Anonym bruker Skrevet 10. januar 2020 #1 Skrevet 10. januar 2020 Jeg vet ikke om dette er normalt lenger. Jeg vet ikke hva jeg/vi skal gjøre. Barnet mitt er 3 år nå og gjennom disse årene har vi vært på noen legebesøk i forbindelse med influensa og forkjølelse, for å se i halsen, lytte på lungene og hjerte osv. Barnet mitt har da hylgrein gjennom hele prosessen til det var overstått. Både vi foreldre og legen har prøvd å roe ned barnet, vi har prøvd å snakke med barnet på forhånd om hva som skjer hos legen osv. Men barnet gruer seg og blir helt fra seg da vi går inn til timen og barnet skal undersøkes. Idag var vi kalt inn til tannlegetime (første kontroll hos tannlegen, 3 år). Samme greien nå også. Var hysterisk. Endte med å bare prate med tannpleier og få time til våren. Jeg hadde gledet meg til å sjekke hvor bra tennene hennes er, om vi var flink å pusse osv. Men det gikk jo ikke, og jeg kjenner jeg er veldig skuffet. Skuffet over at hun er slik på legebesøk. Noen spurte til og med om hun var utsatt for noe tidligere siden hun virker så redd. Virker som folk ikke forstår. Hva skal vi gjøre for datteren vår? Er dette normal reaksjon? Hvor vanlig er det at det er slik? Får helt vondt av henne når hun blir så redd, men lege må jo vi besøke iblant, samme tannlegen. Vi hadde god tid til å prate om denne tannlegetimen. I flere dager forberedte vi oss på det, og likevel gikk det i vasken. Anonymkode: 30ff1...394
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2020 #2 Skrevet 10. januar 2020 Tilvenning. Hvis det ikke er bedring ved timen til våren burde dere få en ny time relativt kort etter (en uke eller noen dager). Da lager tannlegen klare avtaler med barnet om hva som skal gjøres. Det første møte kan for eksempel innebære en liten omvisning på kontoret. Barnet kan få se på noen av instrumentene, prøve luftblåseren etc. Tannlegen kan spørre om barnet vil kjøre stolen opp og ned, men hvis barnet ikke vil er det viktig at avtalen holdes. Neste møte kan barnet kanskje sitte i fanget ditt i stolen. Tannlegen kan få «telle tenner» uten å ha noe i munnen til barnet (barnet gaper, tannlegen ser) etc. Hele tiden er det viktig at tannlegen informerer, og at alle avtaler holdes. På denne måten føler barnet kontroll over hva som skal skje. Anonymkode: 448a4...2e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå