Gå til innhold

Jobbe som vikar er et helevte....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som vikar på et lager. Jeg har aldri trivdes så godt på ett arbeidsplass som denne, faktisk. Begynte i oktober. Jeg er jo innleid fra et vikarbyrå, det er mange andre vikarer på lagret fra samme vikarbyrå som meg på arbeidsplassen. Mange av de har vært der i 1-2 år men fortsatt ikke fått fast. Vi blir booket uke for uke. Noe jeg finner slitsomt. Det er alltid en usikkerhet, hver fredag får vi vite om vi blir booket eller ikke. De fleste av vikarene jobber 80 % til 100 %. Men blir forvirret, to stk vikarer har vært bortreist på ferie i 3 mnd. En av dem har vært borte fra jobben i over 2 år. Plutselig er hun tilbake pluss hun som var på ferie. Plutselig er vi overbemannet med vikarer. De som har vært på ferie blir booket men ikke jeg som har faktisk vært der sammenhengene siste periode på 4 mnd. 
Jeg har fått en vakt i kommende uke. Fram til nå så har jeg så si blitt booket hver uke. Jeg kan flere områder og kan brukes til mer . Har to avdelinger å spille på. Konfronterte med sjefen om hvorfor jeg ikke har blitt satt opp hele uken, nei han trengte kvelden til å finne ut av det. Fortsatt ikke hørt noe.

Det kom kanskje noe sykdomfravær sa han. Fram til nå har jeg blitt satt opp uten noe stress, men når folk kommer som har vært på ferie i over lengre perioder, så synes jeg det blir urettferdig at jeg skal ikke få vakter men folk som har blitt borte i årevis blir prioritert. Spurte sjefen rett ut om vi var for mange på avdelingen jeg har jobbet sidte ukene, nei sa han. jeg sa også til han at jeg blir stresset med tanke på å ikke få fyllt inn dagene mine med jobb. Det går utover økonomen å alt annet. 
men jeg er jo ikke dum, en av jentene som har kommet tilbake nå har jo tatt bordet mitt og pcen jeg pleide å stå på. Jeg hadde en dårlig følelse allerede da hun tok mitt bord. 
Jeg vet ikke hvor mye jeg klarer det slikt i lengden. Jeg har to barn og leier å er avhengig av inntekt... sendte melding til andre sjefen på en annen avdeling som jeg også har jobbet på, i samme bedrift. og spurte om han trengte meg på en annen avdeling men ikke hørt noe.

jeg føler jeg blir masete, og blir usikker på meg selv. Liker de meg, liker de ikke meg? Blir jeg maste, eller er det bra at jeg viser interesse? Jeg har jo fått bare gode tilbakemeldinger fra sjefen, men synes sjefen som jeg snakket med i dag virket litt rar og kort når jeg konfronterte om hvorfor jeg ikke har blitt booket. Er det noe mer jeg kan gjøre? Sjefen som skulle gi beskjed om jeg ble booket eller ikke har enda ikke gitt lyd fra seg. Jeg har da blitt booket kun en dag, og det er på fredag. Jeg liker meg så godt på jobben, at jeg er redd for at de ikke liker meg og ikke skal booke meg osv.... har dere noen tips? Hva skal jeg gjøre? Bør jeg ta en prat med sjefene? Jeg har to barn, det blir så ustabilt når man aldri vet om man får jobbet eller ikke....

Anonymkode: 29546...2ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff det høres utrolig slitsomt ut å ha det sånn! All sympati til deg.

Jeg håper du søker på andre jobber? Å jobbe så ustabilt og fra uke til uke når man har barn er jo ikke noe du bør satse alle kort på? Spesielt ikke på en plass der vikarer ikke ser ut til å få tilbud om noe fast noen gang. 

Anonymkode: f005a...12f

Skrevet

For det første, så er det sånn det er å jobbe via bemanningsbyråer. Man kan aldri vite hvor mye og hvor lenge man har jobb. Det er ikke sjefenes «problem» at manglende vakter går utover din økonomi. Usikkerheten og mangel på stabilitet er en direkte konsekvens av å være vikar på den måten. Har vært der selv, men fikk heldigvis fast jobb før jeg fikk barn. 

Det kan godt hende trynefaktor har noe å si for hvem som får vakter. Det er dessverre slik, de som leier inn arbeidskraft kan velge hvem de vil. Selv etter at vedkommende har vært på lang ferie og du har gjort en super jobb. 

Det du kan gjøre, er å snakke med din kontaktperson i vikarbyrået. Det er kun hun/han som evt kan finne lengre oppdrag til deg. Ellers håper jeg du søker på alle aktuelle faste jobber.

Anonymkode: fccc4...516

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For det første, så er det sånn det er å jobbe via bemanningsbyråer. Man kan aldri vite hvor mye og hvor lenge man har jobb. Det er ikke sjefenes «problem» at manglende vakter går utover din økonomi. Usikkerheten og mangel på stabilitet er en direkte konsekvens av å være vikar på den måten. Har vært der selv, men fikk heldigvis fast jobb før jeg fikk barn. 

Det kan godt hende trynefaktor har noe å si for hvem som får vakter. Det er dessverre slik, de som leier inn arbeidskraft kan velge hvem de vil. Selv etter at vedkommende har vært på lang ferie og du har gjort en super jobb. 

Det du kan gjøre, er å snakke med din kontaktperson i vikarbyrået. Det er kun hun/han som evt kan finne lengre oppdrag til deg. Ellers håper jeg du søker på alle aktuelle faste jobber.

Jeg har ikke lyst å søke andre jobber, da jeg trives ellers veldig godt både i jobben med oppgavene og arbeidsmiljøet. Jeg var på et annet lager før denne, der var det bare drama og styr. Jeg fikk beskjed fra min konsulent fra byrået, om at jeg var blitt foreløpig satt opp kun på kommende fredag. 
Også er det dette med å bli kjent med folk, rutiner, starte på nytt osv. Jeg orker ikke den biten, og jeg trives utrolig godt på denne jobben. Har fått hint fra ene sjefen om at jeg er flink og skal forsette slik, at jeg skal jobbe meg for fast og at det blir bra til slutt. 

men blir satt ut at dem tar mer folk inn(vikarer) når vi er allerede mange nok, også får de som har vært borde lenge vakter men ikke jeg....

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff det høres utrolig slitsomt ut å ha det sånn! All sympati til deg.

Jeg håper du søker på andre jobber? Å jobbe så ustabilt og fra uke til uke når man har barn er jo ikke noe du bør satse alle kort på? Spesielt ikke på en plass der vikarer ikke ser ut til å få tilbud om noe fast noen gang. 

Anonymkode: f005a...12f

Jeg har ingen utdannelse.... Føler det er bortkastet å søke 😕

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke lyst å søke andre jobber, da jeg trives ellers veldig godt både i jobben med oppgavene og arbeidsmiljøet. Jeg var på et annet lager før denne, der var det bare drama og styr. Jeg fikk beskjed fra min konsulent fra byrået, om at jeg var blitt foreløpig satt opp kun på kommende fredag. 
Også er det dette med å bli kjent med folk, rutiner, starte på nytt osv. Jeg orker ikke den biten, og jeg trives utrolig godt på denne jobben. Har fått hint fra ene sjefen om at jeg er flink og skal forsette slik, at jeg skal jobbe meg for fast og at det blir bra til slutt. 

men blir satt ut at dem tar mer folk inn(vikarer) når vi er allerede mange nok, også får de som har vært borde lenge vakter men ikke jeg....

Men om denne jobben er så usikker så må du jo bare søke andre jobber. Å ikke ville er ikke noe alternativ da...

Jeg ville sagt til begge sjefene rett ut, at du har aldri trivdes så godt som du gjør med denne jobben, arbeidsoppgavene og arbeidsmiljøet og at du ønsker å fortsette å jobbe der fast, men at du da ikke kan fortsette all verdens lenge som vikar, og spør hvilke muligheter de ser for seg for deg fremover.

Og så ser hva svaret blir og tar følgen av det.

Anonymkode: 3af99...f5f

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ingen utdannelse.... Føler det er bortkastet å søke 😕

Da må du legge dessto mer vekt på erfaringene dine og det de har lært deg.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men om denne jobben er så usikker så må du jo bare søke andre jobber. Å ikke ville er ikke noe alternativ da...

Jeg ville sagt til begge sjefene rett ut, at du har aldri trivdes så godt som du gjør med denne jobben, arbeidsoppgavene og arbeidsmiljøet og at du ønsker å fortsette å jobbe der fast, men at du da ikke kan fortsette all verdens lenge som vikar, og spør hvilke muligheter de ser for seg for deg fremover.

Og så ser hva svaret blir og tar følgen av det.

Ja, jeg har tenkt det mange ganger. Men er redd for at jeg får er kjipt svar tilbake. At vi har mange vikarer her som har vært her lengre enn deg bla bla.. jeg har jo falt utenfor arbeidslivet pga minste barnet har hatt utfordringer i liver sitt, de kommer jo garantert til å spørre om hva og hvilken jobber jeg hadde sist osv. Har jo ikke lyst å fortelle at jeg har er barn med spesielle behov. Da tenker de med en gang «åh masse fravær»... jeg har fram til nå sagt ja til alt. Har blant annet satt opp på vakter fra kl 06. Fikk da ikke levert barna i bhg selv osv. Har gjort en kjempe innsats å vist meg virkelig fram. Men når jeg da ikke blir satt opp hele uken så føler det som et slag i trynet 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da velger du denne usikre og ustabile livssituasjonen videre for deg selv (og dine barn) helt bevisst. Personlig synes jeg det er på grensen til uansvarlig, særlig med to barn å forsørge og fordi du leier. Eier man, kan man be banken om utsettelser eller avdragsfri periode i vanskelige tider, det kan man man ikke når man leier. (Leier selv, bare så det er sagt). Hva om du plutselig sliter med å få betalt leie også?

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har tenkt det mange ganger. Men er redd for at jeg får er kjipt svar tilbake. At vi har mange vikarer her som har vært her lengre enn deg bla bla.. jeg har jo falt utenfor arbeidslivet pga minste barnet har hatt utfordringer i liver sitt, de kommer jo garantert til å spørre om hva og hvilken jobber jeg hadde sist osv. Har jo ikke lyst å fortelle at jeg har er barn med spesielle behov. Da tenker de med en gang «åh masse fravær»... jeg har fram til nå sagt ja til alt. Har blant annet satt opp på vakter fra kl 06. Fikk da ikke levert barna i bhg selv osv. Har gjort en kjempe innsats å vist meg virkelig fram. Men når jeg da ikke blir satt opp hele uken så føler det som et slag i trynet 

Men er det ikke bedre å få vite enn å leve med denne usikkerheten fremover?

Uansett, søk andre jobber, for når du har to barn så trenger du den forutsigbarheten en fast jobb er.

Jeg forstår godt følelsene du har nå, men jeg tror det beste for deg er å forholde deg til slik ting er. Du vet med deg selv at du har gjort en god jobb - da ville jeg ha snakket med dem før de "glemmer" det fordi du blir borte pga. færre vakter. Og om du får et svar du ikke ønsker deg, da hadde jeg tenkt at greit, når de ikke vet å sette pris på en som har vært så stabil og ansvarsfull og gjort en god jobb, men heller tar inn folk som har vært borte i måneder og år uten at det er sykdom involvert, da er ikke dette en seriøs arbeidsplass, da er det ikke et sted hvor de har noen god personbehandling. Og da er det bedre å ta med erfaringen der som en veldig positiv erfaring - nå vet du hva som er viktig for deg i en jobb, og så kan du bruke det i søke-/intervjusituasjon fremover.

Kom til å tenke - kan det være et alternativ for deg å ta utdanning? Er jo en del du kan ta på deltid og delvis over nett.

Tenk muligheter i flere retninger, og tør å vise at du vet at du har gjort en god jobb og hva som skal til for at du skal kunne fortsette der.

Lykke til :)

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det ikke bedre å få vite enn å leve med denne usikkerheten fremover?

Uansett, søk andre jobber, for når du har to barn så trenger du den forutsigbarheten en fast jobb er.

Jeg forstår godt følelsene du har nå, men jeg tror det beste for deg er å forholde deg til slik ting er. Du vet med deg selv at du har gjort en god jobb - da ville jeg ha snakket med dem før de "glemmer" det fordi du blir borte pga. færre vakter. Og om du får et svar du ikke ønsker deg, da hadde jeg tenkt at greit, når de ikke vet å sette pris på en som har vært så stabil og ansvarsfull og gjort en god jobb, men heller tar inn folk som har vært borte i måneder og år uten at det er sykdom involvert, da er ikke dette en seriøs arbeidsplass, da er det ikke et sted hvor de har noen god personbehandling. Og da er det bedre å ta med erfaringen der som en veldig positiv erfaring - nå vet du hva som er viktig for deg i en jobb, og så kan du bruke det i søke-/intervjusituasjon fremover.

Kom til å tenke - kan det være et alternativ for deg å ta utdanning? Er jo en del du kan ta på deltid og delvis over nett.

Tenk muligheter i flere retninger, og tør å vise at du vet at du har gjort en god jobb og hva som skal til for at du skal kunne fortsette der.

Lykke til :)

Tusen takk for så mange god råd fra deg. Jeg er bare redd for at de skal tenke. «Hun har vært her i knapt i 4 måneder og kommer her å krever fast jobb? Ville ikke du ha tenkt sånn om du var sjef? Jeg prøver å tenke hva de kommer til å tenke og si om jeg eventuelt sier til de kommende uke.. og hva skal jeg si? Hei kan jeg få et møte med dere begge? Jeg har noe jeg vil si? Høres så barnlig ut. Han ene sjefen har jo skrytet masse om meg til min sjef på vikarbyrået. Om at jeg f.eks har vært så flink, når jeg har jobbet på plukk. Man står ved et bord og får forskjellige bestillinger med alt fra 1 linjer til 80 linjer. Alt kommer automatisk på kasser som robotene sender til bordet mitt. (Automatisert lager er dette) så skal jeg plukke putte i eske sette på pakkeseddel og sende av gårde. Sjefen hadde sagt til vikarbyrået at det jeg hadde plukket siden start hadde ikke de faste på 8 stk plukket til sammen på 1 år. Så ja jeg har gjort en bra jobb, men blir så usikker på meg selv og det sliter på selvtilliten når jeg da ikke blir satt opp. 

Skrevet

Få deg en utdannelse da.

Anonymkode: 508e3...ad4

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Få deg en utdannelse da.

Anonymkode: 508e3...ad4

Jeg 31 år, synes det er knapt tid til å begynne med det nå. Uansett med tanke på vi leier, så er det usannsynlig at det hadde gått.

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for så mange god råd fra deg. Jeg er bare redd for at de skal tenke. «Hun har vært her i knapt i 4 måneder og kommer her å krever fast jobb? Ville ikke du ha tenkt sånn om du var sjef? Jeg prøver å tenke hva de kommer til å tenke og si om jeg eventuelt sier til de kommende uke.. og hva skal jeg si? Hei kan jeg få et møte med dere begge? Jeg har noe jeg vil si? Høres så barnlig ut. Han ene sjefen har jo skrytet masse om meg til min sjef på vikarbyrået. Om at jeg f.eks har vært så flink, når jeg har jobbet på plukk. Man står ved et bord og får forskjellige bestillinger med alt fra 1 linjer til 80 linjer. Alt kommer automatisk på kasser som robotene sender til bordet mitt. (Automatisert lager er dette) så skal jeg plukke putte i eske sette på pakkeseddel og sende av gårde. Sjefen hadde sagt til vikarbyrået at det jeg hadde plukket siden start hadde ikke de faste på 8 stk plukket til sammen på 1 år. Så ja jeg har gjort en bra jobb, men blir så usikker på meg selv og det sliter på selvtilliten når jeg da ikke blir satt opp. 

Jeg ville nok ha tatt det uansett, fordi jeg ikke hadde orket å gå i uvisse og å føle at man nesten blir utnyttet ved å bli holdt i beredskap.

Men, kanskje noen som er leder i lignende bransje kan gi deg en tilbakemelding i morgen også, hvis du skubber på tråden da.

Fire måneder er ikke så lang tid, og det vil selvfølgelig spille inn hvilken avtale/kontrakt arb.giver ev. har hatt med de som har vært borte så lenge. Men jeg tenker også, at hvis dette blir et arb.sted med mye usikkerhet for deg, da tror jeg det positive ved det etterhvert vil stå i skyggen av utryggheten og frustrasjonen det også ev. medbringer for deg.

Har du spurt vikarbyrået, om de har erfaring med firmaet fra før, om noen har fått fast jobb der?

Men jeg ville i hvert fall forholdsvis raskt tatt opp fremtiden der, for jeg ville syntes at det er bedre å vite enn å gå i uvisse. Men du må selvfølgelig gjøre det du føler er riktig for deg. Det kommer jo også an på hvilket forhold du har til lederne, men det synes jo å være bra. Og om du gjør det - minn dem på hvor effektivt du har jobbet, som de selv har påpekt.

Uansett - begynn å søke jobber likevel, da føler du at du gjør litt mer for deg selv, og da føler du deg ikke like avhengig av dette stedet. Og får du fast jobb eller nesten lovnad om fast jobb innen en viss tid, da har du jo bare fått litt erfaring med å skrive søknad, og det er aldri å forakt ;)

Skrevet

Du er ikke for gammel til å utdanne deg, Hi. Jeg har flere venninner som har startet på utdannelse mellom 38 og 50 år - med og uten små barn, også ei som var alene med barn. Så det er mulig :)

Skrevet

Herregud, du har 40 år igjen i arbeidslivet, og synes det er for kort tid igjen å ta utdannelse...?

Anonymkode: 20d27...cb1

Skrevet

Beklager, men det virker som du har låst deg veldig. Drømmejobben kommer ikke rekende på en fjøl, man må jobbe for det. Ja så trives du godt der du er nå, men du er bare vikar og da må du finne deg i at sånn er det. Du kan fint ta en utdannelse nå? Jeg er 35, har nylig blitt alene med 3 barn og jobber 100%. Skal starte på videreutdanning nr 2 nå om ikke så lenge. At du leier har jo ingenting å si? 

ting kommer ikke av seg selv, man må ofte legge ned en innsats 

Anonymkode: 72160...e9c

Skrevet

Skjønner at sjefen synes det er ubehagelig når du er så direkte og han har en kabal som ikke går opp. Skjønner deg også at det oppleves utrygt. Men kjære deg, legg fra deg «liker de meg ikke» greia, du er ikke 14 år. 

Synes det er merkelig å mene man er dor gammel til å ta utdannelse når man er 31. Jeg har begynt på master nå jeg, jeg er 44. 😱😱😱 En tante av meg tok en doktorgrad da hun var 65 år. 

Anonymkode: 05fab...3f6

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner at sjefen synes det er ubehagelig når du er så direkte og han har en kabal som ikke går opp. Skjønner deg også at det oppleves utrygt. Men kjære deg, legg fra deg «liker de meg ikke» greia, du er ikke 14 år. 

Synes det er merkelig å mene man er dor gammel til å ta utdannelse når man er 31. Jeg har begynt på master nå jeg, jeg er 44. 😱😱😱 En tante av meg tok en doktorgrad da hun var 65 år. 

Anonymkode: 05fab...3f6

Hva mener du sjefen synes det er ubehagelig når jeg spør direkte om hvorfor jeg ikke er booket? Jeg spurte for min egen del, fordi jeg lurer på det. Og jeg spurte om vi er overbemannet ? Og sa at jeg var stresset. Det er vel en naturlig reaksjon når du er desperat etter å bli satt opp!? Nå fikk jeg angst om dette var feil siden du skriver det

Skrevet
1 time siden, Snartvinter skrev:

Hva mener du sjefen synes det er ubehagelig når jeg spør direkte om hvorfor jeg ikke er booket? Jeg spurte for min egen del, fordi jeg lurer på det. Og jeg spurte om vi er overbemannet ? Og sa at jeg var stresset. Det er vel en naturlig reaksjon når du er desperat etter å bli satt opp!? Nå fikk jeg angst om dette var feil siden du skriver det

Ikke meg du siterer.

Men når du legger det frem med at du blir stresset og får det vanskelig økonomisk hvis/når du ikke får nok vakter, virker det som at sjefen skal få dårlig samvittighet og booke deg likevel. Derfor kan sjefen føle på et ubehag. 

DU velger å jobbe som vikar, med all usikkerhet det medfører. DU velger å ikke søke faste jobber. Det er da DU som velger å bli stresset og bekymret over økonomien, sjefen din har ingenting med det å gjøre. Vil du få en mer stabil hverdag, begynner du å søke faste stillinger. 

Kjenner jeg har liten forståelse for å bevisst velge å jobbe som vikar via bemanningsbyrå når man har barn å forsørge. 

Skrevet

Jeg har jobbet i et bemanningsbyrå tidligere. En av årsakene til at bedrifter brukte oss var nettopp å måtte forholde seg til det som er personalrelatert. Din arbeidsgiver er bemanningsbyrået. Det er evt. dem du må snakke med i forhold til usikkerhet og stress. Dessverre er nettopp dette ulempen med å være vikar. 

Anonymkode: 70a14...606

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg 31 år, synes det er knapt tid til å begynne med det nå. Uansett med tanke på vi leier, så er det usannsynlig at det hadde gått.

Jeg er 37år,to barn og godt i gang med min 3. utdannelse... Har to fagbrev før dette i to forskjellige yrker som jeg har jobbet i. Nå tar jeg lederutdanning deltid, og fått lederstilling i det siste yrket (fagbrev først, og så mange år "på gulvet"). 

- Det er aldri for sent med utdannelse, man er sin egen lykkes smed :)

Jobbet mange år som vikar med strøvakter, og det var i denne tiden det var best å gå på skole samtidig. Da kunne jeg fordele jobb i eksamenstiden samtidig som jeg jobbet med oppgaver når jeg ikke hadde jobbvakter. 

Anonymkode: eadbf...ea0

Skrevet

Organiser deg...

Anonymkode: 179e0...abb

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Organiser deg...

Anonymkode: 179e0...abb

Er det vits å sende melding til sjefen å si «hei hørte ingenting fra deg. Skal jeg på jobb i morgen?» 
eller blir det for masete? Eller bare avvente til i morgen tidlig å se om jeg blir kalt inn til jobb? Hva synes dere?

Skrevet

Eller om dere har noen andre tips om hvordan jeg bør formulere meg la meg gjerne vite. 

Jeg blir faktisk deprimert med tanke på at jeg vet jeg ikke skal på jobb i morgen :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...