Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #1 Skrevet 7. januar 2020 Min 12 åring har startet og er veldig motivert. Men han sliiiter med å få de på og blir fryktelig skuffet over seg selv/sinna og det er et «sant helvete» her på morgenen for han gir seg liksom ikke. Det er bare dag 5 så han er veldig nybegynner... Hvor lang tid tok det for ditt barn/tenåring før det ble rutine og super greit å sette på linser? Anonymkode: 3efa8...480
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #2 Skrevet 7. januar 2020 Kan han se på noen videoer eller noe? Kanskje det blir enklere? 😊 Mannen min klarte nesten ikke få på linser den første tiden, men øvelse gjør mester. Man finner sin teknikk. 😊 Anonymkode: b4498...d5a
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #3 Skrevet 7. januar 2020 Vi startet da hun var 8. Men hun synes det var vanskelig. Optikeren hjalp henne i opplæringen og der fikk hun det til. Hjemme fikk hun det ikke til og jeg kunne ikke hjelpe. Vi la det på hylla en stund. Men nå skal vi prøve igjen. Hun er snart 12 år nå. Regner med det går lettere denne gangen. De må bare prøve og prøve. Kanskje ikke om morgenen, men sett av en time til å ta de av og på på ettermiddagen Anonymkode: 24cbe...933
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Skrevet 7. januar 2020 Har ei på 12 år som fikk linser da hun var 8-9 år for å kunne bruke under aktiviteter hvor briller ikke fungerer så godt. Hun klarer det egentlig ganske greit, men det hender hun sliter litt med å få de ut, hun er utålmodig og brå. Men hun bruker linser veldig lite fordi hun gidder ikke. Anonymkode: 5c082...ea4
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #5 Skrevet 7. januar 2020 Vår sønn startet med linser da han var 10. (nå har han drømmelinser som er harde, ikke myke som vanlige linser) Han sleit noe voldsomt til å begynne med. Optikeren satte han opp på en time hos seg, bedøvde øynene hans og lot han trene mange ganger etter hverandre slik at han hadde selvtillit på at dette gikk bra og at dette fiksa han. Skal ikke si det gikk raskt til å begynne med, men gikk stadig bedre. I dag er han 13 år og når ordnes linser på ca 1 min👍 øvelse gjør mester. Til vår sønn kjøpte vi et slik forstørrelsesspeil, da synes han det var lettere da han så bedre hva han gjorde. (kjøpte et på IKEA på fot og et på Normal som kunne henges opp) Anonymkode: d6915...3ed
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #6 Skrevet 7. januar 2020 Min startet med linser når han var 6 år. Fungerer helt utmerket. Vi hjelper han på med linsene om morgenen. Han sliter noen ganger når de har svømming og da må han ofte ta de av og bruke brillene. Men utover det er det ikke noe problemer. Anonymkode: 5d123...f99
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #7 Skrevet 7. januar 2020 Mitt beste råd er om dere kjenner noen som bruker linser som kan øve sammen med ham. Som en over sier, man finner seg etterhvert en teknikk som man får til å fungere. En annen over anbefaler speil, noe jeg vet fungerer for mange. For meg ble det verre å fokusere for mye på speil. En venninne av meg som fremdeles synes det er litt prakk å sette på og ta av linser, og derfor oftere velger briller, hun ble helt fascinert en gang hun så meg ta av/på mine linser, for slik jeg gjorde det hadde hun aldri sett før. Så man finner sin måte. Jeg setter linsen på langfingeren, bruker ringfingeren på samme hånd til å trekke nedre øyelokk ned, så ser jeg godt opp, og setter linsen på øyet, lukker øyet og åpner det igjen mens jeg kikker rett frem. Jeg greide aldri den greia med å bruke to hender, se hvor man setter linsen osv., fordi refleksene koblet for mye inn når jeg kunne se fingrene/linsen nærme seg. Når jeg skal ta den ut gjør jeg nesten det samme. Bruker ringfingeren til å trekke ned nedre øyelokk først, så setter jeg pekefingeren på linsen, trekker den litt ned, tar tak med pekefinger og tommel og "kliper" forsiktig sammen fingrene slik at jeg får løftet linsen av øyet. Poenget er at jeg tror det sikkert er mange teknikker man kan bruke til å få det til. En annen venninne av meg bruker en annen teknikk enn den første, og en eks av meg gjorde det litt annerledes igjen. Men jeg tror det er enklere om man kan øve med noen som bruker linser selv og som i tillegg til å veilede også kan vise hvordan de selv gjør det. Det er bare tålmodighet og trening som skal til. Har dere en ekstralinse så kan det også hjelpe å la barnet få trene med å sette linsen på f.eks. din langfinger og av igjen (altså, der du har fingermerkene dine, ikke helt på toppen, men litt nedenfor). Da må du ha linsevæske på fingeren, og linsen må selvfølgelig også være våt. Da kan barnet trene litt på det å sette den på, og ikke minst få kjenne mer på hvor lite som egentlig skal til av kraft for å flytte litt på linsen og for å få tak på den mellom fingrene når man skal ta den av. Har dere ikke ekstralinse så spør optikeren om de har en eller flere prøvelinser dere kan få til å øve med. Anonymkode: 3b552...625
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #8 Skrevet 7. januar 2020 Vår startet da han var 10 år, og han måtte øve i noen uker før det sluttet å ta "en evighet", nå er han 12 år og smetter dem på i løpet av sekunder. Anonymkode: f7c4a...4e5
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2020 #9 Skrevet 7. januar 2020 Min sønn startet da han var 6 år, men han tar de ikke på selv det er det jeg som gjør. Han klarer det kkke selv. Men for at han kunne se i svømming måtte han bruke linser (med svømmebriller). Anonymkode: 657a2...6fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå