Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #1 Skrevet 7. januar 2020 Gutten min på 10 år har de siste par mnd fått tics i ansiktet, han skjærer grimaser/gaper. Aldri hatt det før. Er dette normalt, og kommer det til å gå over? Han har ikke opplevd noe spesielt, men har kanskje hatt litt stress før jul med mye på skolen og mønstring på fritidsaktiviteten. Ellers går alt sin rolige gang hjemme, ingenting nytt eller uvant. Anonymkode: a27ac...c58
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #2 Skrevet 7. januar 2020 Min på snart 10 gjør akkurat det samme! Ubevisst. Har gjort det et par år. Har lurt litt på om han har en autismediagnose eller noe slikt. Og, i fare for å minne folk om «duemannen», så sitter han også og «vrikker» på hodet. Han merker ikke selv at han gjør det. Anonymkode: dd492...c0b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Skrevet 7. januar 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min på snart 10 gjør akkurat det samme! Ubevisst. Har gjort det et par år. Har lurt litt på om han har en autismediagnose eller noe slikt. Og, i fare for å minne folk om «duemannen», så sitter han også og «vrikker» på hodet. Han merker ikke selv at han gjør det. Anonymkode: dd492...c0b Hi her, hvis han har kun tics er det vel neppe autisme.. Min merker heller ikke at han ticser. Har bare gjort det i et par mnd. Er litt bekymret for Tourettes, men skjønner det sånn at det ikke er noe man stresser med før etter minst et år. Dessuten har han ingen atferdsproblemer. Anonymkode: a27ac...c58
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Skrevet 7. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hi her, hvis han har kun tics er det vel neppe autisme.. Min merker heller ikke at han ticser. Har bare gjort det i et par mnd. Er litt bekymret for Tourettes, men skjønner det sånn at det ikke er noe man stresser med før etter minst et år. Dessuten har han ingen atferdsproblemer. Anonymkode: a27ac...c58 Er et par ting til som gir meg mistanke. Men tror de med tourettes merker tics. Har i alle fall hørt at de er bevisst på at de har tics Anonymkode: dd492...c0b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #5 Skrevet 7. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hi her, hvis han har kun tics er det vel neppe autisme.. Min merker heller ikke at han ticser. Har bare gjort det i et par mnd. Er litt bekymret for Tourettes, men skjønner det sånn at det ikke er noe man stresser med før etter minst et år. Dessuten har han ingen atferdsproblemer. Anonymkode: a27ac...c58 Man må ikke ha atferdsproblemer for å ha Tourettes altså. Anonymkode: ba7de...b0d
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #6 Skrevet 7. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Man må ikke ha atferdsproblemer for å ha Tourettes altså. Anonymkode: ba7de...b0d Nei, det vet jeg, men man ser ofte en sammenheng mellom de to. Anonymkode: a27ac...c58
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #7 Skrevet 7. januar 2020 Min sønn har Tourettes syndrom, og har overhodet ikke noen adferdsvansker. Han er vel heller den som ikke blir sett, fordi han er så stille, rolig, oppfører seg bra, og gjør alltid det han blir bedt om. Min har både fysiske og vokale tics. Han har hatt det siden han var 6 år, og fikk diagnosen da han var 12 år. Er faktisk vanlig at barn får tics i perioder, uten at det er Tourettes, her hadde søsteren tics noen år på barneskolen og, men har ingen tics i dag. Anonymkode: e2b64...e64
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #8 Skrevet 7. januar 2020 Jeg har en sønn med Tourettes syndrom og har lest MYE om dette, samt snakket med fagpersoner. Det er helt vanlig at barn har enkle motoriske tics i perioder, faktisk har opp mot 25 % av alle barn litt tics i korte perioder. Dersom det vedvarer og det også blir sammensatte motoriske tics, som å trekke på skulderen, hoppe, gjøre piruetter osv, pluss vokale tics, ville jeg nok utredet. Sønnen min har adhd i tillegg, men har aldri vært utagerende eller hatt ufin oppførsel, bare sånn for å nevne det. Anonymkode: 9f140...47c
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #9 Skrevet 7. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det vet jeg, men man ser ofte en sammenheng mellom de to. Anonymkode: a27ac...c58 Nei, faktisk ikke. Det er få med ren Tourettes syndrom som har atferdsvansker, derimot er det en del som har angst og som utvikler OCD. I tillegg kommer ofte adhd og eller autisme sammen med Tourettes. Og du, det er helt greit å leve med altså. Sønnen min er 17 år nå og klarer seg utmerket. Han har god kontroll over sine tics og kan dermed i stor grad styre når de får slippe til. Anonymkode: 9f140...47c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå