Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #1 Skrevet 7. januar 2020 Når kan ungdom være alene hjemme over flere netter? Er ute etter både synspunktet og om det finnes noen lov ang dette. Jeg har forsøkt å søke meg frem. Jeg mener at mine barn på 14 og 16 år er klar til å være alene et par dager, med tilgang til voksne. De går i 8 og 10 klasse, så eldstemann flytter på hybel 3 timer unna om 6 mnd og han på 14 er mest interessert i gaming og ikke i festing. Jeg jobber mye seine kvelder så de er vant til å lage mat og legge seg og stå opp på egenhånd. Uforsvarlig å la de være alene ei helg? Ville dere meldt meg til barnevernet liksom? Anonymkode: d0eb6...a4b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #2 Skrevet 7. januar 2020 Herregud. Selvfølgelig kan de være alene! Anonymkode: 95b72...38b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Skrevet 7. januar 2020 Jeg ville ikke vært bekymret for å la dem dra på hytta eller bo på hotell alene, men jeg ville ikke latt dem være alene hjemme en helg med mindre de hadde besteforeldre i nabohuset eller liknende. Her er faren stor for at de hadde fått besøk av mange ungdommer selv om de hadde forsøkt å stoppe det. I tillegg vil jeg at de skal vite at vi er tilgjengelige om de trenger hjelp eller noen å prate med. Anonymkode: bd17d...ab2
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Skrevet 7. januar 2020 At de får besøk av en gjeng med ungdommer er ikke vanlig her. I 10. klasse har det vært en hjemme alene fest som ble avsluttet klokka 10 liksom. Godt mulig det har vært flere jeg ikke vet om, men jeg jobber med ungdom og samfunnet her er ganske gjennomsiktig så vi får som regel vite det når noe har skjedd. Jeg er ikke redd for at de ikke skal greie det, men er faktisk litt redd for hva "naboen" skal synes, i og med at vi bor i ei bygd. Veit at mangen andre er alene hjemme og jeg reagerer ikke. Anonymkode: d0eb6...a4b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #5 Skrevet 7. januar 2020 Herregud, jeg har naboer som har 3 barn: 12, 11 og 8, alle gutter. De er alene hjemme til stadighet. Barn må få prøve seg, de blir aldri voksne uten. Lykke til, det går helt sikkert fint! Anonymkode: f590a...2ee
Mamma_til_2 Skrevet 8. januar 2020 #6 Skrevet 8. januar 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Herregud, jeg har naboer som har 3 barn: 12, 11 og 8, alle gutter. De er alene hjemme til stadighet. Barn må få prøve seg, de blir aldri voksne uten. Lykke til, det går helt sikkert fint! Anonymkode: f590a...2ee Går ut fra at nabobarbarna dine ikke er er alene om natten når de er 8,11 og 12 år!
amandine Skrevet 8. januar 2020 #7 Skrevet 8. januar 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Herregud, jeg har naboer som har 3 barn: 12, 11 og 8, alle gutter. De er alene hjemme til stadighet. Barn må få prøve seg, de blir aldri voksne uten. Lykke til, det går helt sikkert fint! Anonymkode: f590a...2ee Du har kanskje ikke lest hovedinnlegget?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #8 Skrevet 8. januar 2020 Min datter var alene på natten første gang da hun var 15 år, da overnattet en venninne. Og de hadde tilgang på voksne i nærheten. Hun er i dag 19 år, så har jo siden da vært hjemme alene en del. Og det har alltid gått veldig bra. Hun har og hatt fester her, men da kun med de nærmeste. Og det har aldri blitt tull. Vi bor i halvparten av en tomannsbolig, så jeg har jo alltid pratet med naboen og gitt beskjed om at det blir fest, og at han da bare må ta kontakt blir det for mye bråk. Anonymkode: f98be...1c3
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #9 Skrevet 8. januar 2020 16-åringen min har hatt noen netter alene, men da i ukedagene. Jeg ville ikke reist fra han i helga, da hadde det blitt "fest". Selv om vi har familie i samme gate og veldig greie naboer så synes jeg det får vente litt. Har en sønn på snart 19 også og han har vært alene i helga et par tre ganger, senest en helg i sommer. Han hadde da fest, bare de nærmeste vennene så de var vel 10-12 stykker her, men de klarte likevel å tenne på gassgrillen på verandaen. De gnudde den full av marinert kjøtt og lukket igjen, det dryppet ned og tok fyr Heldigvis kom naboen og hjalp de med å slukke hele greia. De klarer seg jo fint, men blir det fest kan mye skje. Det blir fort drukket litt alkohol og i dagens sosiale miljø med snap osv sprer det seg fort at noen er alene hjemme og det kommer folk som ikke er invitert. Anonymkode: c28e9...cfe
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #10 Skrevet 8. januar 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: 16-åringen min har hatt noen netter alene, men da i ukedagene. Jeg ville ikke reist fra han i helga, da hadde det blitt "fest". Selv om vi har familie i samme gate og veldig greie naboer så synes jeg det får vente litt. Har en sønn på snart 19 også og han har vært alene i helga et par tre ganger, senest en helg i sommer. Han hadde da fest, bare de nærmeste vennene så de var vel 10-12 stykker her, men de klarte likevel å tenne på gassgrillen på verandaen. De gnudde den full av marinert kjøtt og lukket igjen, det dryppet ned og tok fyr Heldigvis kom naboen og hjalp de med å slukke hele greia. De klarer seg jo fint, men blir det fest kan mye skje. Det blir fort drukket litt alkohol og i dagens sosiale miljø med snap osv sprer det seg fort at noen er alene hjemme og det kommer folk som ikke er invitert. Anonymkode: c28e9...cfe 19 år og kun vært alene noen få helger? Vipper ikke det litt andre veien? Mange har jo da bodd alene i 3 år.. Tenker jo at det kanskje kommer an på modenhet og at det beste er å ta en vurdering selv ang egne barn? Anonymkode: d0eb6...a4b
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #11 Skrevet 8. januar 2020 Jeg og søsteren min var alene hjemme 1 uke da mamma og pappa var i syden, vi var 16 og 14 år, vi var ansvarsfulle, OG vi hadde farmor vegg i vegg hvis det var noe, men sov alene og stod opp og gikk på skolen. Usikker på om jeg ville gjort det, vært i et annet land og så lenge..hehe Anonymkode: 9d94d...bec
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #12 Skrevet 8. januar 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg og søsteren min var alene hjemme 1 uke da mamma og pappa var i syden, vi var 16 og 14 år, vi var ansvarsfulle, OG vi hadde farmor vegg i vegg hvis det var noe, men sov alene og stod opp og gikk på skolen. Usikker på om jeg ville gjort det, vært i et annet land og så lenge..hehe Anonymkode: 9d94d...bec Med farmor vegg i vegg ville jeg har gjort det. Anonymkode: d0eb6...a4b
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #13 Skrevet 8. januar 2020 Naboen reiste til Blefjell fredag til søndag på hytta for et års tid siden. Deres barn på 14 og 17 år var alene, to greie og ansvarsfulle gutter som aldri er borti tull.....men... 14 åringen hadde 2 venner på besøk på fredagen som da hadde på kartfunksjonen på snap. Et par til kom...og dermed var det i gang. Utpå kvelden kom 30-40 ungdom til huset med helt andre intensjoner enn å se på film og spise grandis for å si det sånn. Det ble et voldsomt bråk, en fortvilet nabogutt kom løpende over til oss og vi fikk ringt politiet. Tok vel omtrent 5 min før 3 politibiler var på plass. Da hadde flere av de fullstendig ukjente ungdommene kastet flasker på inngangsdøra, knust en rute, ødelagt 2 parkerte sykler, sparket vilt i en garasjedør og revet opp planter ute - kastet runt. Heldigvis kom ikke denne gjengen seg inn i huset.. Anonymkode: 07c87...4c7
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #14 Skrevet 8. januar 2020 Unger er ulike og hva dine er klare for eller ikke vet bare dere. Jeg hadde aldri latt ungene være alene hjemme uten at jeg hadde en backup i nærheten. Mine har vært hjemme og da har jeg avtalt med en nabo at de holder ett øye med huset eller skal være hjemme i den tiden. Jeg er ikke redd for at mine unger skal gjør noe galt, men jeg vet at rykter om ungdom som er alene hjemme går som ild i tørt gress og kan presse seg inn. Så at ungene vet at naboen kan hjelpe om det trengs, holder ett øye med huset uten at de kommer og sjekker hver time er en trygghet for oss alle. Begge ungene har sett hvor fort slikt kan skje og hvor kjedelig det kan være. Det skjedde hos en nabo her. Når jeg så gårdsplassen deres var full av ungdommer med ett høyt støynivå ringte varselslampene mine. Jeg kom på at jeg så ett facbook innlegg fra moren samme dag og måtte inn og se, hun var ikke i byen. Da gikk jeg over og møtte sønnen som var helt fortvilet. Det rant inn folk som mente han hadde hjemme alene fest. Han syns dette var fryktelig vanskelig og torde ikke ringe politiet. Det gjorde jeg og jeg torde å si at festen var over. Det gjør meg ingen ting å være en kjip nabo og voksen i slike tilfeller. Mine unger satt klista i vindu hjemme, det var vist sååååå kult å se på for det tøyt ungdommer over alt når politiet kom. Også var det tøft og se mamma være så streng. Lillebroren til han her har ringt meg en gang og spurt om jeg kunne komme og kaste ut noen som prøvde å komme seg inn. Det gjorde jeg også med glede. At han følte seg så trygg på meg at han torde å be meg om hjelp tar jeg som en stor tillitserklæring, jeg kjenner han ikke godt heller, men han har nok hørt fra storebror hva jeg gjorde. Så mine unger skal ha en backup som de vet om. Naboen kjenner ungene mine så de følger ikke mye med, men resgerer om det er noe unormalt ved huset vårt. De titter ut vindu noen ganger ekstra om kvelden osv, men de kommer ikke og ringer på døra om det ikke er noe unormalt. De har måtte ha hjelp av naboen en gang, de som aldri spiser syltetøy fikk så lyst på det. Hu ene ringte meg og var helt fortvila, hun fikk det ikke opp. Så da ble tipset mitt om å gå til naboen, han lo godt når hu sto på døra med syltetøyet. En bagatell, men akkurat der og da ett giga problem (det hørtes nesten ut som meg når jeg har så lyst på sjokolade men når ikke sjokoladen, altså helt desperat) Anonymkode: c1d71...7b2
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2020 #15 Skrevet 9. januar 2020 På 7.1.2020 den 23.48, Anonym bruker skrev: Når kan ungdom være alene hjemme over flere netter? Er ute etter både synspunktet og om det finnes noen lov ang dette. Jeg har forsøkt å søke meg frem. Jeg mener at mine barn på 14 og 16 år er klar til å være alene et par dager, med tilgang til voksne. De går i 8 og 10 klasse, så eldstemann flytter på hybel 3 timer unna om 6 mnd og han på 14 er mest interessert i gaming og ikke i festing. Jeg jobber mye seine kvelder så de er vant til å lage mat og legge seg og stå opp på egenhånd. Uforsvarlig å la de være alene ei helg? Ville dere meldt meg til barnevernet liksom? Anonymkode: d0eb6...a4b Da jeg var 16 bodde jeg 2 timer unna (nabobyen) og gikk vgs. At en 14 åring og 16 åring som er oppdratt til å klare seg på egenhånd (lage seg mat, Leggetid, lekser, ansvar etc) er alene hjemme er da ikke noe galt? Anonymkode: b8d97...de1
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2020 #16 Skrevet 9. januar 2020 21 timer siden, Anonym bruker skrev: 19 år og kun vært alene noen få helger? Vipper ikke det litt andre veien? Mange har jo da bodd alene i 3 år.. Tenker jo at det kanskje kommer an på modenhet og at det beste er å ta en vurdering selv ang egne barn? Anonymkode: d0eb6...a4b Han har vært på ferie alene og klarer seg godt han altså, men her vi bor er det ikke vanlig å flytte for å gå på vgs så de fleste flytter hjemmefra når de er 19-20 år Han kunne fint vært alene hjemme i ukesvis, men hvor i alle dager skulle vi dra da? Vi pleier ikke å reise så mye, og ihvertfall ikke uten ungene. Det er også bittelitt forskjell på å ha noen venner på fest på sin egen hybel, enn i foreldrenes hus. En hjemme alene fest i dag kan fort komme ut av kontroll... Men som sagt, jeg har ingen problemer med å reise fra 19-åringen, og det har jeg gjort et par ganger. Anonymkode: c28e9...cfe
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2020 #17 Skrevet 9. januar 2020 Vi var nødt til å levne barna alene 3 netter når de var nesten 13 og akkurat fylt 18. Jeg var ikke helt komfortabel med det, men hadde der og da ikke noe valg. Skjedde noe her vi bor akkurat den/de dagene, og i tillegg ble 12 åringen sendt hjem fra overnatting sent på kvelden(mye senere enn hun vanligvis ville vært ute), og samtidig som det var en politiaksjon i nærheten. Jeg fikk ikke vite at hun var alene ute så sent før morgenen etter, og hadde samtidig oppfordret eldste til å dra å være sammen med andre ungdommer siden minste overnattet borte. Tilfeldigheter gjorde at han ikke dro ut, og han var veldig glad for at han ikke var alene hjemme når søstra kom hjem. Vi var 12 timers kjøring unna, og kom hjem dagen etter. Ellers har eldste vært alene hjemme når vi har vært på ferie i 1-2 uker fra han var 16 år. Var ikke helt komfortabel med det, men det har gått bra. Jeg kunne sikkert levnet en 14 åring sammen med 16 åring i et par dager med familie i nærheten. Anonymkode: 13f3e...e9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå