. Har forskjellige sykdommer, og med noen av sykdommene, blir jeg bare sendt rundt som en kasteball, og ingen vil ta ansvar, da ingen kan hjelpe. Så sliter jeg med noe annet, og ser at det blir virkelig ikke tatt seriøst. Fikk etter 4 år med store plager, endelig time på sykehuset, der fikk jeg i det jeg kom inn til legen, beskjed om hvilken diagnose jeg har, og sånn var det bare, og jeg har ikke noe der og gjøre, de vil ikke utrede meg. Selv om jeg har flere symptomer som ikke stemmer med den tullediagnosen de ga. Min fastlege vil at jeg skal få koloskopi, da jeg har store tarmplager, alltid spor av blod i avføring, og jeg blør mye fra tarmen. Men jeg får ikke utredning engang. Anonymkode: 3a485...6d6 Kontakt Pasientombudet på mandag, og ta det derfra, de kan hjelpe deg. Søk direkte til direktøren ved det aktuelle sykehuset, klag på manglende utredning og tidsbruken, og be om at kopi av svaret sendes både Pasientombudet, din fastlege og deg selv. Kommer du ikke videre, klag videre til fylkeslegen. Anonymkode: e53bb...03d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #21 Skrevet 11. januar 2020 Hi, jeg synes det er ok at kongefamilien og til nød statsministeren får bedre helsetilbud. Men alle andre politikerne burde stått i helsekø som alle andre, blitt kalt inn til poliklinisk time for å bli fjernet fra den offentlige køen, og stå i måneder og år på sykehusenes interne ventelister hvor de ikke har noen garantier. De burde ikke hatt lov til å bruke private helseforsikringer, og de burde fått minste utbetaling for aap mens de ventet. Da hadde de kanskje begynt å forstå litt mer av systemet. Men stortingspolitikerne, de har sørget for at de har langt mer rettigheter enn resten av befolkningen. For i motsetning til andre, som får sykepenger i ett år, så får stortingspolitikerne sykepenger så lenge de måtte trenge det, altså, de kan få det både et og to og tre år. Ikke noe aap, på dem, nei! Anonymkode: e53bb...03d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #22 Skrevet 11. januar 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Haakon ble 85, Maud ble 69, Olav ble 87 og Martha ble 53 tror jeg. Som du ser har de ikke blitt spessielt gamle selv om de selvfølgelig har hatt tilgang på god helsehjelp. Anonymkode: 975e1...770 God og god, var ikke spesielt god helsehjelp i gamledager så dårlig eksempel gitt Anonymkode: 4fb0a...68e
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #23 Skrevet 11. januar 2020 Definitivt. Jeg har stått på venteliste på Riksen i 1 år. Og jeg er så syk at jeg ikke kan jobbe, de kongelige jobber faktisk Anonymkode: 4fb0a...68e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå