Gå til innhold

Det er så vanskelig med lillebroren..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre barn. Den største gutten er 9 år og den midterste er 6 år. 

Problemet er at ALT som storebror skal, skal også mellomstebror. I går når han ene skulle på kino så klikker den midterste helt. Jeg sier at når far kommer hjem så kan vi også dra, men han er ikke stor nok til å dra alene uten voksne. Han blir sur, surner helt fullstendig. 

Etter kino i går så skulle jeg og han gå en tur gjennom byen. Storebror har tlf og bankkort, og jeg så på sånn deksel med kortholder. Da klikker han igjen for han og skal ha og han skal ha det NÅ. Jeg sier at vi skal ikke kjøpe til storebror, bare se. Dermed er han pottesur. 

Nå i sted lekte storebror med et helikopter. Da kommer lillebror og vil ha det også. Han sier at vi skal kjøpe det NÅ. Når jeg sier at det er søndag, butikken er ikke åpen, så går han og smeller med døren. Så nå går han og surmuler. 

Han har en slik tendens til å bli sint, jeg blir nesten sprø!! Jeg skjønner at det ikke er lett å være i midten altså, men vi er veldig beviste på det synes jeg. Han får mye alene tid med oss. Han har også fått tlf (men uten SIM kort, fordi han klikket fordi broren fikk). Han skal få air pods til bursdag snart, fordi han ble sint for at broren fikk. 

Jeg skjønner at det er vanskelig å ikke være stor nok til alt det broren gjør og får, men jeg kjenner at dette provoserer meg litt. Det er forskjell på alder! 

Jeg trenger tips og råd til hvordan jeg skal håndtere dette.. Tror nesten vi er litt for obs på at han er i midten, at vi skjemmer han bort. Jeg er så livredd at han skal føle seg oversett...

Noen som har vært gjennom dette som kan gi råd? 

Anonymkode: c674a...78d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å premiere han med kinotur når han klikker i vinkel. Hvis du rydder veien for ham når han møter motstand, bekrefter du at det hjelper å bli sint. Han må lære seg at livet er litt urettferdig og at storebror er eldre. Gi ham heller positiv respons når han ikke hisser seg opp over ulikheter. 

Anonymkode: 8e6be...3b8

Skrevet

Her må det settes klare grenser. Her har vi hatt aldersgrenser for de forskjellige sakene som ungene får og alle har vært innforstått med at sånn er det. Så lenge dere gir etter for alle krav, kommer det bare til å bli verre og verre for hvert år, så på tide å,ta tak i det. Hadde også blitt sprø hvis jeg skulle hatt det sånn hver dag.

Anonymkode: f509a...eaf

Skrevet

Herlighet, dere skjemmer han jo noe så utrolig bort!

Skal dere kjøpe likt helikopter til han når butikken åpner da? Og gi en 6 åring AirPods?? Og han fikk gå på kino etter en sånn oppførsel???

Dere er jo med på å gjøre han til tidenes skitunge. Bror er tre år eldre og det er ting han kan gjøre som lillebror ikke kan. Det er sikkert ting seksåringen får og gjør som minste ikke kan også. 

Anonymkode: ae836...c8f

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner at det er vanskelig å ikke være stor nok til alt det broren gjør og får, men jeg kjenner at dette provoserer meg litt. Det er forskjell på alder! 

Slutt å la deg provosere. Gjenta ditt svar aldeles rolig, om så 100 ganger. «Men storebror fikk ikke det da han var 6 år. Du må vente til du blir stor nok.»

Anonymkode: ed59f...9c7

Skrevet

Gir dere noen gang lillebror noe som storebror blir misundelig for? Jeg tror den opplevelsen kunne være fin for lillebror. At det ikke alltid er storebror som får de kule tingene først og så lillebror seinere og bare fordi han er blitt sint. 

Jeg tror ikke det er lurt i lengden å la lillebror få uttelling for sinnet ved at han får plaget seg til airpods osv. Gi dem forskjellige ting. Jeg har to selv og kjenner til problematikken. Lillebror trenger også å ses av dere som eget individ, selvom han ikke selv kan si det. Han vil jo egentlig ikke være en kopi av storebror, han vil settes pris på som seg selv. Men akkurat nå tror han sansynligvis at dere er mer glad i storebror fordi det er han som får de kule tingene. Noe kan avbødes med å lage klare regler. "Når dere starter i 3. klasse får dere egen nøkkel". Slike ting. Det kan være surt der og da, men det er en viss rettferdighet i det og det blir akseptert. Andre ganger får man gjøre det retferdig på andre vis. Ja, storebror har fått airpods, men du har fått selvlysende fotball (eller hva det nå måtte være). Gi ham gjerne en klem når han blir sint. Mitt gjett er at han egentlig er redd for at dere ikke er like glad i ham som i broren. Han trenger fysisk bevis.

Anonymkode: d94e1...551

Skrevet

Her må du begynne å si nei, fremfor å gi etter. Det blir jo ikke noe bedre så lenge han når frem med å bli sur. 

Skrevet

Dere har lært ham at det nytter å bli sur og sint. Dere får skylde på dere selv og ikke på 6åringen som bare gjør som han har lært 

Anonymkode: ca536...552

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet, dere skjemmer han jo noe så utrolig bort!

Skal dere kjøpe likt helikopter til han når butikken åpner da? Og gi en 6 åring AirPods?? Og han fikk gå på kino etter en sånn oppførsel???

Dere er jo med på å gjøre han til tidenes skitunge. Bror er tre år eldre og det er ting han kan gjøre som lillebror ikke kan. Det er sikkert ting seksåringen får og gjør som minste ikke kan også. 

Anonymkode: ae836...c8f

Dette.

Anonymkode: 8f794...6c9

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tre barn. Den største gutten er 9 år og den midterste er 6 år. 

Problemet er at ALT som storebror skal, skal også mellomstebror. I går når han ene skulle på kino så klikker den midterste helt. Jeg sier at når far kommer hjem så kan vi også dra, men han er ikke stor nok til å dra alene uten voksne. Han blir sur, surner helt fullstendig. 

Etter kino i går så skulle jeg og han gå en tur gjennom byen. Storebror har tlf og bankkort, og jeg så på sånn deksel med kortholder. Da klikker han igjen for han og skal ha og han skal ha det NÅ. Jeg sier at vi skal ikke kjøpe til storebror, bare se. Dermed er han pottesur. 

Nå i sted lekte storebror med et helikopter. Da kommer lillebror og vil ha det også. Han sier at vi skal kjøpe det NÅ. Når jeg sier at det er søndag, butikken er ikke åpen, så går han og smeller med døren. Så nå går han og surmuler. 

Han har en slik tendens til å bli sint, jeg blir nesten sprø!! Jeg skjønner at det ikke er lett å være i midten altså, men vi er veldig beviste på det synes jeg. Han får mye alene tid med oss. Han har også fått tlf (men uten SIM kort, fordi han klikket fordi broren fikk). Han skal få air pods til bursdag snart, fordi han ble sint for at broren fikk. 

Jeg trenger tips og råd til hvordan jeg skal håndtere dette.. Tror nesten vi er litt for obs på at han er i midten, at vi skjemmer han bort. Jeg er så livredd at han skal føle seg oversett...

Noen som har vært gjennom dette som kan gi råd? 

Anonymkode: c674a...78d

Herregud, dere er i ferd med å skape et monster.

Anonymkode: 141c7...b39

Skrevet

Denne oppførselen har dere skapt selv dessverre. La han hyle og gi ALDRI etter for slik oppførsel. Slutt å belønn å være drittunger, belønn heller tålmod og bra oppførsel. Ta han med på kino en annen gang, gi mobil når han er på samme stadige som storebror og dropp for all del airpods. Helikopteret er selvfølgelig noe han kan sette på ønskelista til bursdagen istedenfor.

Det finnes ikke urettferdig at lillebror ikke får alt storebror får, heller tvert imot. At lillebror får alt storebror måtte vente en viss alder for å få, det er urettferdig.

Anonymkode: d430a...edc

Skrevet

😳😳 himmel og hav! Dere må jo for fader slutte å gi gutten alt han klikker for! 
han er ikke stor nok enda! Hverken for AirPods (😳) eller annet. 
Storebror er eldre og fikk ikke denslags da han var 6. Temmelig urettferdig for storebror, synes jeg. 

det at han klikker, hyler og smeller med dører, gjør han fordi det funker🤷‍♀️

Skrevet

Lillebror høres skikkelig bortskjemt ut! 

Anonymkode: 88b59...033

Skrevet

Selvfølgelig vil mellomstebror ha det samme som storebror. Hvem vil ikke det? Gled deg til minste blir litt større og du har skapt to små som står og hyler om og griner / trasser seg fram til å få det samme som storebror. Du (dere) har selv skapt dette, og får bare leve med konskvensenene som lett kan bli to bortskjemte drittunger og en stor som at han aldri får noe som ikke de små får. 

Det er ikke farlig å sette grenser for barn, men det kan være farlig å la være. Det betyr ikke at de minste aldri skal få noe når storebror får. Noen ganger kan det være helt ok: "Nå er storebror 9 - han får gå på kino. Det får du også lov til når du blir 9 år." Og kanskje av og til kompensere med noe sånn som  "Du og jeg kan se en film på tv / spille et spill / gå på lekeplassen mens pappa bader lillebror."  Andre ganger kan de små få gjøre ting uten at storebror gjør noe.

Anonymkode: 2da8a...f7d

Skrevet

Her i huset sier vi alltid:

»storebror får telefon/kinotur/AirPods (bytt ut med hva som helst), da han var X år. Det skal du også få når du blir X år».

og siden vi alltid gjør det sånn er de vant med det, og aksepterer det. Dersom de hyler får de bare uttrykke sin frustrasjon, den endrer selvsagt ikke vår beslutning. 

Anonymkode: fb524...e54

Skrevet

Uff, her har dere tatt et ganske galt valg, når dere velger å skjemme bort lillebror på denne måten.

Vi har fire barn, og det er kanskje litt kjipt å være i midten, men så kjipt er det ikke altså.

Vær litt bevisst så ikke lillebror alltid må arve og aldri få noe nytt, for det er det kjipe med å være i midten. Vi løser det på flere måter, noen ganger får eldste brukt, vi har kjøpt alt fra ski til sykler brukt også til eldste. Noen ganger får eldste selge sine fravokste ting og legge pengene i en ny og større, også får nest eldte f.eks ny til bursdagen sin. Men noen ganger arves det også.

Ellers er det ikke sånn at alle barna må få nye gensere fordi en unge trenger det altså, det jevner seg ut på sikt fordi alle får gensere når de trenger det.

Vi har hatt noen regler som vi har fulgt, f.eks mengde lommepenger på mellomtrinn, og en fast økning for hvert år på ungdomsskolen. Da vet alle barna hva de har å forholde seg til der, det er ikke urettferdig at 14 åringen får mer lommepenger enn 12 åringen, for 12 åringen vil få litt mer for hvert år han også.

Det er dere som må lære barna at alt ikke må være likt hele tiden, for det jevner seg ut på sikt. Dere må også lære lillebror at det storebror måtte vente på må han også vente på. 

Noen fordeler er det jo med å være nr to også, for da har man en storebror som baner vei. Når foreldrene ser at dette gikk jo veldig greit med storebror så da går det sikkert greit med lillebror også, også slipper de opp litt ;)

Anonymkode: 96a60...b39

Skrevet

Bankkort og AirPods til en 9 (!) åring? Og nå telefon og snart AirPods til en 6 (!!!) åring også? Hva f*** skjer med verden, sier jeg bare.

Anonymkode: 3cf59...e8d

Skrevet

Ungen er drit bortskjemt. Å premiere med kinotur når han furter seg til det er galskap. Lær deg å stå i ubehaget. Virker som du kjøper deg vekk fra konflikter. 

Anonymkode: 5d82d...8e1

Skrevet

Uff han er jo super bortskjemt..

Det beste du kan gjøre for han er og si NEI. han må ikke ha alt storebror har

Anonymkode: 896eb...8a3

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ungen er drit bortskjemt. Å premiere med kinotur når han furter seg til det er galskap. Lær deg å stå i ubehaget. Virker som du kjøper deg vekk fra konflikter. 

Anonymkode: 5d82d...8e1

Dette er det aller beste rådet du har fått i dag!!! 

«Lær deg å stå i ubehaget»

Det kommer garantert mer og verre ting å måtte være konsekvent på enn dette. 

Anonymkode: e7330...8a5

Skrevet

Det er helt lov å si «jeg skjønner at du også har lyst på airpods siden storebror har det, men det passer for eldre barn og voksne så du kan ikke få det enda» vær forståelsesfull og møt gutten på at det et kjipt. han vil helt sikkert likevel få et raserianfall, men stå i det og vær der for han til han roer seg. 

Benytt også de mulighetene du har til å la han få lov til ting, ha spesielle ting osv, sånn at livet ikke alltid bare føles urettferdig. 

Skrevet

Virker som om begge ungene er bortskjemt 

Anonymkode: 6787e...c6c

Skrevet

Barn har somregel en voldsom retferdighetssans, men det er gjerne vanskelig for dem å forstå dette med at ting jevner seg ut over tid. Sett deg ned i en stille stund og snakk om det, bruk gjerne forholdet mellom minste og mellomste som illustrasjon. Hva får mellomste av ting og opplevelser som minste er for liten til? Finn eksempler, og spør om han synes det hadde vært riktig at han skulle vente med å få/få lov til disse tingene til minstemann var gammel nok så han også kunne få/få lov.

Slutt å gi etter, men annerkjen følelsen. "Jeg skjønner at du også har lyst til dette, og ser at du blir sint når det bare er storebror som får lov." Så kan du gjerne snu fokuset vekk fra det hn er sint på, og over på måten han uttrykker sinnet på. "Det er helt greit å være sint, men det er ikke greit å (sett inn konkret eksempel på det han gjør når du sier han klikker i vinkel). Det er mye bedre om du kan snakke om det når du er sint."

Anonymkode: c81ff...e63

Skrevet

Prøv å ha søsken med liten aldersforskjell, du. Da snakker vi utfordring. At en seksåring ikke behandles som en niåring er selvsagt, mye verre å få en åtteåring til å akseptere at niåringen har videre rammer. 

Anonymkode: 97b95...3f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...