Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #1 Skrevet 3. januar 2020 Setter opp sunne måltider fremover. Er så plaget med sure oppstøt å noe sier meg at det ligger mye i det dårlige kostholdet mitt. Hater medisiner så vil unngå dette og se om det hjelper å endre kosten. Har satt opp frokost, mellommåltid, lunsj, mangler middager, og kveldsmat er klar. Tusen takk for tips. Noe som er enkelt å lage og ikke tar altfor lang tid. Anonymkode: db416...7ee
shewolf Skrevet 3. januar 2020 #2 Skrevet 3. januar 2020 Supper. Godt, næringsrik, magert og egentlig ganske fort gjort Man kan også forhåndslage og fryse i porsjoner. Jeg har gjort følgende: Mandager: Suppe Tirsdager: Kylling (her kan man variere, og ta salat som tilbehør i istedenfor karbo. Så kan man heller slenge på litt saus) Onsdager må jeg spise på jobb. Torsdager: Fisk Fredager: Tacosalat Lørdager: Kjøtt med grønnsaksgrateng (bytter på type kjøtt og type grønnsaker) Søndager: Gryterett Når jeg har noe "fast" hver dag er det lettere å velge ut noe. Bytter ut ris/potet/pasta med salat/grønnsaker. I istedenfor fløtegratinerte er det godt med gratinert blomkål. i Stedenfor ris lager jeg blomkålsris. Dropp å spise etter kl 18 (mtp halsbrann). Ikke mye salt, alkohol, røyk, feit mat, kaffe. Dette gir halsbrann. Brus er verst, farris er bedre enn annen brus, juice er bedre enn brus, lettsaft er bedre enn juice, vann er best. Knekkebrød/lomper er bedre enn brød. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #3 Skrevet 3. januar 2020 Jeg får sure oppstøt hvis jeg spiser for fet mat, eller for mye mat. Velg magert kjøtt eller fisk, mye grønnsaker og en moderat mengde av en karbohydratkilde, så kommer du langt. Anonymkode: 2d1a6...8e7
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #4 Skrevet 3. januar 2020 3 minutter siden, shewolf skrev: Supper. Godt, næringsrik, magert og egentlig ganske fort gjort Man kan også forhåndslage og fryse i porsjoner. Jeg har gjort følgende: Mandager: Suppe Tirsdager: Kylling (her kan man variere, og ta salat som tilbehør i istedenfor karbo. Så kan man heller slenge på litt saus) Onsdager må jeg spise på jobb. Torsdager: Fisk Fredager: Tacosalat Lørdager: Kjøtt med grønnsaksgrateng (bytter på type kjøtt og type grønnsaker) Søndager: Gryterett Når jeg har noe "fast" hver dag er det lettere å velge ut noe. Bytter ut ris/potet/pasta med salat/grønnsaker. I istedenfor fløtegratinerte er det godt med gratinert blomkål. i Stedenfor ris lager jeg blomkålsris. Dropp å spise etter kl 18 (mtp halsbrann). Ikke mye salt, alkohol, røyk, feit mat, kaffe. Dette gir halsbrann. Brus er verst, farris er bedre enn annen brus, juice er bedre enn brus, lettsaft er bedre enn juice, vann er best. Knekkebrød/lomper er bedre enn brød. Lykke til! Dette var mange gode tips. Tusen takk. Alt er skrevet ned check 😍❤ Anonymkode: db416...7ee
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #5 Skrevet 3. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg får sure oppstøt hvis jeg spiser for fet mat, eller for mye mat. Velg magert kjøtt eller fisk, mye grønnsaker og en moderat mengde av en karbohydratkilde, så kommer du langt. Anonymkode: 2d1a6...8e7 Ja jeg hadde veldig godt kosthold i mange år, også det siste 3 månedene så har jeg virkelig kost meg, all energi er sugd ut av meg, kroppen henger bare ikke med, masse hodepine, masse sureoppstøtt, veldig deilig å bare spise hva man vil, men jeg blir fysisk og psykisk dårlig av den maten. Har også plutselig begynt å drikke saft, for 7 år siden kuttet jeg brus og har ikke tatt en slurk siden så jeg har nok av viljestyrke, så nå kutter jeg alt og bygger opp kostholdet på nytt. Kom gjerne med tips til lunsj også ❤ Anonymkode: db416...7ee
shewolf Skrevet 3. januar 2020 #6 Skrevet 3. januar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette var mange gode tips. Tusen takk. Alt er skrevet ned check 😍❤ Anonymkode: db416...7ee Denne uken f.eks har jeg Grønnsakssuppe (brukte en søndag på å lage ulike supper fra bunnen, fulle av grønt og godt. Har fryseren full av porsjoner som bare må varmes. ) , kyllingspyd med tzatsiki og salat m/fetaost, fiskekaker m/revet gulrot & 1 potet (poteten er undervurdert) , tacosalat, Jegergryte & skinke med blomkålgrateng. Har skrivd plan for hele mnd. Lett når man har "tema" for hver dag. Kan jo være du liker helt andre ting.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #7 Skrevet 3. januar 2020 24 minutter siden, shewolf skrev: Denne uken f.eks har jeg Grønnsakssuppe (brukte en søndag på å lage ulike supper fra bunnen, fulle av grønt og godt. Har fryseren full av porsjoner som bare må varmes. ) , kyllingspyd med tzatsiki og salat m/fetaost, fiskekaker m/revet gulrot & 1 potet (poteten er undervurdert) , tacosalat, Jegergryte & skinke med blomkålgrateng. Har skrivd plan for hele mnd. Lett når man har "tema" for hver dag. Kan jo være du liker helt andre ting. Nei dette passer oss midt i blinken. Alle barna og far må også inn i en god rutine igjen. Takk for gode tips. Skal sette ned en månedsplan. Smart 👍 Anonymkode: db416...7ee
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #8 Skrevet 3. januar 2020 Bare et tips, det eneste som gir meg sure oppstøt er om jeg spiser mye tomater og om jeg får i meg for mye brødmat. Anonymkode: 5fed5...2c9
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #9 Skrevet 3. januar 2020 Sier som Shewolf, store porsjoner med suppe som kan fryses er helt genialt - gulrotsuppe, squashsuppe, brokkoli og spinatsuppe, paprikasuppe, løksuppe. De kan ta litt tid å lage, men gjør det en dag med god tid og frys ned ekstra porsjoner. Fungerer topp som lunch og, gjerne på mattermos. Poppede gresskarkjerner og litt creme fraice, yoghurt eller rømme på toppen er godt på flere av de. blomkålgrateng shakshuka wok ovnsbakt ørret med ovnsbakte grønnsaker og søtpotetbåter kotelett med blomkålmos og couscous m/løk og paprika Jeg er mye plaget med sure oppstøt, og det er ulike ting som trigger det fra dag til dag. Men noe som som regel ikke bra for meg, er mye mat/snop med sukker. Hvis du er mye plaget på nettene, så kan det hjelpe å heve hodeenden litt. Anonymkode: 0dbd1...dc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå