Gå til innhold

Ting er litt vanskelig her i bygda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ligger langt fra byer. Nærmeste by tar det en time å kjøre til. Vi ligger litt isolert fra nabobygdene også med dårlig bussforbindelse, så det er vanskelig for barn og unge å komme seg ut av bygda og dit det skjer noe. 

Foreldre har forsøkt å dra i gang disco, internettkafé, leksekafe, ungdomsklubb, spillkvelder (FIFA og sånne spill, PlayStation), kiosk og kafé, vafler og saft på fotballbanen og diverse andre ting for barn og unge, men de henger heller hjemme hos noen og spiller eller gjør ikke noe. Foreldre gidder ikke sende barna/ungdommene dit heller. Nå forsøker de kino, men det blir nok det siste de forsøker. 
Hvorfor gidder ikke foreldre sende barna på noe når noe skjer i slike småbygder? Det ender jo bare med at barn og ungdom henger hjemme hos den med størst kjellerstue eller utenfor butikken. 
Hva fungerer i din bygd? Hva deltar barn og unge på?

Anonymkode: d346e...20a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik er det her også, og vi bor midt i Bærum. De sitter enten hjemme hos seg selv og spiller med de andre online eller er hjemme hos noen. Aldri noen arrangementer.

Anonymkode: d2460...544

Skrevet

Jeg bor i en by, og ungene besøker hverandre og ungdommene henger hos den med størst kjellerstue 😉

Ungene går på trening, men det er lite organisert utenom det altså. 

Hvorfor vil du organisere fritiden til ungene så veldig da? 

Anonymkode: e1e21...7d8

Skrevet

Min erfaring er at slike foreldrestyrte ting funker opp til ca 12-13 år. Deretter virker det som alt foreldrene går inn for er det teiteste i verden. Omtrent uansett hva det er. I alle fall for mange av ungdommene.

Anonymkode: 90cde...968

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i en by, og ungene besøker hverandre og ungdommene henger hos den med størst kjellerstue 😉

Ungene går på trening, men det er lite organisert utenom det altså. 

Hvorfor vil du organisere fritiden til ungene så veldig da? 

Anonymkode: e1e21...7d8

Det er ikke jeg som gjør dette. Jeg sender barna mine på det. Det er en fin arena for barna hvor de kan samles og gjøre noe sammen. Men det kommer så få at det blir vanskelig å fortsette.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Slik er det her også, og vi bor midt i Bærum. De sitter enten hjemme hos seg selv og spiller med de andre online eller er hjemme hos noen. Aldri noen arrangementer.

Anonymkode: d2460...544

Tuller du? Det skjer jo noe hele tiden i Bærum. Det er kanskje ikke så mange som benytter seg av alle tilbudene, men det er masse å velge mellom og bra kolektivtilbud.

Anonymkode: f0548...ee7

Skrevet

Her har vi frivilligsentral. Der er det ungdomskafé som er godt besøkt. Det er også en ungdomsklubb, som har varierende besøkstall. Det er diskotek i grendene, idrettslagene har hyggekvelder i forbindelse med lørdagstreninger et par ganger i året. 

Det treffer ikke alle, men det er åpent for alle. 

Anonymkode: 40175...5e2

Skrevet

Vi snakker her om større barn og ungdommer? Ville ikke falke meg inn å sende ungene på noe som helst, de greier fint å orientere seg i tilbud og delta der de ønsker.

Bor på bygda vi også, kinoen er godt besøkt og både fotballen og håndballen er allemannssport men voksenorganiserte sosiale arrangement er de allergiske mot. De organiserer fritida selv. Husker at det var slik for oss også da vi var unge. Du skal ta deg faen på at de mest slitsomme mødrene i bygda møter på slike arrangement for nå "følge med", "passe på" osv. Det minsker populariteten betraktelig.

Eneste plassen vi fikk fred for helikoptermødrene var faktisk i menighetshuset, presten brukte å låse opp kirkestuen slik at vi ungdommer kunne samles uten vokseninnblanding en gang eller to i uka. Han gjorde kontorarbeid i etasjen over og kom ned etter eget utsagn "kun om det blir brann eller dødsfall". Har aldri vært medlem av kirka, men takke seg til en raus prest framfor "bekymrede" (les nysgjerrige) mødre.

Anonymkode: 811a0...37e

Skrevet

Her i bygda er det mye for ungene å være med på. All slags idrett, speider, korps, kulturskole, ungdomsklubb, klubb på menighetshuset m.m. Nesten alle er med på noe.

Anonymkode: 2f4a5...b80

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi snakker her om større barn og ungdommer? Ville ikke falke meg inn å sende ungene på noe som helst, de greier fint å orientere seg i tilbud og delta der de ønsker.

Bor på bygda vi også, kinoen er godt besøkt og både fotballen og håndballen er allemannssport men voksenorganiserte sosiale arrangement er de allergiske mot. De organiserer fritida selv. Husker at det var slik for oss også da vi var unge. Du skal ta deg faen på at de mest slitsomme mødrene i bygda møter på slike arrangement for nå "følge med", "passe på" osv. Det minsker populariteten betraktelig.

Eneste plassen vi fikk fred for helikoptermødrene var faktisk i menighetshuset, presten brukte å låse opp kirkestuen slik at vi ungdommer kunne samles uten vokseninnblanding en gang eller to i uka. Han gjorde kontorarbeid i etasjen over og kom ned etter eget utsagn "kun om det blir brann eller dødsfall". Har aldri vært medlem av kirka, men takke seg til en raus prest framfor "bekymrede" (les nysgjerrige) mødre.

Anonymkode: 811a0...37e

😂😂😂

Anonymkode: 7a43a...de5

Skrevet

I bygda jeg er fra skjer ingenting. Folk har blitt usosiale. Gatene er så godt som tomme etter alle er ferdige på jobb. Flere fester som har vært hvert år (jul) har blitt avlyst. Nå er det privatfester. 

3 timer til nærmeste by. 

Anonymkode: ec021...e30

Skrevet

Noen småbygder er preget av sladder, mobbing, generelt dårlig miljø.

Her jeg bor var det flott frem til gjøkene fra storbyen begynte å innvandre hit. Nå har de ødelagt bygda, og dratt både mobbing og annen ukultur med seg hit. 

Anonymkode: baa5f...6a5

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor gidder ikke foreldre sende barna på noe når noe skjer i slike småbygder? Det ender jo bare med at barn og ungdom henger hjemme hos den med størst kjellerstue eller utenfor butikken. 
Hva fungerer i din bygd? Hva deltar barn og unge på

De gjør det de er vandt til. Det er slik de vil ha det... Eneste som skjer her er "klubben" hver fredag, men det er ikke lenge de er der før de kommer hit for å spille... Men vi har kino her da med en sal... 

Anonymkode: dc9d9...cb5

Skrevet

Det er nok bare sånn ungdommer er. Jeg bor i en middels stor by, og ungdommene her henger inne på rommet hos hverandre, eller i tv-stua. Sånn var det da jeg var ung også. Arrangementer i regi av foreldrene blir fort litt barnslig! 

Anonymkode: 99113...f22

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva fungerer i din bygd? Hva deltar barn og unge på?

Jeg hadde aldri klart å «sende» min tenåring et sted han ikke ville være. Og foreldrestyrt disco er vel det aller siste i verden han hadde meldt seg på! 

Anonymkode: 681b8...c6b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen småbygder er preget av sladder, mobbing, generelt dårlig miljø.

Her jeg bor var det flott frem til gjøkene fra storbyen begynte å innvandre hit. Nå har de ødelagt bygda, og dratt både mobbing og annen ukultur med seg hit. 

På hvilken måte mener du dette besvarer HIs spørsmål??

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På hvilken måte mener du dette besvarer HIs spørsmål??

Det kan være årsaken til at folk ikke sender barna, eller engasjerer seg.

Det er årsaken til at jeg trekker meg ut av alt slikt. Juletrefest deltar vi på i nærmeste by. 

🥄

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan være årsaken til at folk ikke sender barna, eller engasjerer seg.

Det er årsaken til at jeg trekker meg ut av alt slikt. Juletrefest deltar vi på i nærmeste by. 

🥄

HI har ikke snakket verken om nye byfolk eller om mobbing.

God bedring til deg ellers.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HI har ikke snakket verken om nye byfolk eller om mobbing.

God bedring til deg ellers.

Det er ikke sikkert at HUN har vært borti det. Jeg går ikke rundt og sladrer til alle om andre og hva de har gjort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...