Gå til innhold

Dere som har skikkelig dårlig råd....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye unner dere dere av fornøyelser? Og hva finner dere på med barna når det ikke finnes penger til utskeielser?

I helger og ferier?

Anonymkode: 53e26...ce4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La barna ha litt besøk. Man kommer langt med Internett, lutt popcorn eller nybakte boller og litt frisk luft. 
Men alt blir litt kjekkere når man er flere.

Vi går ofte på kino. Men jeg ser at det gir ikke barna så mye faktisk.

Anonymkode: 9f8e3...8c9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La barna ha litt besøk. Man kommer langt med Internett, lutt popcorn eller nybakte boller og litt frisk luft. 
Men alt blir litt kjekkere når man er flere.

Vi går ofte på kino. Men jeg ser at det gir ikke barna så mye faktisk.

På kino? Da har du ikke dårlig råd. 

Anonymkode: f5792...5cb

Skrevet

Med tanke på at de fleste her inne svarer at de har inntekter på rundt 800 000 kr (i sånne «hvor mye tjener du» tråder), og mener det er helt normalt og slett ikke mye, så kan jo jeg svare her som en som representerer de med dårlig råd. 

Vi går tur i skogen, drar på hytteturer, hotellweekender i Oslo, helgetur til slalombakke, kino, badeland, titte i byen og dra på cafe, bare være hjemme med tegnesaker/perler/plastelina osv, baker sammen, båtturer, stranda, brettspill, shoppingturer, helg på hotell med badeland...

det jeg kommer på i farta.

Anonymkode: 1bfd3...f5b

Skrevet

På kino? Da har du ikke dårlig råd. 

Poenget mitt er at kino ikke er så wow hos mine. 
Vi får gavekort av min mor av min mor☺️ Takknemlig for det. Men de har ofte mer glede av en film hjemme.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med tanke på at de fleste her inne svarer at de har inntekter på rundt 800 000 kr (i sånne «hvor mye tjener du» tråder), og mener det er helt normalt og slett ikke mye, så kan jo jeg svare her som en som representerer de med dårlig råd. 

Vi går tur i skogen, drar på hytteturer, hotellweekender i Oslo, helgetur til slalombakke, kino, badeland, titte i byen og dra på cafe, bare være hjemme med tegnesaker/perler/plastelina osv, baker sammen, båtturer, stranda, brettspill, shoppingturer, helg på hotell med badeland...

det jeg kommer på i farta.

Slalom er jo dyrt!! Hotellweekend og! Så du må jo enten ha bedre råd enn du tror, eller så er du alene med ett barn 

Anonymkode: 32c1e...3d2

Skrevet

Slalom er jo dyrt!! Hotellweekend og! Så du må jo enten ha bedre råd enn du tror, eller så er du alene med ett barn 

I andre tråder om lønn kommenterer folk mye på at lønn på 5-600 000 er lite, så da har jeg dårlig råd da...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kommer jo an på hva hun prioriterer ellers. Hva slags matvarer det går i. Hvor ofte disse turene pågår, hvor ofte bil brukes, hvilke frisørprodukter osv

Anonymkode: 9a6b8...d42

Skrevet

I andre tråder om lønn kommenterer folk mye på at lønn på 5-600 000 er lite, så da har jeg dårlig råd da...

Her har vi litt over 800 000 til sammen og prioriterer ikke hotellweekender, hotell med badeland  og kort i slalåmbakken. Hytta vi drar på, er mine foreldres, Som vi låner gratis. 

Anonymkode: 4b9a9...205

Skrevet

Kommer jo an på hva hun prioriterer ellers. Hva slags matvarer det går i. Hvor ofte disse turene pågår, hvor ofte bil brukes, hvilke frisørprodukter osv

Nå mener jo egentlig JEG at jeg har ok råd da, mer mynta på alle her som mener alt under 800 000 er dårlig. Men du har et veldig godt poeng;

jeg hadde veldig dårlig råd som ung mor (da uten utdannelse). Men jeg nedprioriterte klær til meg selv, møbler/interiør (alt var arvet, var ikke veldig stilig akkurat!) og jeg var en mester på billig, sunn mat. Så tok jeg meg heller råd til aktiviteter med barnet som kostet penger og ferier. Om jeg hadde spurt han i dag tror jeg ikke han engang enset at vi hadde dårlig råd. Han var jo ikke opptatt av interiør uansett...

Skrevet

Nei det er tull. Kjenner alenemor til to jenter. Jentene har aldri vært på kino. Klærne deres er hullete, og de er heldige om de har ordentlig med mat, ikke minst mykt toalettpapir. Noen ganger har de ikke det, så jentene tørker seg med håndkle, de vasker klærne uten tøymykner, de bor i en trang leid leilighet, de har ikke ordentlig med uteklær så min datter står ofte å varmer hendene i friminuttene, de har ikke matbokser så mor de få ganger hun har mulighet til å sende med de mat så sender hun med de en gulerot i isbokser , min datter må gi deler av maten sin til de, (jeg smører ekstra), dette er dårlig råd. Det du beskriver er luksus. 

Skrevet

Vi har per definisjon helt ok økonomi, men vi bruker ikke penger på kino, hotellweekender, restaurant eller kafé.

Vi bruker tid sammen, engasjerer oss i barnas fritid ( idrett), bruker tid sammen på kjøkkenet eller i hagen, eller på husvask og bilvask..

Anonymkode: ceb7b...3a7

Skrevet

Vi går turer. Har ved i boden, men ikke ovn, så vi tar med bien kubber og griller pølser på bål når det er tillatt. Vi har akebakke oppi gata her som vi drar til. Om sommeren er vi på stranda og sover i telt i skogen, plukker bær, lager syltetøy og sagt av det vi plukker. Alt jeg har mulighet til å spare blir spart og med det har vi råd til en bolle fra et gårdsbakeri i nærheten, så 5-6 ganger i året går vi dit og bruker de oppsparte midlene på «kafé». Vi baker brød og boller, vi spikker pil og bue, sykler (ikke akkurat nå i sommer da min sykkel er ødelagt) på turer, har danseshow for hverandre og danser i regnet på regnværsdager, hvis vi får tak i ski på utstyrsentralen, så tar vi oss en tur på ski. Noen ganger har vi råd til å ta med kakao, andre ganger har vi med te. Vi får av og til låne andres Netflix eller Viaplay og kan se film. Men vi har ikke TV eller data, så vi må se på telefonen min. Men det går helt fint. 

Anonymkode: 88ace...cd1

Skrevet

Dere avsporer veldig denne tråden!

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har vi litt over 800 000 til sammen og prioriterer ikke hotellweekender, hotell med badeland  og kort i slalåmbakken. Hytta vi drar på, er mine foreldres, Som vi låner gratis. 

Anonymkode: 4b9a9...205

Men det er som du sier; hva man velger å prioritere😊 5-600 000 er min lønn da, mannen har ca det samme. Tipper vi totalt ligger på 1.1 i året. Men jeg tenker at unger egentlig driter i hva feriene koster så lenge man har det gøy sammen. Noe av det beste våre vet om er de årlige soppturene våre på en hytte med utedo. Vi hadde ikke trengt å dra på weekendturer, det gjør vi fordi vi voksne synes det er gøy med variasjon. Ungene har det gøy uansett.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er tull. Kjenner alenemor til to jenter. Jentene har aldri vært på kino. Klærne deres er hullete, og de er heldige om de har ordentlig med mat, ikke minst mykt toalettpapir. Noen ganger har de ikke det, så jentene tørker seg med håndkle, de vasker klærne uten tøymykner, de bor i en trang leid leilighet, de har ikke ordentlig med uteklær så min datter står ofte å varmer hendene i friminuttene, de har ikke matbokser så mor de få ganger hun har mulighet til å sende med de mat så sender hun med de en gulerot i isbokser , min datter må gi deler av maten sin til de, (jeg smører ekstra), dette er dårlig råd. Det du beskriver er luksus. 

Dette er en barnevernsak.

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en barnevernsak.

Jeg skal si deg etter å snakket med mange lærere i julen at dette dessverre er hverdagen i mange hjem i Norge i dag, og det har vært inne instanser men dette er ikke omsorgssvikt, kun en mor som gjør sitt beste for å få endene til å møtes, hun elsker jentene av hele sitt hjerte, men har mangel på ressurser. Det hun får fra Nav dekker ikke alt jentene trenger. Se vedlagt bilde. Etter at jeg i julen fylte opp skaper og skuffer hos denne vakre familien. Men legg merke til buksene, sånn har dessverre mange barn det uten at det er omsorgssvikt. Så før dere beskriver all luksusen dere fråtser i, så finnes det barn som aldri har vært på kino, lekeland, badeland osv. Anonymkode: f5792...5cb

Skrevet

Vi har ikke dårlig råd nå, men når vår eldste (nå 13 år) var liten var lykke stor når vi fant en 10-pk med bodyer på salg på Coop Obs! til kr 100,-.

I ferier dro vi på besøk til diverse besteforeldre av barnet og var der noen dager.
De viste om vår situasjon og betalte for badeland og slikt.

Helger var turer i skogen med nistepakke og termos, lånte DVD'er av venner (NetFlix og lignende fantes ikke enda) og lagde kino hjemme i stuen, ute på lekeplassen, hadde kjøpt flere ruller hvit papirduk på salg vi rullet ut på bordet og tegnet på ++++

Anonymkode: 091a3...490

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal si deg etter å snakket med mange lærere i julen at dette dessverre er hverdagen i mange hjem i Norge i dag, og det har vært inne instanser men dette er ikke omsorgssvikt, kun en mor som gjør sitt beste for å få endene til å møtes, hun elsker jentene av hele sitt hjerte, men har mangel på ressurser. Det hun får fra Nav dekker ikke alt jentene trenger. Se vedlagt bilde. Etter at jeg i julen fylte opp skaper og skuffer hos denne vakre familien. Men legg merke til buksene, sånn har dessverre mange barn det uten at det er omsorgssvikt. Så før dere beskriver all luksusen dere fråtser i, så finnes det barn som aldri har vært på kino, lekeland, badeland osv. Anonymkode: f5792...5cb

Jo, dette er omsorgssvikt! Det hjelper ikke med kjærlighet fra mor, når barna ikke får mat, klær og ikke engang toalettpapir! 

Flott at du hjelper de, men jeg tror ikke på at barnevernet mener at desse barna har det bra. 

Anonymkode: 1a8bc...d2c

Skrevet

Jo, dette er omsorgssvikt! Det hjelper ikke med kjærlighet fra mor, når barna ikke får mat, klær og ikke engang toalettpapir! 

Flott at du hjelper de, men jeg tror ikke på at barnevernet mener at desse barna har det bra. 

De har minimalt med alt, men de kan aldri unne seg ordentlig fullt kjøleskap, de får 1000 kr til å kjøpe utstyr av fra Nav, men når du mangler alt blir det knapt. Mor handler på røde kors salget men det er ikke nok til å dekke, så jentene har fått nye dresser, luer, votter, ullklær av oss. Tror dessverre at du ikke ser helheten, og jeg vet dessverre at mange barn lever slik. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De har minimalt med alt, men de kan aldri unne seg ordentlig fullt kjøleskap, de får 1000 kr til å kjøpe utstyr av fra Nav, men når du mangler alt blir det knapt. Mor handler på røde kors salget men det er ikke nok til å dekke, så jentene har fått nye dresser, luer, votter, ullklær av oss. Tror dessverre at du ikke ser helheten, og jeg vet dessverre at mange barn lever slik. 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg vet Dette da jeg selv vokste opp i slik fattigdom å kom ut av det. Vi fikk kasser med mat hjem på jul, ofte hadde vi ikke strøm, barnevernet var inne men min mor ble ikke tatt fra oss. Det er bare 15 år siden. Jeg er selv 30 år nå. Så dessverre lever mange barn slik uten at det er omsorgssvikt. 

Skrevet

Jeg er enig en ting at flere mener det er bv sak, ja bv burde hjelpe. Ikke ta fra de barna! Man kan være gode foreldre selv med dårlig råd! De burde få hjelp ikke straff, dessverre er det blitt ett kaldt samfunn der folk ikke lenger ønsker å hjelpe de fordømmer og dekker seg bak at det er det beste for barna 

Anonymkode: 4a2e0...d09

Skrevet

Men jeg vet Dette da jeg selv vokste opp i slik fattigdom å kom ut av det. Vi fikk kasser med mat hjem på jul, ofte hadde vi ikke strøm, barnevernet var inne men min mor ble ikke tatt fra oss. Det er bare 15 år siden. Jeg er selv 30 år nå. Så dessverre lever mange barn slik uten at det er omsorgssvikt. 

Feil. Det er omsorgssvikt om man ikke klarer å dekke barn behov. En gulrot i brødpose er ikke grei skolemat. Heller ikke disse buksene du viser frem. Og hvertfall ikke å tørke bæsj på håndkler. Det er uverdig og det er omsorgssvikt. Tviler ikke på at mor elsker barna og får kjærlighet, men det er ikke nok.

Skrevet

TS her. Når der gjelder disse barna så kan de få hjelp av barnevernet. Det heter hjelpetiltak. Barna blir ikke fratatt mor pga dårlig økonomi alene. 
Når det gjelder vår situasjon så har vi bestemt oss for å kvitte oss med gjeld som er tøysegjeld, spare alt vi kan til ferie og konfirmasjon, ny bil og høyst nødvendig oppussing. Samt buffer. Er mektig lei avgå ha tomme kontoer, vi har levd litt over evne og har endel kreditt. Eldste er 15 så telt i stua er liksom ikke det helt store.Vi har heller ikke vendt de til masse gøy i helgene, men kino er jo en 1000-lapp fort. Nå skal vi leve på minimum, er derfor jeg lurer på hva folk flest med lite til overs unner seg av fornøyelser.

Skrevet

TS her. Når der gjelder disse barna så kan de få hjelp av barnevernet. Det heter hjelpetiltak. Barna blir ikke fratatt mor pga dårlig økonomi alene. 
Når det gjelder vår situasjon så har vi bestemt oss for å kvitte oss med gjeld som er tøysegjeld, spare alt vi kan til ferie og konfirmasjon, ny bil og høyst nødvendig oppussing. Samt buffer. Er mektig lei avgå ha tomme kontoer, vi har levd litt over evne og har endel kreditt. Eldste er 15 så telt i stua er liksom ikke det helt store.Vi har heller ikke vendt de til masse gøy i helgene, men kino er jo en 1000-lapp fort. Nå skal vi leve på minimum, er derfor jeg lurer på hva folk flest med lite til overs unner seg av fornøyelser.

Har dere noen fornøyelsesparker i nærheten av der dere bor, og kjenner dere noen med årskort der?
Er en del parker som har dager hvor de mer årskort kan ta med seg 1, eller flere venner for en veldig billig penge.
Mat og drikke kan man jo ha med seg

Anonymkode: 091a3...490

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...