Gå til innhold

Tilpassning til selvvalgte dietter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har de siste årene blitt veldig vanlig å leve på spessielle dietter, spessielt for damer mellom 20 og 45. Selv lever jeg ikke etter noen spessiell diett i ordets vanlige forstand, men jeg spiser så godt som bare norskprodusert mat.  Kan jeg kreve å få det ute, på kongresser, i kantina og på besøk på samme måte som andre krever vegansk, melkefritt osv?

Anonymkode: b7b35...e2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du selv? Og hvordan har du tenkt å kvalitetssikre dette for din egen del i så fall?

Anonymkode: deadd...48e

Skrevet

Du kan jo prøve det om du vil fremstå som ubrukelig. 

Anonymkode: 69dad...1e3

Skrevet

Fordi det er blitt så fryktelig mange selvutnevnte glutenallergikere og andre spesialdiett krav, har noen restauranter begynt å be om konkret diagnose og/eller legeerklæring. Andre gjør kun tilpasninger til konkrete allergier som gluten, laktose, skalldyr osv. 

Finn noe på menyen som passer din diett eller spis hjemme. 

Anonymkode: 64ea6...667

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du selv? Og hvordan har du tenkt å kvalitetssikre dette for din egen del i så fall?

Jeg ser ikke noen større grunn ril at de sal tilpasse til vegetar enn til norskprodusert og det burde ikke være vanskeligere å tilpasse, men det er jo ikke så vanlig. Kvalitetssikkringen ville jo også bare blitt på tillitt, akkurat som det er for de fleste andre.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser ikke noen større grunn ril at de sal tilpasse til vegetar enn til norskprodusert og det burde ikke være vanskeligere å tilpasse, men det er jo ikke så vanlig. Kvalitetssikkringen ville jo også bare blitt på tillitt, akkurat som det er for de fleste andre.

Jaja, lykke til med prosjektet.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er blitt så fryktelig mange selvutnevnte glutenallergikere og andre spesialdiett krav, har noen restauranter begynt å be om konkret diagnose og/eller legeerklæring. Andre gjør kun tilpasninger til konkrete allergier som gluten, laktose, skalldyr osv. 

Finn noe på menyen som passer din diett eller spis hjemme. 

Anonymkode: 64ea6...667

Det er ikke så enkelt å vite hvor ting kommer fra uten å spørre, selv om noen ting er ganske opplagt. Ris er for eksempel sjeldent norsk 😁.

Jeg krever ikke at maten er 100% norsk, men så langt det lar seg gjøre vil jeg ha norskprodusert. Jeg trenger ikke spise ferske jordbær i januar for eksempel. Da vil jeg ha noe laget av frossne norske. Likevell spiser jeg ris noen ganger og krydder bryr jeg meg ikke om. Det blir i.idlertid litt inviklet å forklare. Da er det enklere å bare si norsk.

Gjest Antarctica
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så enkelt å vite hvor ting kommer fra uten å spørre, selv om noen ting er ganske opplagt. Ris er for eksempel sjeldent norsk 😁.

Jeg krever ikke at maten er 100% norsk, men så langt det lar seg gjøre vil jeg ha norskprodusert. Jeg trenger ikke spise ferske jordbær i januar for eksempel. Da vil jeg ha noe laget av frossne norske. Likevell spiser jeg ris noen ganger og krydder bryr jeg meg ikke om. Det blir i.idlertid litt inviklet å forklare. Da er det enklere å bare si norsk.

Holder det ikke å gjøre dette hjemme? Jeg kjøper kortreist hele året, så sant det lar seg gjøre, men jeg trenger da ikke plage alle andre med det. SÅ ofte er jeg ikke på konferanser at det gjør noe...

Skrevet
4 timer siden, Pashla skrev:

Holder det ikke å gjøre dette hjemme? Jeg kjøper kortreist hele året, så sant det lar seg gjøre, men jeg trenger da ikke plage alle andre med det. SÅ ofte er jeg ikke på konferanser at det gjør noe...

Jeg "må" jo ikke, men det blir jo det samme med dem som har valgt seg andre dietter.

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg "må" jo ikke, men det blir jo det samme med dem som har valgt seg andre dietter.

Du har valgt en diett for gøy, i tillegg spiser du ting som ikke er norskprodusert når det er enklere for deg. Du kan jo si på resturant at du ønsker å bestille mat med flest lokale råvarer og så ta den som blir anbefalt. På koldtbord osv kan man også spørre om noen av rettene er laget ab lokale råvarer. Du kan derimot ikke kreve at det skal lages spesielle ting.

mannen her er allergisk mot skalldyr. Han krever jo ikke egne retter, men bestiller/tar det som er uten skalldyr.

jeg har en selvvalgt diett, jeg er ikke allergisk men får problemer med sykdommen (crohns) dersom jeg spiser melk/korn/sukker. Dette er faktisk målbart på prøver, så ikke noe jeg innbiller meg. Jeg blir veldig dårlig av mat som inneholder dette. Jeg sender en Mail til resturant/hotell på forhånd og spør om noen av rettene er slik jeg kan spise, Evt om noen av rettene er greie å gjøre om.er aldri vanskelig på hvilken rett jeg vil ha, så tar det som er enklest. 

Anonymkode: 1eddc...b3d

Gjest Antarctica
Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker vel at du ikke får vondt i magen av at sjampinjongene er nederlandske, altså.

Skrevet
10 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg tenker vel at du ikke får vondt i magen av at sjampinjongene er nederlandske, altså.

Jeg sammenliknet det med selvvalgte dietter som vegetardietter, lavkarbo og andre dietter folk velger uten at de blir syke av å spise annen mat.

Gjest Antarctica
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sammenliknet det med selvvalgte dietter som vegetardietter, lavkarbo og andre dietter folk velger uten at de blir syke av å spise annen mat.

Men det er da ingen kongresser som tilrettelegger for lavkarbo?

Skrevet
12 minutter siden, Pashla skrev:

Men det er da ingen kongresser som tilrettelegger for lavkarbo?

Noen gjør det. Jobber i kjøkken på ett hotel. 

Anonymkode: 49880...6c7

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Disse velger jo bare fra menyen det som passer. De setter ikke himmel og jord i bevegelse for å få det de «kan» spise. Jeg er vegetarianer. Har tilgode å gå på en restaurant som ikke har en vegetarrett eller ti på menyen. Selv fastfoodkjedene har det. 

Anonymkode: c7102...70d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Disse velger jo bare fra menyen det som passer. De setter ikke himmel og jord i bevegelse for å få det de «kan» spise. Jeg er vegetarianer. Har tilgode å gå på en restaurant som ikke har en vegetarrett eller ti på menyen. Selv fastfoodkjedene har det. 

Anonymkode: c7102...70d

Tro meg, det gjør mange. Jeg har vært på middager der nesten 50% hadde egne krav til maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...