Gå til innhold

Å herregud, er denne positiv????

Anbefalte innlegg

Skrevet

hjelp, jeg er sykt redd nå! Jeg går vgs, jeg kan ikke være gravid :((((((

unnamed.jpg

Anonymkode: 6b767...a9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antakelig ikke. Hvor lenge har den ligget når du tok dette bildet? Men test igjen om noen dager.

Anonymkode: 9639c...f2e

Skrevet

Hva slags test er det, skal det være en strek eller et plusstegn der om du er gravid?

Anonymkode: 93b6e...ef8

Skrevet

5 Minutter. Det er liksom to streker på sidene der hvor det skal bli strek om man er gravid.
Kan man ta abort om man er 15 uten å si ifra til foreldrene sine? 

Skrevet

unnamed-2.jpg

Skrevet

Ja, når du er over 12 (eller 13) kan du si til legen at du ikke vil foreldrene skal bli kontaktet. Da skal de bare bli kontaktet om legen mener det er nødvendig.

Er du over 16 kan de bare bli kontaktet om det er nødvendig for liv og helse, da har man et enda større krav på et privatliv.

Ta en ny test om en dag eller to, og ta den med morgenurin. Om den er positiv bestiller du time hos legen og tar det derfra. Det kan godt hende foreldre dine kan være en god støtte for deg også, om du skal gjennom en abort.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

5 Minutter. Det er liksom to streker på sidene der hvor det skal bli strek om man er gravid.
Kan man ta abort om man er 15 uten å si ifra til foreldrene sine? 

Og testtiden er 5 minutter også, eller er den kortere? For i minuttene (og timene) etter den tiden som er oppgitt vil mange tester utvikle en tilsynelatende strek, men den er ikke noe å bry seg om.

Du bør nok uansett ta en test til.

Ta kontakt med helsesøster og med legen din. Men jeg villle informert foreldrene dine også, du kommer til å trenge støtte.

Skrevet

Så det går ikke an å se om den er positiv eller ikke?
Åh, jeg er så redd nå.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Åh, jeg er så redd nå.

Nei, det er så svakt det som er der, og antagelig litt for sent. De fleste tester skal leses av etter 1 minutt, når det ta har gått 5 minutter har væsken trukket godt inn og man kan se en skygge der det skulle vært en tydelig strek om du var gravid.

Når venter du mensen da?

Testen er ikke tydelig positiv, men det er nok strek der til at resultatet er usikkert. Du bør ta en ny test om en dag eller to for å se utviklingen.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, jeg er så redd nå.

Klem. Det er mye bedre at den ikke er entydig positiv!

Skrevet

Jeg ble gravid da jeg var 15 år. Har du en fin relasjon til dine foreldre så er det aller beste å si det til de. Det gikk så bra for min del. Jeg ønsket ikke ta abort, så de støttet mitt valg. Jeg spontanaborterte etter kort tid, så det løste seg av seg selv

Ønsker du ta abort så snakk med helsesøster på din skole. Eller ta kontakt med HELSESTASJONEN FOR UNGDOM i din kommune. De hjelper og støtter deg, og gir deg veiledning. Dette går så fint... I fremtiden er det en helt ubetydelig del av livet ditt. 

Skrevet

Skaff prevensjon. Ta en abort hvis du er gravid, og ta gode valg for fremtiden👏🏼

Anonymkode: 4a17a...5bd

Skrevet

Jeg tror ganske sikkert at den er positiv. Min test var så svak at helsesekretæren på legekontoret måtte holde testen opp mot taklampa og myse. Var så tidlig så var så vidt det var en strek, men den var der og vel... Ungen sitter ved siden av meg nå

Anonymkode: 992e8...ee9

Skrevet

Ring å få time hos fastlegen din. Ta med morgenurin. De tester og gir deg info hva du skal gjøre. 

Anonymkode: b9644...cea

Skrevet

Du bør ta en test til med morgenurin for å være sikker. Men en test skal være så sikker at den ikke viser noe om du ikke er gravid, så sjansen er der siden det viser noe. 

Selv om du ikke vil foreldrene dine skal vite noe er det viktig å ikke være alene oppi det hele. Du trenger en til å støtte deg, en til å prate med. En god venninne?

Jeg anbefaler deg også å ta kontakt med amatea, de er utrolig flinke og kan gi deg gode råd og veiledning. www.amatea.no

Lykke til❤️

Anonymkode: 065bd...20f

Skrevet

Kom deg til legen. Der får du både svar på om du er gravid og veiledning og hjelp mtp abort.

Anonymkode: b0efd...22c

Skrevet

Kom deg til legen. Der får du både svar på om du er gravid og veiledning og hjelp mtp abort.

Anonymkode: b0efd...22c

Om hun tester flere dager før forventet mens kan ikke legen heller gi et sikkert svar enda, testene de bruker der er de samme som selges på apotek...

Skrevet

Vil anbefale deg tur til legen. 

Anonymkode: 138ad...ea8

Skrevet

Den ser nesten svak positiv ut, men for å være sikker så kan du ringe legekontoret og be om blodprøve for å måle hcg. Dette trenger du ikke time til fastlegen for.

Jeg vil også bare påpeke at man trenger ikke henvisning til abort via legen/helsesøster/amatea. Du kan ringe direkte til sykehuset og du får rimelig fort time ut i fra hvor langt du er på vei. 

Anonymkode: 082f4...fd8

Skrevet

Er du 15 og går på vgs?

Anonymkode: 16f00...c1c

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du 15 og går på vgs?

Ingen 15 åringer går på vgs🙄

Anonymkode: cbb55...707

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men ho skriv lenger oppe at ho er 15 år

Skrevet

Klart de gjør! Jeg var 15 de fire første mnd av vgs. Men ingen er 15 nå i januar på vgs, det har du rett i.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men ho skriv lenger oppe at ho er 15 år

Ja, var det jeg stusset på. Hun skriver hun er 15, og går på vgs. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...