Gå til innhold

Da var hamsterhjulet i gang igjen.... 😣

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, tilbake på jobb igjen i dag etter juleferie, og full rulle med bhg og skole igjen. Jobber dagtid 8-16 hele uka og blir sprø. Det er totalt kaos og ALDRI tid eller ork til annet enn jobb, oppfølging av barn og hus og hjem. Blir utslitt av dette livet, både fysisk og psykisk. Har ikke råd til å gå ned i stilling, ellers hadde jeg gjort det uten tvil. 

Må bare få det ut, kjente det vrengte seg i meg i dag både under den sedvanlige morgen trassen/stresset med barna og på jobben. Jeg får jo aldri slappe av eller gjøre noe jeg bare vil 😫 Alltid sliten og stressa! 

Er det noen som har noen innspill til meg om hva i all verden jeg kan gjøre for å få det bedre i hverdagen? 🙏 Har en mann som tar sin del (takk og lov!!), men han er kronisk syk og har lite overskudd, så noe mer må det bli på meg. Ellers handler vi dagligvarer og div på nett, og prøver å ha gode rutiner på husarbeidet og alt som skal følges opp. 

Synes det var ekstra tungt å komme i gang igjen etter juleferien, men har også følt meg nærmest utslitt hele høsten. Feiler ingenting fysisk, mangler ikke vitaminer e.l. 

Synes det er en ordentlig fortvilende situasjon akkurat nå, vet ikke hvordan dette kan løses siden vi ikke har økonomi til å jobbe mindre 😞

Takknemlig for innspill. 

HI 

Anonymkode: 533c2...5f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så heldig du er som har hatt juleferie! Jeg er sykepleier og har aldri mulighet til det. Da er det turnus hele året rundt uansett høytid.

Skjønner dere har det slitsomt, men prøv å fokusere litt på det positive så kanskje livet ser litt lysere ut :) 

Anonymkode: ce6c1...706

Skrevet

Jeg er alene og har selv en 8-16 jobb og 2 barn som må kjøres på aktiviteter mandag-torsdag. Men, barna er hos far annenhver helg. Så da får jeg min avkobling. 

Det jeg har gjort ellers for å få hverdagen med lekser, skyssing, hus, bursdager, foreldremøter, middag osv er å ha anskaffet en familieplanlegger. I denne skriver jeg opp alt vi skal gjøre i tillegg til middag. Jeg setter meg ned på søndagskvelden og planlegger middag for den kommende uken og bestiller det jeg trenger av varer på kolonialen.no. 

Husarbeid har jeg firet litt på kravet til. En hybelkanin eller en skitten kopp på kjøkkenbenken har ikke tatt livet av noen enda. 

Utover det så er det viktig å unne seg en frikveld innimellom. Legge seg i badekaret, sette seg på en kaffe aleine, besøke en venninne...

Men, det viktigste jeg tror jeg har gjort er å slutte å stresse. Og senket egne forventninger. Alt treng ikke være perfekt...

Anonymkode: 69725...1fb

Skrevet

Men det du beskriver er jo bare livet i største normalitet, hvordan kan det være deprimerende og skuffende? Hva ble du oppdratt til å forvente?

Anonymkode: 8060b...82d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så heldig du er som har hatt juleferie! Jeg er sykepleier og har aldri mulighet til det. Da er det turnus hele året rundt uansett høytid.

Skjønner dere har det slitsomt, men prøv å fokusere litt på det positive så kanskje livet ser litt lysere ut :) 

Så du har ikke 5 uker ferie i løpet av året? Da ville jeg tatt en prat med sjefen... 

Anonymkode: 72aa2...818

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, tilbake på jobb igjen i dag etter juleferie, og full rulle med bhg og skole igjen. Jobber dagtid 8-16 hele uka og blir sprø. Det er totalt kaos og ALDRI tid eller ork til annet enn jobb, oppfølging av barn og hus og hjem. Blir utslitt av dette livet, både fysisk og psykisk. Har ikke råd til å gå ned i stilling, ellers hadde jeg gjort det uten tvil. 

Må bare få det ut, kjente det vrengte seg i meg i dag både under den sedvanlige morgen trassen/stresset med barna og på jobben. Jeg får jo aldri slappe av eller gjøre noe jeg bare vil 😫 Alltid sliten og stressa! 

Er det noen som har noen innspill til meg om hva i all verden jeg kan gjøre for å få det bedre i hverdagen? 🙏 Har en mann som tar sin del (takk og lov!!), men han er kronisk syk og har lite overskudd, så noe mer må det bli på meg. Ellers handler vi dagligvarer og div på nett, og prøver å ha gode rutiner på husarbeidet og alt som skal følges opp. 

Synes det var ekstra tungt å komme i gang igjen etter juleferien, men har også følt meg nærmest utslitt hele høsten. Feiler ingenting fysisk, mangler ikke vitaminer e.l. 

Synes det er en ordentlig fortvilende situasjon akkurat nå, vet ikke hvordan dette kan løses siden vi ikke har økonomi til å jobbe mindre 😞

Takknemlig for innspill. 

HI 

Anonymkode: 533c2...5f8

Jeg tenker at det ikke er verdt å slite seg ut for penger. Kan dere få avdragsfrihet på lånet en stund og du gå ned i stilling til 80%, med en fridag per uke, frem til sommeren?

Anonymkode: 79359...1c1

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpsomt svar...  det fine med turnus er at vi har fridagar innimellom, når ungane er på skulen/bhg, og formiddagen for oss sjølv når vi skal på kveldsvakt. Tid for seg sjølv kan ikkje overvurderast, sjølv om den kanskje vert nytta til å brette tøy.

Veit ikkje anna å seie HI, enn å kanskje senke ambisjonane og kravet til deg sjølv om kor perfekt alt skal vere, i høve til husstell, matlaging, kor mange aktivitetar ungane skal delta på osv.  Det er lov å sette begrensingar og ta snarvegar i ein travel kvardag.

Anonymkode: b1d15...69b

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du og halve resten av landet jobber skift/turnus. Tror ikke HI fikk mye trøst/støtte av svaret ditt 😅

Anonymkode: 31ff7...4e9

Skrevet

Kanskje det ligger en trøst i det av dette bare er for en periode i livet, barna vokser jo opp og klarer seg mer og mer selv.

Jeg sitter igjen med en følelse av stolthet og at jeg lykkes som mor, når jeg holder hjulene igang 24/7 og faktisk klarer det. Til tross for at jeg bruker ALL energi og tid. (Null på meg selv)

Tenk om du om noen år kan se tilbake på denne hektiske tiden og tenke; Fy søren jeg klarte det, så sterk jeg er!

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjerp deg! Du jobber IKKE alle helger/helligdager året rundt. du har og 5 uker ferie. Du jobber turnus. Du har fri midt i uka når alle andre er på jobb. Ja, så må du jobbe noen helligdager her og der. For 133% lønn! Buhu. hadde LETT bytta ut kontorjobben min 8-16 med fri lørdag og søndag med dine vakter. Uten å nøle!

Anonymkode: 33a04...24c

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjerp deg! Du jobber IKKE alle helger/helligdager året rundt. du har og 5 uker ferie. Du jobber turnus. Du har fri midt i uka når alle andre er på jobb. Ja, så må du jobbe noen helligdager her og der. For 133% lønn! Buhu. hadde LETT bytta ut kontorjobben min 8-16 med fri lørdag og søndag med dine vakter. Uten å nøle!

Her må jeg si meg enig. Jeg begynte å jobbe turnus for tre år siden, og har fått et mye bedre liv. Fri midt i uka, mer overskudd, mer orden, mer lønn. Aldri mer 8-16 jobb der man konstant var sliten og levde som HI beskriver, i et hamsterhjul. 

Og ja, vi har både fem uker ferie, avspasering og godt betalt for å jobbe helligdager. 

Anonymkode: 9c378...038

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tidenes MINST hjelpsomme svar...

Til HI, jeg tror det er mange som har det som deg. Uten at det nødvendigvis er en trøst. Nå vet jeg ikke hvor gamle barna dine er, men jeg opplevde det i hvert fall som mer fysisk slitsomt med småbarn enn nå når de har blitt større. Dette med sykdom og dårlig søvn er jo man helst opplever med småbarn, og så bedrer det seg heldigvis (til de blir store nok til å gå på fest, og da dukker nok søvnløsheten opp igjen;-)) Mine barn er 13 og 15, og selv om det fysisk sett er mindre slitsomt, er det jo bekymringer og stress på en annen måte, men man kan heldigvis sette litt mer krav til barna og få de til å hjelpe til hjemme (ikke alltid like enkelt, men dog...;-)) Så selv om det kanskje er en mager trøst i en travel småbarnsperiode, så blir den fysiske utmattelsen som regel bedre, og dagene "normaliserer" seg litt mer etter hvert som barna blir eldre og alt ikke behøver å avhenge av leggetider og sånt. Likevel er det jo sånn hverdagen vår er også, hverdagen er rutiner og atter rutiner. Det er jobb, middag, lekser, trening, kjøring hit og dit og husarbeid. Så kommer noen deilige helgedager før det er på an igjen. Prøv å finn småting i hverdagen som gjør det glad og gir energi. Prøv å prioriter tid til ting du koser deg med. Det behøver ikke være timesvis hver dag for at det skal gi glede. Jeg for eksempel er veldig glad i å trene, lese bøker og å høre på true crime podcaster. Jeg leser på bussen til og fra jobb, så bare der er det en liten husmorpause. Jeg passer også på å få en halvtime på sengen hver kveld med boka mi. Jeg har faste dager jeg trener (enklere med større barn, I know) og har fått rutine på det. Passer på å trene når ungene ellers er på sine treninger for eks. Jeg hører også mye på podcaster både når jeg trener og når jeg gjør husarbeid, da blir det hele litt mer lystbetont.

Ellers er god planlegging alfa og omega. Handle matvarer en gang i uken (eller via nett), skriv lister over middager hver søndags kveld. Sett opp planen uke for uke så dere har oversikt over hva som skjer i uken som kommer.

Anonymkode: 38f68...cc8

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her må jeg si meg enig. Jeg begynte å jobbe turnus for tre år siden, og har fått et mye bedre liv. Fri midt i uka, mer overskudd, mer orden, mer lønn. Aldri mer 8-16 jobb der man konstant var sliten og levde som HI beskriver, i et hamsterhjul. 

Og ja, vi har både fem uker ferie, avspasering og godt betalt for å jobbe helligdager. 

Anonymkode: 9c378...038

Ja, for det er det 8-16 er. Hamsterhjul! Jeg jobber sånn selv. Det er pyton. Jeg elsker jobben, men ikke tidene den utføres på :) Når man jobber turnus har man mye fri. Langfri. Fri på formiddagen. Må være nydelig.

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for det er det 8-16 er. Hamsterhjul! Jeg jobber sånn selv. Det er pyton. Jeg elsker jobben, men ikke tidene den utføres på :) Når man jobber turnus har man mye fri. Langfri. Fri på formiddagen. Må være nydelig.

Men det er jo stor mangel på arbeidstakere i helsevesenet, så alle dere som vil ha myyyye fri, og laaangfri heeeele tida bør jo virkelig bytte beite! 😁👍 Jeg sa frivillig opp min plass i dét hamsterhjulet for å si det sånn. 

Anonymkode: 42517...eba

Skrevet

Hva er det egentlig dere blir så slitne av? Jeg forstår det ikke. Jeg jobber 8-16 (minst, har 140 overtidstimer siste 4 mndr) og har 2 barn i mest aktiv alder. Det er trening HVER dag, så vi kjører hit og dit. Ok huset ser dritt ut innimellom og det er liten tid til å lage middag, men hva så? Blir ikke sliten av det akkurat. Vi får da i oss mat, og jeg elsker tiden på ettermiddagene når ungene skal fraktes. Mye god prat i bilen.

Jeg var på julebord i november, da hadde jeg ikke sett venninnene mine siden april. Men jeg blir jo ikke sliten av det heller. Det blir tidsnok tid til å ligge på sofaen når barna er flyttet ut :) 

Anonymkode: 1bb66...b3a

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det egentlig dere blir så slitne av? Jeg forstår det ikke. Jeg jobber 8-16 (minst, har 140 overtidstimer siste 4 mndr) og har 2 barn i mest aktiv alder. Det er trening HVER dag, så vi kjører hit og dit. Ok huset ser dritt ut innimellom og det er liten tid til å lage middag, men hva så? Blir ikke sliten av det akkurat. Vi får da i oss mat, og jeg elsker tiden på ettermiddagene når ungene skal fraktes. Mye god prat i bilen.

Jeg var på julebord i november, da hadde jeg ikke sett venninnene mine siden april. Men jeg blir jo ikke sliten av det heller. Det blir tidsnok tid til å ligge på sofaen når barna er flyttet ut :) 

Wow, hvilket supermenneske du er. Og virkelig hjelpsomt svar til en person som er sliten. At du gjør mye mer og ikke er det. 

Anonymkode: 7c8cf...49b

Skrevet

Sånn helt konkret; kan dere skape noen lommer hvor hver av dere har litt fri? Hvor gamle er barna? Hvordan er det med fritidsaktiviteter og leggetid? Er det tid igjen av kvelden når barna har lagt seg?
Mitt beste tips er vel å få unna mest mulig praktisk mens barna er våkne, så noen kvelder kan være fri og dere kan lufte dere litt på omgang.

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo stor mangel på arbeidstakere i helsevesenet, så alle dere som vil ha myyyye fri, og laaangfri heeeele tida bør jo virkelig bytte beite! 😁👍 Jeg sa frivillig opp min plass i dét hamsterhjulet for å si det sånn. 

Anonymkode: 42517...eba

Og det kunne jeg gjort om jeg ikke elska jobben min! Som for øvrig ER i helsevesenet ;) Jeg lager turnuser og ser hvor mye "fritid" man har. Jada, man kan risikere å gå glipp av en og annen avslutning eller oppvisning, men som regel så er det gjennomførbart å bytte. Dessuten jobber man ofte bare til 15 og har derfor en time ekstra på ettermiddagen. Det er ikke så ugunstig å jobbe turnus som det turnusarbeidere tror. De bare har en illusjon om at å jobbe 8-16 er helt gull.

Skrevet

Med fare for at dette blir sånn stakkars meg som er ufør, men jeg vil likevel tilføye: jeg skjønner godt du er sliten og du har fått flere gode tips. Prøv å tenk på hva du ville gått glipp av uten hamsterhjulet. Dagene mine består i å se alle andre som har det travelt, mens jeg stort sett ligger i en sykeseng etter nok en operasjon. 

prøv å få hverdagen til å bli gode dager, ferier blir ikke den samme uten å ha en hverdag. Finn tid til de små øyeblikkene, stopp tiden litt når barnet ditt ler, når det ber om å få sitte på fanget selv om du egentlig ikke har tid. Det er øyeblikk som aldri kommer igjen, man må ha tid der og da. 

planlegging er nok alt. Mannen min lager svær middag hver søndag. Så fryser han ned 3-4 porsjoner. Neste søndag en ny rett. Noe som betyr at han hver uke kan finne 3 ferdigretter i frysa som varmer seg i ovnen mens han og ungene koser seg etter jobb og barnehage.

klær må legges fram kvelden før. Da legger han sammen en maskin klær foran TV og så legger han oppi neste vask. Når han kommer hjem er det kun å trykke på knappen så er maskinen i gang. Ja jeg vet jeg har verdens beste mann! Og det er også viktig. Finn tid til å gå på date! En gang hver 14 dag, få barnevakt eller ta daten ved kjøkkenbordet/armkroken med film. Bruk tid på hverandre. Husk å gi en klem i hverdagsmaset, prat sammen.

Anonymkode: 3a5e9...a54

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg forstår meg ikke på sånne duracel-kaniner som deg. No offence, altså. Men hvordan i alle verden kan du å ikke bli sliten av hverdagen slik hi beskriver? Jeg er helt ferdig, og hver dag må jeg kjempe meg igjennom. Jeg har tre barn, hvorav to av dem har fritidsaktiviteter og. Det er pes. Det er treninger, kakebaking, kioskvakter, cuper osv. I tillegg kommer jo hverdagen med lekser, klesvask, matlaging, rengjøring og alt. Det er slitsomt. Eller har du ikke dette?

Anonymkode: 1e699...5df

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du har ikke 5 uker ferie i løpet av året? Da ville jeg tatt en prat med sjefen... 

Anonymkode: 72aa2...818

Det er ikke meg du svarer. Men turnusarbeidere har ikke samme mulighet til ferie i helligdagstid, når behovet for fastansatte er høyt og tilgang til Vikarer er lavt, som andre. 

Jobbet selv turnus i helse i 15år før jeg gikk over til administrativt og 08-16 jobb av samme grun. 

Hi: hva med vaskehjelp? 

Her har jeg ellers funnet ut at planlegging er nøkkelen. Har to barn, bhg og småskolen. Å legge frem klær for uken som kommer, og få eldste til å kle seg selv, gjøre klar middager (gjerne i fryseren), og ha ukeplan på veggen i gangen. 

Ellers senke kravene til seg selv, og tenke over hva som er "Godt nok" :)

Anonymkode: 45886...98b

Skrevet

En whiteboardtavle på kjøkkenet, en stor en, laget som en ukeskalender. Også en vanlig familiekalender hvor du ser hele måneden ved siden av. Skriv ned alt.

Da slipper du stresset i hodet. Alle tankene om hva du må huske, hva du må gjøre, hva du må handle, hva dere skal ha til middag osv gjør deg sliten for de stresser deg. Få det ut av hodet og inn på tavla, så ser alle hva som er ukens plan og alle må ta sitt ansvar for å gjennomføre.

Planlegg godt og legg frem kvelden før så det blir minst mulig stress om morgenen. Om du lager en rutine av at barna hjelper til med å legge frem morgendagens klær før de tar kveldsstellet slipper du krangling og trass om hvilken bukse osv om morgenen. Barnet har selv vært med å velge ut dagens antrekk og får et helt annet eierforhold til det. Mindre stress og kaos om morgenen.

Ellers tror jeg du bare må innse at denne fasen av livet er sånn. Ikke forvent noe annet. En av de første som skrev her sa det også, dette er livets normalitet, dette er hverdagen. Det er ikke meningen vi skal gjøre ingenting, vi har pliktene våre og de må gjennomføres, hver dag.

Livet går i faser, og det er forskjell på fasen som student, fasen med små barn, fasen med store barn, fasen med utflyttede barn og fasen med barnebarn, men i alle fasene har vi hverdag og plikt, det må bare gjøres. Det kommer mindre travle dager, og da kommer du etter en stund til å kjede deg og savne tiden med lykkelig kaos i heimen.

Anonymkode: c1531...ce6

Skrevet

Trøsten jeg kan komme med, er at det er for en periode. Jeg ble alene med mine 2 barn da minste var 1 år, og jeg var 100% alene, og ingen familie. Så de første årene var det utrolig tøft, og jeg var jo kronisk sliten, og følte det eneste livet besto av var jobb, barn og husarbeid. Husker da minste startet i 1. klasse, da ble det mye bedre. Da fulgte det eldste barnet det yngste til skolen hver dag. Så bare den luksusen, og kunne dra rett på jobb, så hentet jo jeg på SFO. Og barna var mye mindre krevende. Jeg kunne gå på butikken uten de, kunne ta meg en joggetur i nabolaget. Og det blir bare lettere. 

Anonymkode: 15d3b...02b

Skrevet

Det er til så utrolig liten hjelp å si til noen som opplever det vanskelig at de må ta seg sammen, eller at du (eller andre du kjenner) takler de tingene mye bedre enn dem. 

Kjære HI, jeg forstår godt at du er sliten. Jeg hadde det sånn selv. Og litt fortsatt. Har to små barn i barnehage, vi jobber begge 8-16, pendler, har ingen familie som kan hjelpe oss. Jeg har heldigvis kunnet gå ned litt i stillingsgrad så jeg har to fridager i måneden. I tillegg tar jeg det helt med ro etter barna er lagt, og legger meg til kl 10. Helt nødvendig da barna våkner grytidlig 7 dager i uka.

Alt var et ork og jeg hadde ikke energi til noe. Innså at jeg var deprimert og går nå på lavdose antidepressiva og det har gjort underverker for energi og humør. Ikke sikkert du behøver det, men vill bare nevne det.

Uansett som de andre nevner, barna blir større og det blir bedre ❤️

Anonymkode: 3b99a...0a7

Skrevet

Prøv om du kan konkretisere slitenheten din. "Jeg er sliten" er en stor boks med grå ull der det ikke er noe som kan gjøres noe med. Om du klarer å definere noe av det, f.eks "Jeg er trøtt fordi jeg sover for lite", så har du noe konkret du kan ta tak i, som å legge deg en halvtime tidligere eller ta en dupp i bilen mens ungene er på trening. "Jeg er får en dårlig start på dagen fordi ungene ikke kler på seg selv": Lag klestog på stuegulvet der du legger plagg i riktig rekkefølge som de skal ta det på seg og to vitaminbjørner i enden som premie når alt er tatt på. For hver ting du greier å sette ord på som ikke bare er "sliten", så finner dere som familie kanskje en lur løsning. Sliten er gjerne summen av masse smått, men små ting kan kan kanskje gjøres noe med. Ellers går det faktisk over. Plutselig en dag sitter du og lurer på hva du ble så sliten av før.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...