Gå til innhold

Arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistet nylig en forelder jeg hadde lite kontakt med. I dag har søsknene mine funnet testamentet. Søster ville vi skulke vente med det til etter begravelsen. Det aner meg at jeg er forfordelt så det suser. Hvilke rettigheter har jeg?

Anonymkode: 3ccdf...ab6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på plintdelsarv på opptill en million, men ellers gjør man som man vill i testamentet.  Hvis det er penger nok i boet er det lovlig å testamentere 1 million til deg og 20 millioner til søsken.

Anonymkode: 09be8...bd5

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har krav på plintdelsarv på opptill en million, men ellers gjør man som man vill i testamentet.  Hvis det er penger nok i boet er det lovlig å testamentere 1 million til deg og 20 millioner til søsken.

Det er snakk om økning av pliktdelsarven til 1,5 mill. Men jeg vet ikke tid det slår/slo. Men det er jo lett å sjekke opp. 

Anonymkode: b17a1...b24

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er snakk om økning av pliktdelsarven til 1,5 mill. Men jeg vet ikke tid det slår/slo. Men det er jo lett å sjekke opp. 

Anonymkode: b17a1...b24

Ja, det skjer sansynlig vis i løpet av 2021, men det har ikke noe å si for en som allerede er død. Økningen blir forøvrig til 15G, slik at den justeres automatisk sammen med den årlige reguleringen av grunnbeløpet.

Skrevet

og forfordelt betyr vel at du blir begunstiget i større grad enn søsknene, er det det du tror?

Skrevet
3 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

og forfordelt betyr vel at du blir begunstiget i større grad enn søsknene, er det det du tror?

Skulle til å si det samme, du mener du får mer enn de andre?

Men rettighetene er jo de samme, alle barna skal ha pliktdelsarven sin, resten kan fordeles som foreldrene vil.

Anonymkode: cabe6...04d

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle til å si det samme, du mener du får mer enn de andre?

Men rettighetene er jo de samme, alle barna skal ha pliktdelsarven sin, resten kan fordeles som foreldrene vil.

Anonymkode: cabe6...04d

nei. Å forfordele betyr å bi noen mindre

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/forfordele/

PLiktdelsarven er på en million, og dersom din forelder ikke har gitt vekk verdier i sin levetid, vil ikke testamentet gjelde før denne er fordelt. Men du må muligens bestride testamentet. Kan være lurt å ta kontakt med advokat.

Anonymkode: b135d...783

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...