Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #1 Skrevet 8. januar 2020 Kjære DIB damer, trenger gode råd. Vel, egentlig er det ikke råd jeg er ute etter, men synspunkter. Jeg har en kronisk sykdom som medfører smerter og utmattelse. Bruker medisiner fast for dette og har også en del bivirkninger av medisinene. Er ansatt i en 85% stilling etter eget ønske. Denne tiden på året fører alltid til dårlig fungering. Slik har jeg det: daglig helt utmattet, sover 10 timer hver natt. Bruker to timer på å stå opp. Kvalm når jeg kommer hjem fra jobb og legger meg i senga etter middag. Trening og fritid har jeg ikke hatt siden i august. Så er mitt spørsmål: hvor fæl vil jeg være dersom jeg sykemelder meg 20% for en tid fremover. Lege har informert meg om mulighetene. Jeg vet jo ikke helt hvordan det er å være frisk, så kanskje dette egentlig er ganske normalt? NB trives og mestrer jobb svært godt, så dette har ingenting med jobben å gjøre. Anonymkode: 9e601...93f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #2 Skrevet 8. januar 2020 DU sykmelder deg ikke. Legen sykmelder deg. Og hvis du er ærlig med legen og legen vurderer det slik at det er en god løsning, så er det selvsagt greit. Blir så irritert på folk som lager sirkus av at de sykmeldes når de faktisk er syke! Anonymkode: cf3f8...581
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #3 Skrevet 8. januar 2020 Jeg ville faktisk bedt om 100 % sykemeldingi et par uker og deretter 20 % i noen uker til. Det du beskriver er ikke normalt. Anonymkode: a9289...97c
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #4 Skrevet 8. januar 2020 Det du beskriver er ikke normalt, men kan være normalt med kronisk sykdom. Har en datter med en kronisk sykdom og hun har to perioder i året der hun er helt skakkjørt. For henne er dette helt normalt, men det tar tid å finne ut hva som fungerer best for å komme igjennom denne perioden best mulig. For henne har vi funnet ut at jeg må være den kjipe mammaen som sette ned foten og ikke lar henne gjøre noe annet enn skole. Resten av dagen er det kun avslappning hjemme, alt annet får hun ikke lov til. Hun blir like sur og irritert hver gang, jeg skjønner det for akkurat da føler hun at hun er veldig anderledes enn andre. Hun har begynt å skjønne at hun må bare høre på meg om perioden skal bli kortest mulig, den kommer også nesten som lyn fra klar himmel. Den gjør sikkert ikke det, for hun prøver nok å overse varslene kroppen sender så hun sier ikke noe før lynet har kommet og jeg ser det på henne. Men da blir det kun skole og alt annet må bare være. Hun må ha mye behandling i perioden, noe hun har ellers også. Hun har egentlig bare en hudsykdom, men når hun sliter med nattesøvnen pga at huden verker, brenner og klør blir hun trøtt, mister matlysten, får hodepine osv. Ting bare baller på seg og blir ett stort problem. Hadde jeg kunne sett på kroppen hennes at den nå er ille, så hadde det også vært enklere. Gradvis kan hun begynne å gjøre ting utifra hvor mye hun får hentet seg inn. Det tar tid før hun er i vanlig gjenge igjen, men hun kommer dit gradvis etter hun har klart å endre vanene i hverdagen og kommet over irritasjonen med hva hun nå ikke kan gjøre. For det sitter mye i hodet også, irritasjonen over at kroppen ikke spiller på lag med en. (Den kjenner jeg meg igjen i siden jeg har en skade som gir meg kroniske smerter, det er ett viktig steg å komme over det nederlaget det føles over at kroppen ikke kan alt en vil og oppfører seg som den skal. Vi må lære oss å leve på nytt nesten, tankemessig) Snakk med legen din og se om dere kan prøve dere frem. Jeg vil råde deg til å bli sykemeldt, men ikke så mye i første omgang. Det kan være vanskeligere å komme tilbake om du blir fult sykemeldt. Så om du blir 20% ser du jo raskt om det er nok eller ikke og kan ta det videre med legen derfra. Anonymkode: 7993f...b7b
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #5 Skrevet 8. januar 2020 Bestill legetime og få time kjapt, du kan ikke gå slik. Er det tatt d-vitamin, jern, b12 osv? Viss ikke få tatt disse. Be om100% sykemelding så du kommer oppå igjen. Mulig du bør ta en tur til spesialisten for den kroniske sykdommen på sykehus også. Dette høres dessverre ut som fatique, noe ingen som ikke har opplevd dette klarer å skjønne. man blir ikke sliten man blir totalt utmattet uten at søvn virker noe sørlig. Anonymkode: 27a7b...1f0
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #6 Skrevet 8. januar 2020 Takk for svar alle sammen. Blodprøver tas hver 14 dag og vurderes av spesialist på grunn av de sterke medisinene. Antar at jeg ikke mangler noe, da jeg følges så tett. Har absolutt fatigue, det hører med til sykdommen. Problemet er vel bare at jeg ikke klarer å akseptere dette og at jeg begynner å tvile på meg selv. Da tenker jeg alltid at jeg kan ta meg sammen litt mer. Jeg kontakter lege og forsøker meg med 20%. Anonymkode: 9e601...93f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #7 Skrevet 8. januar 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar alle sammen. Blodprøver tas hver 14 dag og vurderes av spesialist på grunn av de sterke medisinene. Antar at jeg ikke mangler noe, da jeg følges så tett. Har absolutt fatigue, det hører med til sykdommen. Problemet er vel bare at jeg ikke klarer å akseptere dette og at jeg begynner å tvile på meg selv. Da tenker jeg alltid at jeg kan ta meg sammen litt mer. Jeg kontakter lege og forsøker meg med 20%. Anonymkode: 9e601...93f Kan jeg spørre hvilken sykdom? Anonymkode: 27a7b...1f0
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #9 Skrevet 8. januar 2020 Flere ganger når jeg leser her om folk som er syke og slitne så tenker jeg hmmm... det der er ikke så veldig langt fra min hverdag. Bare at jeg er helt frisk. Sover gjerne 9 timer. Jobber. Er helt «ferdig» når jeg kommer hjem fra jobben. Gjør plikter som å lage mat ++. Sen orker jeg ikke noe mer. Fritidsinteresser, venner, trening kan jeg bare glemme å ha overskudd til. Legger meg tidlig. Jeg ser at du har Lupus. Jeg tviler ikke på at du er syk. Ikke det jeg mener, men bare en refleksjon jeg har gjort her mange ganger. Anonymkode: 9c9c5...762
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #10 Skrevet 8. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: DU sykmelder deg ikke. Legen sykmelder deg. Og hvis du er ærlig med legen og legen vurderer det slik at det er en god løsning, så er det selvsagt greit. Blir så irritert på folk som lager sirkus av at de sykmeldes når de faktisk er syke! Anonymkode: cf3f8...581 Det er jo en selv som til sist avgjør om sykemelding er beste løsning. Sykemelding er et råd fra legen. Verste jeg hører fra kollegaer som kommer med sykemelding og sier «ja, jeg maste meg nå til å få jobbe 20% da vertfall». Anonymkode: f6279...66a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #11 Skrevet 8. januar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Flere ganger når jeg leser her om folk som er syke og slitne så tenker jeg hmmm... det der er ikke så veldig langt fra min hverdag. Bare at jeg er helt frisk. Sover gjerne 9 timer. Jobber. Er helt «ferdig» når jeg kommer hjem fra jobben. Gjør plikter som å lage mat ++. Sen orker jeg ikke noe mer. Fritidsinteresser, venner, trening kan jeg bare glemme å ha overskudd til. Legger meg tidlig. Jeg ser at du har Lupus. Jeg tviler ikke på at du er syk. Ikke det jeg mener, men bare en refleksjon jeg har gjort her mange ganger. Anonymkode: 9c9c5...762 Ja, og det er derfor jeg spør. Vil ikke gå til legen med noe som bare hører til hverdagen for de fleste. Anonymkode: 9e601...93f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #12 Skrevet 8. januar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo en selv som til sist avgjør om sykemelding er beste løsning. Sykemelding er et råd fra legen. Verste jeg hører fra kollegaer som kommer med sykemelding og sier «ja, jeg maste meg nå til å få jobbe 20% da vertfall». Anonymkode: f6279...66a Man kan nekte å la seg sykmelde, men man kan ikke bestemme at man skal sykmeldes (altså "sykmelde seg"). Anonymkode: cf3f8...581
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #13 Skrevet 8. januar 2020 Jeg har også en autoimmun kronisk sykdom, og det høres ut som vi har mange av de samme symptomene. For tiden holder jeg meg ganske bra i sjakk av medisiner og en veldig streng balanse i hverdagen med tanke på hva jeg kan bruke energi på. Kjenner igjen det du beskriver, har vært der, og det høres absolutt ut som at et par uker med 100 % og deretter rolig opptrapping hadde vært lurt. Snakk med legen. Husk at du må være ekstra påpasselig - det er så vanskelig å komme seg opp når man er såpass nedpå som du er nå. Når alt kommer til alt, er det viktigst å kunne ta seg av familien sin på lang sikt. Jobben tåler å vente et par uker i ny og ne. Jeg vet at det er vanskelig - jeg jobber selv hele tiden med å akseptere at jeg er syk og begrensningene de medfører. Lykke til og god bedring. ❤️ Anonymkode: 826a9...574
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #14 Skrevet 8. januar 2020 Og la meg legge til det jeg skrev ovenfor: Antar at det også et mål for deg å kunne stå i jobb så lenge som mulig. Da nå du tenke langsiktig og sørge for at du ikke brenner deg ut for tidlig. Anonymkode: 826a9...574
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #15 Skrevet 8. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er jo en selv som til sist avgjør om sykemelding er beste løsning. Sykemelding er et råd fra legen. Verste jeg hører fra kollegaer som kommer med sykemelding og sier «ja, jeg maste meg nå til å få jobbe 20% da vertfall». Anonymkode: f6279...66a Fordi? Det kan jo stemme det. Har hatt mange diskusjoner med min lege ang sykemelding jeg, hvor hun har villet sykemelde meg mer enn jeg selv ønsker. Så har vi endt opp med å bli enige om en "middelvei", eller at jeg hører på hun for en kort periode før ny vurdering. Siste alternativet er at jeg har fått viljen min, med beskjed om å ta kontakt igjen dersom det ikke går. Jeg har også en kronisk sykdom og har kjørt meg selv i grøfta mange ganger fordi man vil mer enn man får til. Leger som følger pasientene tett og ser dette kan faktisk gi "motstand" dersom de mener at det er veldig ugunstig. Anonymkode: bdc40...c9d
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #16 Skrevet 8. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Flere ganger når jeg leser her om folk som er syke og slitne så tenker jeg hmmm... det der er ikke så veldig langt fra min hverdag. Bare at jeg er helt frisk. Sover gjerne 9 timer. Jobber. Er helt «ferdig» når jeg kommer hjem fra jobben. Gjør plikter som å lage mat ++. Sen orker jeg ikke noe mer. Fritidsinteresser, venner, trening kan jeg bare glemme å ha overskudd til. Legger meg tidlig. Jeg ser at du har Lupus. Jeg tviler ikke på at du er syk. Ikke det jeg mener, men bare en refleksjon jeg har gjort her mange ganger. Anonymkode: 9c9c5...762 Samme her. Anonymkode: d40c4...286
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå