Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #1 Skrevet 4. januar 2020 Er det lov å gi 300.000kr til en 17 åring og en 21 åring eller må de da skatte av summen ? Vil de miste muligheten for lånekassen til studier ? Anonymkode: 82620...9b6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #2 Skrevet 4. januar 2020 Kall det forskudd på arv, så er det skattefritt Anonymkode: 1b851...979
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #3 Skrevet 4. januar 2020 Ja, det er lov 17 åringen vil ikke få disponere pengene før han/hun blir 18. Når det kommer en sånn sum inn på konto plikter banken å varsle overformynderiet og de går da inn og forvalter pengene frem til 18 års dagen Grensen hos lånekassen er litt over 400.000, har du mer penger enn det får du ikke noe særlig stipend, bare lån Anonymkode: 82bff...62d
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #4 Skrevet 4. januar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er lov 17 åringen vil ikke få disponere pengene før han/hun blir 18. Når det kommer en sånn sum inn på konto plikter banken å varsle overformynderiet og de går da inn og forvalter pengene frem til 18 års dagen Grensen hos lånekassen er litt over 400.000, har du mer penger enn det får du ikke noe særlig stipend, bare lån Anonymkode: 82bff...62d Jeg har 700000 på konto. Fikk stipend. Men jeg har lån og. Anonymkode: f87e0...4f4
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #5 Skrevet 4. januar 2020 Hvis jeg selger huset så har jeg 600.000 kr. Men har mer i gjeld. Nå har jeg fått vite at jeg har kreft og vil dø innen 6 måneder. Tanken om hvordan barna skal klare seg alene etter meg, gjør at jeg sover dårlig. De har bare meg. Hvis jeg selger huset og gir barna halvparten av overskuddet før jeg dør. Og de så frasier seg arv, er ikke det fullt lovlig eller ? Anonymkode: 82620...9b6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #6 Skrevet 4. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis jeg selger huset så har jeg 600.000 kr. Men har mer i gjeld. Nå har jeg fått vite at jeg har kreft og vil dø innen 6 måneder. Tanken om hvordan barna skal klare seg alene etter meg, gjør at jeg sover dårlig. De har bare meg. Hvis jeg selger huset og gir barna halvparten av overskuddet før jeg dør. Og de så frasier seg arv, er ikke det fullt lovlig eller ? Anonymkode: 82620...9b6 Jeg hsr ikke noe svar på det du spør om, men vil bare sende deg en stor klem. ❤️ Lykke til! Anonymkode: 13100...345
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #7 Skrevet 4. januar 2020 Mener du at du har gjeld som ikke knytter seg til boligen? Anonymkode: b0529...e0d
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #8 Skrevet 4. januar 2020 Ja, gjeld som ikke er knyttet til huset. Anonymkode: 82620...9b6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #9 Skrevet 4. januar 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis jeg selger huset så har jeg 600.000 kr. Men har mer i gjeld. Nå har jeg fått vite at jeg har kreft og vil dø innen 6 måneder. Tanken om hvordan barna skal klare seg alene etter meg, gjør at jeg sover dårlig. De har bare meg. Hvis jeg selger huset og gir barna halvparten av overskuddet før jeg dør. Og de så frasier seg arv, er ikke det fullt lovlig eller ? Anonymkode: 82620...9b6 Det er fullt lovlig. Anonymkode: 1703c...542
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #10 Skrevet 4. januar 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er fullt lovlig. Anonymkode: 1703c...542 Hvis ikke det blir sett på som en dødsdisposisjon da? Vet ikke helt hva definisjonen på dette er... Har du ikke noen livsforsikring, enten privat eller via jobb? Anonymkode: b0529...e0d
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #11 Skrevet 4. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis jeg selger huset så har jeg 600.000 kr. Men har mer i gjeld. Nå har jeg fått vite at jeg har kreft og vil dø innen 6 måneder. Tanken om hvordan barna skal klare seg alene etter meg, gjør at jeg sover dårlig. De har bare meg. Hvis jeg selger huset og gir barna halvparten av overskuddet før jeg dør. Og de så frasier seg arv, er ikke det fullt lovlig eller ? Anonymkode: 82620...9b6 Uff, så grusomt!!! Har de ingen far? Ingen annen familie? Dette var forferdelig trist å lese.... ❤️ (Ang det du spør om, så vet jeg ikke.) Anonymkode: 3de98...55d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #12 Skrevet 5. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis ikke det blir sett på som en dødsdisposisjon da? Vet ikke helt hva definisjonen på dette er... Har du ikke noen livsforsikring, enten privat eller via jobb? Anonymkode: b0529...e0d Så lenge hun ikke gjør det på dødsleiet er det ikke dødsdisposisjon. Jeg vet hva jeg snakker om, min far gjorde dette med meg før han døde. Anonymkode: 1703c...542
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #13 Skrevet 5. januar 2020 Har du tatt kontakt med banken din? Eller kreftforeningen? Der kan du sikkert få veiledning i hvordan du gjør det best for barna. Klem ❤ Anonymkode: 52cbe...83b
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #14 Skrevet 5. januar 2020 Jeg krysser fingrene for at du blir truffet av et mirakel. Det har skjedd før. At leger tar feil er absolutt intet mirakel. Lykke til! Anonymkode: 2d3f8...964
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #15 Skrevet 5. januar 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har 700000 på konto. Fikk stipend. Men jeg har lån og. Anonymkode: f87e0...4f4 Mye av lånet omgjøres til stipend når du består studiet, og jo mer penger du har over 400.000 jo mindre del av lånet omgjøres til stipend. Anonymkode: 82bff...62d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #16 Skrevet 5. januar 2020 Da tar du fra dem barndomshjemmet med mange minner i. Har du ikke forsikringer når du er alene med to barn? en forferdelig situasjon. Anonymkode: 2e12b...a5f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #17 Skrevet 5. januar 2020 Ja, du kan gjøre det du skriver. Du kan selge huset og gi overskuddet til barna mens du er i live. Deretter velger barna å ikke arve deg. Da arver de ingen gjeld. Evt. kan du få hjelp av noen du stoler på som f.eks dine foreldre som kan ha pengene på en konto i sitt navn, så ordner de med fordeling når minste er myndig. Alle midler du har på konto den dagen du går bort mister andre tilgang til ettersom ingen velger å arve deg. Vi har nettopp gjort det du skisserer ved et dødsfall i familien. Det var uventet, så det var ikke planlagt at det skulle bli sånn. Personen hadde ikke egen konto og måtte plassere en stor sum et sted. Samtidig hadde hun gjeld over millionen og ingen andre verdier. Da GUN uventet døde valgte ingen barn og Arve pga de visste om gjelden, men hadde likevel tilgang på pengene ettersom de ikke var plassert i hennes navn (men innad i familien). For en forferdelig situasjon. Grusomt å måtte ordne med dette nå. Lykke til hi❤️ Anonymkode: 5c8bc...9d4
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #18 Skrevet 5. januar 2020 Etter å ha slitt oss gjennom et arveoppgjør i snart ett år, så vil jeg bare si at du bør kontakte en advokat som har god greie på arv før du tar noen valg. Arv, gjeld og formue er kompliserte greier, og det er veldig synd for dere alle om det skulle bli noe kluss. I dyrekjøpt erfaring vil jeg også nevne at ikke alle advokater som sier de har greie på arv har det. Anonymkode: bfcf4...c14
Holzhaus Skrevet 5. januar 2020 #19 Skrevet 5. januar 2020 Tror jeg ville hørt med en advokat for å være sikker på at det ikke er en omstøtelig disposisjon. Det kan tenkes at dødsboet anses å være konkurs da det ikke kan dekke den usikre gjelden og at de kan kreve gaven omstøtet. Men det spørs om kreditorene vil gjennomføre da det vil se ganske dårlig ut i pressen. uansett er det ikke sikkert barna vil klare seg så mye bedre bare fordi de får 300 000 på bok når de blir 18 - kjenner til en del slike tilfeller hvor pengene uansett blir sløst bort og de lærer seg dårlige vaner. 18-åringer er unge og umodne!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #20 Skrevet 5. januar 2020 Uff, tenker på deg ❤️ Hva med at du heller tenker litt i andre baner? Leier et sted til dem og får en advokat/nær venn til å ta seg av betjening av husleien de neste årene? Så de har et trygt og «kostnadsfritt» sted å bo de neste tre årene iallfall... Anonymkode: 6721a...405
MarshOfDecay Skrevet 6. januar 2020 #21 Skrevet 6. januar 2020 På 4.1.2020 den 23.00, Anonym bruker skrev: Hvis jeg selger huset så har jeg 600.000 kr. Men har mer i gjeld. Nå har jeg fått vite at jeg har kreft og vil dø innen 6 måneder. Tanken om hvordan barna skal klare seg alene etter meg, gjør at jeg sover dårlig. De har bare meg. Hvis jeg selger huset og gir barna halvparten av overskuddet før jeg dør. Og de så frasier seg arv, er ikke det fullt lovlig eller ? Anonymkode: 82620...9b6 Jeg vet ikke noe om det økonomiske, men jeg vet masse om kreft. Fikk ett år å leve - det er syv år siden 😍 Ikke gi opp ennå! Kroppen kan utøve mirakler ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå