Gå til innhold

Blir sprø av katten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 5 mnd nå.

Veldig reservert og vanligvis veldig redd og skeptisk. Vil ikke bli klappet på og barna synes dette er veldig dumt.

Men på kvelden, rett før jeg skal i seng er hun vanligvis veldig kosete og fins ikke redd. Søker nærhet hele tiden. 
Trodde først d var pga ungene, at hun var skvetten pga di, men helger hvor di er borte er hun akkurat lik.

Vi har gjort mye for å søke tillit og prøve å få henne tam, både jeg og barna. Gitt henne god tid i starten til å bli kjent med plassen og oss og at hun søkte oss når hun ville ha oppmerksomhet, slik at hun ikke ble redd hvis vi kom brått på. Etterhvert lokket med godbiter og gitt henne kos når vi får anledning en sjelden gang. Prøvd å leke masse med henne og generelt sett prøvd d meste vi har kommet over av tips og råd.

Nå er jeg rett og slett rådvill og synes ikke dette er noe greit.

Hatt henne i 3 mnd nå og hun kom fra et normal hjem med barn og andre dyr. 

Jeg er til tider inne på tanken på få inn en katt som faktisk ønsker kos og som både katten selv, barna og jeg kan ha litt glede av.

Hjelp! Noen som vet hva vi kan gjøre?

Anonymkode: 1df6f...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere burde ikke tatt henne imot før hun var 12 uker, de ukene fra 8-12 uker er viktig for sosialisering.

Nå har dere denne katten i hus, da er det bare å fortsette å jobbe med den og gi den et godt liv. Dere valgte henne, hun valgte ikke dere. Ditt ansvar å få det til, ikke å gi henne opp så raskt. Det er et levende vesen du valgte å ta ansvar for.

Anonymkode: 99425...870

Skrevet

Beklager, jeg ser jeg har skrevet feil. Vi fikk henne mellom 12-13 uker og har hatt henne i 2 mnd, ikke 3.

HI

Anonymkode: 1df6f...c19

Skrevet

Helt normalt vil jeg si. Katter har ulik personlighet og noen er reserverte, akkurat som oss mennesker. De merker også fort hvis man irriterer seg over dem. Jeg har to katter. Den ene er åpen, glad og kosete. Den andre er sjenert og litt engstelig og vil bare kose om kvelden. Elsker dem like høyt og aksepterer dem for det de er. ❤️

Anonymkode: 010a0...f33

Skrevet

Sånn er det bare, ikke alle katter eeeeelsker kos. Det burde dere tenkt over før dere skaffet dere katt. Det er i hvert fall ikke unnskyldning til å kvitte seg med den! 

Anonymkode: 3323e...7e7

Skrevet

Dette er jo ganske vanlig blant katter. Mange katter er kjenpekosete mens andre driter i mennesker. Den sjansen må man akseptere hvis man skaffer seg katt, og dere kan ikek bare bytte den ut fordi dere ikke liker dens (typiske) kattepersonlighet. Den kan ikke noe for at den er sånn.

Hvis du ville ha et kjæledyr som er lekent, kosete, lojalt, hengivent, alltid glad og alltid opptatt av dere, er det jo HUND dere skulle hatt.

Anonymkode: 60bc0...037

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt normalt vil jeg si. Katter har ulik personlighet og noen er reserverte, akkurat som oss mennesker. 

Anonymkode: 010a0...f33

Helt enig. 

Vi hadde kattunger etter at katten stakk av, fikk et kull på 3 levendefødte, og jeg må si at personlighetene - tross at genetikken var "lik" (vet kun om 1 potensiell far til kattungene) var vidt forskjellige.

Det var 2 hannkatter og 1 hunnkatt, og slik var dem (PS: de fikk lik oppvekst, lik sosialisering etc.):

Hannkatt 1: 
Kosete, litt rampete. Men du kunne fint holde ham og ha ham på fanget.
Hannkatt 2: 
Rampete, ikke kosete, ville ikke bæres eller håndteres, ville løpe rundt, litt sky, asosial.
Hunnkatt: 
Kosete, rolig, lite rampete, intelligent, svært menneskekjær.

HI: Jeg tipper din er "født sånn". Det er et godt karaktertrekk da den kanskje ikke oppsøker mennesker utendørs, noe som er svært positivt!

Anonymkode: eee31...c75

Skrevet

Vår katt på 13 år har vært sånn hele livet. Den vil ikke ha kos og trekker seg unna oss, men på kvelden kommer den og skal kose i senga. Den får 15 min kos og så er den fornøyd og går og legger seg et annet sted. Katter har sin egen personlighet og alle er ikke like kosete. Vi og barna elsker katten vår slik den er.

Anonymkode: bf3b9...63b

Skrevet

Det står da ingen steder at hun vil kvitte seg med katten, bare at hun ville skaffe en til.... 

Men som allerede fortalt i tråden er katter veldig forskjellige, og overraskende mange er slett ikke interessert i å kose med oss mennesker. 

At han kommer og koser på kvelden er liksom det du kan regne med, det er helt vanlig at katter store deler av dagen ikke bryr seg om deg og en liten del av dagen vil ha kos. Mange katter er sånn. 

Anonymkode: 5f1be...049

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...