Gå til innhold

Hypopressiv trening


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har noen her prøvd det? Har nettopp hørt om det. Det er altså en form for trening som går ut på å trene bekkenbunnsmusklene uten å bruke høyt trykk. Skal være veldig effektivt mot prolaps, feks. 
Har lyst til å prøve, men bor ikke i Oslo og må i så fall kjøpe et onlinekurs til 2900kr. Kan man feks følge gratis YouTubevideoer og få med seg omtrent det samme?

er det vanskelig trening? Fungerer det? Vil gjerne høre erfaringer! 😊

Anonymkode: 108db...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ville jeg heller brukt noen kroner på fysioterapeut, der kan du få tips til øvelser og gjennomføring. Er det noen spesiell grunn til at du ikke kan gjøre vanlige knipeøvelser? 

Anonymkode: 29a34...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør massevis av vanlige knipeøvelser. Bare ville høre om erfaringer med hypopressiv trening. Er det noen spesiell grunn til at du er skeptisk til det? 😕

Anonymkode: 108db...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør massevis av vanlige knipeøvelser. Bare ville høre om erfaringer med hypopressiv trening. Er det noen spesiell grunn til at du er skeptisk til det? 😕

Anonymkode: 108db...5d8

Ja, det koster 2900 kroner og gir ingen særlig annerledes effekt enn knipeøvelser. Høres ut som en enkel måte å tjene penger på. 

Anonymkode: 29a34...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva vet du om effekten?

Anonymkode: 108db...5d8

Altså, for all del - kjør i vei, du har tydeligvis lyst til å bruke penger på noe du kan få billig eller gratis, eller er det du som tjener på det, kanskje?

Anonymkode: 59579...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tjener ikke penger på det. Jeg lurer oppriktig på om noen her har prøvd det og har erfaring med det. Det går ut på å løfte mellomgulvet ved trening for å få med seg bekkenbunnsmusklene. 

Du hørtes ut som om du visste hva det var og at det ikke hadde effekt, det var derfor jeg håpte du kunne svare mer utdypende. På hvilket grunnlag uttalte du deg?

På et slikt forum ville det ikke være utenkelig om det var noen som har hatt underlivsproblemer etter fødsel. 

Anonymkode: 108db...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blander to anonyme 😊 

Jeg er første svarer. Jeg har ingen personlig erfaring med hypopressiv trening, men jeg undrer litt på hvilke forventninger du har, og hva som er motivasjonen din når du vurderer å bruke så mye penger på dette - hvis du allerede gjør massevis av knipeøvelser? Føler du at knipeøvelsene ikke hjelper? I så fall er mitt beste tips fortsatt å oppsøke fysioterapeut for veiledning. Hvis du gjør knipeøvelsene riktig og du likevel plages med inkontinens, prolaps eller lignende, tenker jeg at du heller skal be fastlegen din om å henvise deg til utredning, enn å betale i dyre dommer for en treningsform som ikke lover andre resultater enn vanlige knipeøvelser vil gi. 

Hvis du uansett ønsker å gi hypopressiv trening et forsøk kan du kanskje i første omgang søke litt på youtube - men jeg er nesten helt sikker på at en fysioterapeut vil kunne gi deg øvelser med tilnærmet likt resultat, eller kanskje fysioterapeuten selv er kjent med denne treningsformen, for en mye billigere penge. 

Anonymkode: 29a34...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei. Så dumme svar du har fått på spørsmålet ditt! Jeg har prøvd hypopressiv trening, og ble sittende og google litt nå fordi jeg er nysgjerrig på hvilken erfaring andre har. Min erfaring er at knipeøvelser ikke hjelper for meg, selv om jeg har fått veiledning av fysio og skryt for å gjøre dem riktig. Jeg har grått og kranglet hos gynekologer for å prøve å få operasjon, men er tydeligvis ikke dårligfungerende nok. Så da jeg etter ca 4 timer med hypopressiv trening (pluss hjemmetrening) endelig begynte å få litt resultater, var jeg i himmelen. Bonus er at jeg, i tillegg til bedre bekkenbunnsmuskulatur, også er mindre anspent i muskulaturen i brystkassa. Jeg anbefaler alle med bekkenbunnsproblemer å gi dette en sjanse. Det koster litt, tar litt tid osv, men det er kjempebra. Men man bør nok ha en veileder på øvelsene, for det tar litt tid å få det ordentlig til. 

Anonymkode: 6f968...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv prøvd hypopressiv trening nå i et halvt år, og det virker utmerket!

standard at mange kvinner ikke får hjelp hos lege/fysioterapeut med sine plager, men dette er litt annerledes måte å trene på, og det hjelper!

vil veldig anbefale sadie lawler og hennes kurs hvis det var det du tenkte på, hun er kjempeflink og veileder godt slik at du får maks utbytte av øvelsene!

dette har hjulpet meg enormt og bet om mange flere😊

Anonymkode: 84e6d...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! HI her.

Tusen takk til dere to siste. Ble så frustrert av de andre svarene her at jeg ikke orket å skrive mer i tråden.

men jeg begynte med hypopressiv trening ja, i januar. I starten hver dag, nå blir det 4-5 dager i uka. Og det hjelper virkelig! Kjenner at bekkenbunnsmusklene har blitt mye sterkere enn ved mange års knipeøvelser.

Jeg har ikke hatt lekkasjer eller tydelig fremfall noen gang, men bekkensmerter, og litt cystocele. Var ivrig løper før jeg fikk barn, og håper jeg snart har blitt så sterk i kjernemuskulaturen at jeg kan løpe igjen. Virkelig en helt annerledes måte å trene på, og utrolig effektivt. Kan ikke forstå at dette ikke har blitt «oppdaget» før, og er en del av anbefalingene for kvinner som har født. 😃

Anonymkode: 108db...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei! HI her.

Tusen takk til dere to siste. Ble så frustrert av de andre svarene her at jeg ikke orket å skrive mer i tråden.

men jeg begynte med hypopressiv trening ja, i januar. I starten hver dag, nå blir det 4-5 dager i uka. Og det hjelper virkelig! Kjenner at bekkenbunnsmusklene har blitt mye sterkere enn ved mange års knipeøvelser.

Jeg har ikke hatt lekkasjer eller tydelig fremfall noen gang, men bekkensmerter, og litt cystocele. Var ivrig løper før jeg fikk barn, og håper jeg snart har blitt så sterk i kjernemuskulaturen at jeg kan løpe igjen. Virkelig en helt annerledes måte å trene på, og utrolig effektivt. Kan ikke forstå at dette ikke har blitt «oppdaget» før, og er en del av anbefalingene for kvinner som har født. 😃

Anonymkode: 108db...5d8

Hvordan gjorde du det, brukte du online kurset eller noe annet?

Anonymkode: ade42...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte online-kurset ja, det som går over 12 uker. Nå tar jeg hele serien når jeg trener. 
Det finnes videregående kurs også, men har ikke fått tid til å sette meg inn i det. Tenker jeg fortsetter med grunnserien (8 øvelser) en stund til. 😃

Anonymkode: 108db...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så kjekt å lese litt om erfaringer rundt dette! Er selv veldig interessert, men litt skeptisk også (sikkert fordi det er ukjent og at mange møter det med skepsis pga. kostnaden og at det ikke virker som om det er veldig mye forskning bak).

Jeg vurderer å melde meg på nettkurset. Men du som har tatt det over nett: er det lett å forstå for en som ikke er så treningsvant? Kjedelig om man gjør øvelsene feil, og ikke har noen til å korrigere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lagt opp enkelt slik at det er lett å følge. Kurset begynner enkelt med noen få øvelser, og alle er godt forklart. Veldig greit å følge med på.

Jeg synes jeg har hatt kjempegod nytte av kurset. Merker godt at kjerne- og bekkenmuskulaturen er blitt sterkere, og blæreframfallet mitt er gått veldig tilbake. Har aldri klart å oppnå noe i nærheten med bare knipeøvelser, selv om jeg holdt på med det både før og nå 7 år etter første fødsel. 

Jeg trente hver dag (nesten) fra jan-mars, så 3-5 ganger i uken etter det. Merker fremdeles fremgang. 
Synes absolutt du skal ta sjansen på å kjøpe kurset, for meg var det i allefall absolutt verdt det.

Det er en Facebook-gruppe som heter Hypopressiv trening Norge-gruppa, der kan du få mye info.

masse lykke til!! 

Anonymkode: 108db...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...