Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #1 Skrevet 7. januar 2020 Jeg leier, og har ikke bodd her så lenge, så må skifte pære i en taklampe for første gang siden jeg flyttet inn. Det er en kuppel som er veldig lik den øverste på dette bildet: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167062683 Nå har jeg stått og bannet i gangen... noen som vet hvordan få den av for å skifte pære? Anonymkode: e9999...185
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #2 Skrevet 7. januar 2020 Du kan sikkert skru av den metalltuppen nederst. Vær forsiktig slik at du ikke mister glasskjermen i bakken. Så skifter du pære og skrur på plass. Anonymkode: ead94...c87
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Skrevet 7. januar 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan sikkert skru av den metalltuppen nederst. Vær forsiktig slik at du ikke mister glasskjermen i bakken. Så skifter du pære og skrur på plass. Anonymkode: ead94...c87 Takk for svar. Jeg prøvde det du sier før jeg skrev tråden, glemte å skrive det, men det hjalp ikke, for lampa satt like fast i taket. Flere forslag? Det ser ut som om kuppelen henger på tre "knagger", men forstår ikke mekanismen, for lampen er frostet, så ser dem ikke ordentlig. Anonymkode: e9999...185
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Skrevet 7. januar 2020 Hold på kuppelen med ei hand mens du skrur på knappen med den andre til den løsner, og pass på at det ikke faller ned løse skiver idet du tar av knappen. Anonymkode: ded18...86b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #5 Skrevet 7. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hold på kuppelen med ei hand mens du skrur på knappen med den andre til den løsner, og pass på at det ikke faller ned løse skiver idet du tar av knappen. Anonymkode: ded18...86b Aha. Ser du har gjort dette. Da må du finne en av de tre knaggene som lar seg presse inn. Da kan du løfte kuppelen fri fra de to andre også. Anonymkode: ded18...86b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #6 Skrevet 7. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aha. Ser du har gjort dette. Da må du finne en av de tre knaggene som lar seg presse inn. Da kan du løfte kuppelen fri fra de to andre også. Anonymkode: ded18...86b Takk for forslag. Har klatret på stolen med mobilen som lommelykt og fant ut at det bare er to knagger, har presset i begge retninger, men fikk ikke løsnet den i det hele tatt. Så skrudde jeg av den knotten under og forsøkte å presse begge retninger mot knaggene, men like fast... Må le av meg selv, jeg har bodd mange steder, og har vært borti mange forskjellige slike lamper, men der jeg bodde sist måtte jeg også ha hjelp, og det viste seg å være en idiotisk liten bagatell av en detalj som avgjorde om jeg fikk den ned eller ikke. Så, hva kan det være denne gangen, mon tro Anonymkode: e9999...185
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #8 Skrevet 7. januar 2020 23 minutter siden, oslofrk skrev: Sende en SMS til huseier å spørre? Godt forslag, men det er ikke de som har kjøpt/montert den Skulle ikke tro det, men jeg er normalt ganske så handy og praktisk av meg. Det er bare slike taklamper som tar knekken på meg Anonymkode: e9999...185
Tipp topp Skrevet 7. januar 2020 #9 Skrevet 7. januar 2020 Har du prøvd å vri kuppelen litt, "skru den ut". Noen ganger dytter man den opp og så skrur litt for å feste.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #10 Skrevet 7. januar 2020 24 minutter siden, Tipp topp skrev: Har du prøvd å vri kuppelen litt, "skru den ut". Noen ganger dytter man den opp og så skrur litt for å feste. Takk for svar. Ja, jeg har dessverre prøv å skru den ut også, men den går bare rundt og rundt, men ikke opp eller ned. Sukk! Men blir stadig glad for forslag Anonymkode: e9999...185
oslofrk Skrevet 8. januar 2020 #11 Skrevet 8. januar 2020 Ah - jeg kjenner følelsen. Endte med å drepe en lampe i nytt hus 🙄 Har du en venn eller venninne som kunne stukket innom? To hoder, fire øyne og alt det der...?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. januar 2020 #12 Skrevet 8. januar 2020 Kan evt skruetappen henge fast? Kan du prøve å vri med en tang f.eks?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #13 Skrevet 8. januar 2020 3 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Kan evt skruetappen henge fast? Kan du prøve å vri med en tang f.eks? Den under får jeg skrudd løs, og tappen den sitter fast i er helt løs når jeg har skrudd av den under. Det som ser ut som to knagger på innsiden av lampeskjermen er umulig å komme til, så det er liksom ikke noe jeg kommer til. Blir smårar, for jeg er helt overbevist om at løsningen er helt opplagt og enkel 7 timer siden, oslofrk skrev: Ah - jeg kjenner følelsen. Endte med å drepe en lampe i nytt hus 🙄 Har du en venn eller venninne som kunne stukket innom? To hoder, fire øyne og alt det der...? Ha-ha... godt andre kjenner seg igjen. I dag har jeg oversett den totalt i fare for ellers å gjøre noe overilt. Har ikke noen som er praktiske nok og som også har mulighet til å komme for tiden, dessverre. Nå vurderer jeg å kjempe meg gjennom stormen til nærmeste lampebutikk. Selv om dette er en eldre lampe så kan det jo være de har sett samme. Så lenge jeg greier å gå i vinden kan det være at det er verdt det... Anonymkode: e9999...185
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2020 #14 Skrevet 8. januar 2020 Overlat det til huseier. Hans/hennes ansvar siden du ikke får den av uten å ødelegge den. Anonymkode: 03d67...b04
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #15 Skrevet 13. januar 2020 Takk for alle svar. Fikk fjernhjelp fra en jeg kjenner til slutt, etter to besøk på lampebutikk som ikke hjalp. I tilfelle andre søker og leter etter løsning... Det er to "fjærer" som lampeskjermen henger på innvendig. Man må skubbe lampeskjermen ganske hardt mot en av disse og så "bryte" ned skjermen på motsatt side. Jeg måtte bruke så mye kraft at jeg lurte på om den ville bli ødelagt, men den holdt - og jeg har lys igjen i gangen Måtte forøvrig bruke like mye kraft for å bryte den på plass igjen etterpå. Hadde aldri tørt å bruke så mye makt om han jeg kjenner ikke hadde presisert at jeg måtte bruke ordentlig makt for å få den ned/opp. Anonymkode: e9999...185
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå