Gå til innhold

Norsk ferskvannsperle kjede verdi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I navnefesten min da jeg var baby fikk jeg et ferskvannsperle kjede av farmoren min som jeg kunne bruke når jeg ble eldre. Da jeg ble litt eldre fikk jeg vite av henne at kjedet var nokså sjeldent. Nå bruker jeg det aldri og er interessert i å selge det. Men for å selge det må jeg jo vite verdien til det. Perlene går fra små til større (men de største perlene er fortatt små perler, hvis du skjønner) og alle er helt runde. Kjedet er laget forhånd så jeg vil nok tippe på at det er litt verdifullt. Perlene er i en kremhvit farge vil jeg si. Men fortsatt så er jeg ingen «perlekjede ekspert», så er det noen der ute som kan hjelpe meg med å finne ut av hvor mye jeg kan selge det for? ☺️

Anonymkode: 7eb4b...f80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok jeg ville tatt kjedet med til noen som har greie på det. Kanskje noen gullsmeder har kunnskap om det. Også må du ta i betraktning i at reell verdi ikke er det samme som salgsverdi. Etterspørsel er vesentlig. Finner du rett kjøper kan du få mer. Men en skikkelig verdivurdering er viktig.

Anonymkode: d5033...482

Skrevet

Enig, dette kan være så spesielt at du bør få smykket taksert av noen som har erfaring med akkurat slike smykker. Forhør deg godt rundt.

Jo mer du vet om smykket, jo bedre er det, f.eks. alder, hvor det er laget, hvem som ev. hadde det tidligere eller hvor det er kjøpt osv.

Anonymkode: 8bb19...66e

Skrevet

Så vidt jeg vet er perfekte perler av litt størrelse verdifulle, men de fleste villperler man kan finne er nesten verdiløse.  Sjekk med en gullsmed.

Anonymkode: 9ccbe...da0

Skrevet

Du selger altså ikke dåpsgaven fra din farmor!

Anonymkode: 06c9c...c47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...