Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #1 Skrevet 5. januar 2020 Startet i fjor, da var det stort sett veldig fritert mat, som pommes frites osv, som utløste det, hostet helt vanvittig etterpå. Fra der har det bare gått nedover. Nå kjenner jeg at alt jeg svelger egentlig bare sklir ned til ikke midt i halsen engang. Drikker jeg til måltidet går det bedre, og jeg får «skylt unna» maten som er der.. hoster fortsatt mye etter måltider. Tok det opp med lege første gang Tidlig i sommer da det for alvor begynte å bli irriterende, men selv da var det stort sett bare slimhoste etter måltidet som var problemet. Hadde da hatt en hard forkjølelse rett før, og legen mente det kom av det. Tok det opp igjen senere i sommer, da var det blitt enda litt verre, skulle da prøve syrenøytraliserende. Nå har jeg prøvd mange forskjellige typer uten at det hjelper, og legen skulle se nærmere på det, eventuelt henvise meg. Siste tre ukene har det blitt ordentlig plagsomt, sånn som jeg skriver øverst her, og jeg lurer på om andre har opplevd det samme? Hva kan gjøres, hvor blir man eventuelt henvist for slikt? Skal egentlig ikke til legen før 29. denne måneden igjen, men med sånn det er nå føles det uendelig lenge til..har begynt å gå ned i vekt pga dette også, for noen ganger blir det så ille at jeg hoster til jeg kaster opp mens jeg spiser/rett etterpå, eller brekningsrefleksen slår inn når maten blir liggende sånn i halsen.. Anonymkode: 7b285...119
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #2 Skrevet 5. januar 2020 Be om å få ø-hjelpstime hos legen, også blir du henvist videre. Anonymkode: 8f6fb...cb8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #3 Skrevet 5. januar 2020 Tenker på flere ting og synes du skal oppsøke privat klinikk. Skjønner ikke at du ikke har gjort noe med dette tidligere. Anonymkode: c172b...094
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #4 Skrevet 5. januar 2020 Tenker på på flere ting, oppsøk privat lege asap Anonymkode: 9f603...674
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #5 Skrevet 5. januar 2020 Takker for råd! Har ikke råd til privatlege/klinikk, så får ringe i morgen og be om time raskere. skjønner at flere kanskje kan tenke kreft i spiserøret, men det er jeg ikke så bekymret for da jeg har vært på sykehus og hos lege flere ganger for andre ting siste året, og det har da blitt tatt utvidede blodprøver alle gangene, inkludert leukocytter osv, senest i starten av desember Googla litt nå, og det jeg kanskje syns det minner mest om er dysfagia/dysphagia.. Anonymkode: 7b285...119
J_29 Skrevet 5. januar 2020 #6 Skrevet 5. januar 2020 Skal ikke ventes med det, svelgevansker skal man ikke ha. Du må si det er blitt ordentlig ille. Mulig du må ta en gastropi e.l. De vet mer på Øre, nese hals. Ring legen igjen og forlang snarest! Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #7 Skrevet 5. januar 2020 Hvordan er talen din? Anonymkode: c172b...094
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #8 Skrevet 5. januar 2020 Har ikke opplevd det selv, men har en kollega som var gjennom det. Der hadde det med stoffskiftet og hevelse i skjoldbrukskjertelen å gjøre. Husker ikke helt, men hun fikk en del medisiner som fikset opp i det. Har legen kjent skikkelig på halsen din, kjent om det er noen hevelser der? Anonymkode: 77347...ae4
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #9 Skrevet 5. januar 2020 Jeg sliter en del med svelgeproblemer. Ikke i den grad du beskriver med hoste og liknende, men må drikke mye til alle måltider og føler jeg tygger, tygger og tygger før jeg klarer å svelge maten ordentlig. Kan også brekke meg og bli kvalm. Må ofte gi meg med å spise før jeg er helt mett fordi det rett og slett stopper seg. Bruker lang tid på måltider. Her er årsaken at jeg har en autoimmun bindevevssykdom. Håper du får ny legetime raskt. Utrolig plagsomt å ha det sånn, og syns jo det er veldig viktig at du får utredet årsaken til problemene. Anonymkode: cab1a...567
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #10 Skrevet 5. januar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ikke opplevd det selv, men har en kollega som var gjennom det. Der hadde det med stoffskiftet og hevelse i skjoldbrukskjertelen å gjøre. Husker ikke helt, men hun fikk en del medisiner som fikset opp i det. Har legen kjent skikkelig på halsen din, kjent om det er noen hevelser der? Anonymkode: 77347...ae4 Ja, har også tatt stoffskifteprøver i samme runde som alt annet i starten av desember, ingenting galt 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg sliter en del med svelgeproblemer. Ikke i den grad du beskriver med hoste og liknende, men må drikke mye til alle måltider og føler jeg tygger, tygger og tygger før jeg klarer å svelge maten ordentlig. Kan også brekke meg og bli kvalm. Må ofte gi meg med å spise før jeg er helt mett fordi det rett og slett stopper seg. Bruker lang tid på måltider. Her er årsaken at jeg har en autoimmun bindevevssykdom. Håper du får ny legetime raskt. Utrolig plagsomt å ha det sånn, og syns jo det er veldig viktig at du får utredet årsaken til problemene. Anonymkode: cab1a...567 Så kjipt 😕 De har tatt alle disse ANA-prøvene, alt var negativt der også. (Tatt i forbindelse med noe annet, da) begynner nesten å lure på om jeg finner på alt sammen, altså 😳 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er talen din? Anonymkode: c172b...094 Ganske grei, merker jeg sliter litt om jeg skal si mye på en gang, stopper litt opp, men har ellers ikke noe uklar tale, eller vondt for å snakke f.eks Blir litt grøtete stemme når jeg spiser og prøver å si noe samtidig. Anonymkode: 7b285...119
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #11 Skrevet 5. januar 2020 Du må få legetime og be om utredning hos spesialist. Du må beskrive alle symptomer, også dette med talen. Undersøk om dere har helseforsikring på jobb. De har som oftest 5 dagers behandlingsgaranti. Anonymkode: c172b...094
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #12 Skrevet 5. januar 2020 Hvordan er pusten din forresten? Kortpustet, raskere andpusten, astmaplager som er forverret? Anonymkode: c172b...094
Stuegrisen Skrevet 5. januar 2020 #13 Skrevet 5. januar 2020 (endret) 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må få legetime og be om utredning hos spesialist. Du må beskrive alle symptomer, også dette med talen. Undersøk om dere har helseforsikring på jobb. De har som oftest 5 dagers behandlingsgaranti. Anonymkode: c172b...094 Skal få forklart det for legen! Takk for tips, men har ingen slik forsikring gjennom jobb. 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er pusten din forresten? Kortpustet, raskere andpusten, astmaplager som er forverret? Anonymkode: c172b...094 Puster helt fint ellers og der var jeg ikke anonym lenger 🙈 Endret 5. januar 2020 av Stuegrisen
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #14 Skrevet 5. januar 2020 svelgeproblemer, klump i halsen kan også være psykisk faktisk. Og du trenger ikke være psykisk syk av den grunnen. Men det kan starte i det små, så utvikle seg. Hørt om flere tilfeller. Nå sier jeg ikke at du bare innbiller deg det, men det kan være et "lite problem" som vokser seg større. Følelsen av at halsen er trang er et vanlig fenomen, ofte uten funn på gastroskopi. Anonymkode: ae342...bac
Stuegrisen Skrevet 5. januar 2020 #15 Skrevet 5. januar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: svelgeproblemer, klump i halsen kan også være psykisk faktisk. Og du trenger ikke være psykisk syk av den grunnen. Men det kan starte i det små, så utvikle seg. Hørt om flere tilfeller. Nå sier jeg ikke at du bare innbiller deg det, men det kan være et "lite problem" som vokser seg større. Følelsen av at halsen er trang er et vanlig fenomen, ofte uten funn på gastroskopi. Anonymkode: ae342...bac Har tenkt tanken, og nevnte det for legen, men det er ikke følelse av at halsen er trang, det er maten som setter seg fast. Jeg kan ha svelget maten, så får jeg en trang til å hoste, og da hoster jeg opp maten igjen.. (er det som har skjedd nå siste tre ukene iallfall, før det var det «bare» at jeg hostet, ofte slim, under/etter måltidet). Kommer kun i forbindelse med fast føde.. supper uten biter, saftis, væske osv går fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå