Gå til innhold

Jeg skjønner ikke... Fitbit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fitbit sier at jeg forbrenner flere kcal ved å gå 5 km enn å løpe 5 km. Dette fordi jeg løper kjappere enn jeg går, og i begge tilfeller forbrenner jeg ca 6 kcal i minuttet. Men stemmer det, da? Jeg trodde det var mer energikrevende for kroppen å løpe enn å gå?

Anonymkode: d3602...74a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fitbit sier at jeg forbrenner flere kcal ved å gå 5 km enn å løpe 5 km. Dette fordi jeg løper kjappere enn jeg går, og i begge tilfeller forbrenner jeg ca 6 kcal i minuttet. Men stemmer det, da? Jeg trodde det var mer energikrevende for kroppen å løpe enn å gå?

Jo, det er mer energikrevende å løpe, men da må du jo løpe like lenge i tid, ikke like langt i km. 

Anonymkode: c1f3f...589

Skrevet

Hvem er denne Fitbit? Du bør dumpe ham...

Anonymkode: 5c929...0b8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er mer energikrevende å løpe, men da må du jo løpe like lenge i tid, ikke like langt i km. 

Så da er det lurere av meg å gå 5 km fremfor å løpe hvis jeg vil forbrenne mest kcal? 

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hmm. Er det riktig da?

Vektklubb.no mener det er motsatt, at det er distansen som avgjør, ikke tiden. 

https://www.vektklubb.no/artikkel/vektklubb/7917819/id

Fortsatt forvirret.

HI

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så da er det lurere av meg å gå 5 km fremfor å løpe hvis jeg vil forbrenne mest kcal? 

HI

Du må tenke på tiden du bruker. Hvis du løper like lenge som det tar å gå runden forbrenner du mest, si du løper en time da som runden tar å gå. Hvis du bare skal ta runden er det lurest å gå slik at du trener lengst og dermed forbrenner mer. Du løper den kanskje på 20 min? Da trener du jo mye kortere tid. 

For kondisen er løping lurest da. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må tenke på tiden du bruker. Hvis du løper like lenge som det tar å gå runden forbrenner du mest, si du løper en time da som runden tar å gå. Hvis du bare skal ta runden er det lurest å gå slik at du trener lengst og dermed forbrenner mer. Du løper den kanskje på 20 min? Da trener du jo mye kortere tid. 

For kondisen er løping lurest da. 

Ok, takk for svar. 

Oi, 20 minutter, nei? Burde jeg det? 35 minutter er nok nærmere sannheten. Det er mye opp og ned på skogsstier, da, ca 250 høydemeter og mye røtter og glatte steiner. 
Føler likevel at det er en ordentlig treningstur når jeg løper i motsetning til når jeg går. Da er det bare kos. 😅

HI

Skrevet

Jeg har aldri brukt fitbit eller lignende.

Jeg tenker at om jeg går så er jeg ute lenger, jeg kan velge om jeg ønsker å gå rolig, raskt eller kanskje til og med veldig raskt (eller rolig) i bakker. Er jeg i dårlig form en da, ikke har sovet eller har annet som ikke stemmer, da kan kroppen tåle å gå en tur, men gjerne ikke å jogge.

Jogger jeg samme runde så tenker jeg at jeg får økt kondisjon og styrke i beina og enda litt mer effekt mtp. forebygging av benskjørhet enn om jeg bare går, og jeg rekker kanskje en tur ut en dag jeg ellers ikke har tid til å gå samme runde.

Følg kroppen og fremgangen din, ikke slavisk hva div. teorier sier :)

Anonymkode: a21ed...ac5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...