Gå til innhold

Dere som har solgt hus og kjøpt nytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk det ganske smertefritt i forhold til den tiden dere evt måtte sitte med to hus? 

Jeg skal selge og kjøpe nytt men er redd for å kjøpe før jeg har solgt for det blir fort dyrt å sitte med to hus. Samtidig er det jo en stor risk å selge før jeg kjøper da jeg risikerer å bli «husløs» visst jeg ikke finner noe.

Hvordan har dere løst en slik situasjon?

Anonymkode: 2ddd1...d2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte i begynnelsen av juni, men hadde ikke overtakelse før i oktober da huseier bygget nytt hus. Fikk da ganske god tid til å selv selge. Endte opp med å bo nesten to uker hos mine foreldre da de som kjøpte vårt hus kom fra en helt annen kant av landet og gjerne ville inn pga oppstart i nytt arbeid etc. Så for oss løste det seg veldig greit 😊 

Anonymkode: 6eae3...844

Skrevet

Kjøpte før jeg solgte. Fikk solgt to måneder etter huset ble lagt ut for salg, med overtakelse 1,5 måned etter det igjen. 

Ble to-tre måneder med lån på begge husene, totalt ca 33.000kr i lån og renteutgifter disse månedene. For vår del har ikke det vært noe problem.

Anonymkode: ea8e1...8d3

Skrevet

Veldig få som selger før de kjøper nytt HI, jeg kan nesten garantere at vi ikke hadde funnet noe om vi hadde solgt huset først.

Vi har kjøpt nytt med lån til pipa og har lagt ut huset for salg. Ikke fått gode nok bud, men regner med det løser seg. Må vi sitte med to hus en periode så greier vi det.

Anonymkode: caf53...b27

Skrevet

Overtok nytt i oktober og solgte nettopp. Markedet er trått og anbefaler at du/dere har en grei buffer til mellom finansiering. 

Vi valgte å kjøpe først og fant drømmeleiligheten. Mye til salgs for tiden, men vi ville uansett være sikre på at vi fikk noe vi absolutt ønsket (og hadde råd til). 

Les deg opp på markedet i ditt nærområde. I vårt området er markedet tregt og det er spådd liten/ingen forventet prisoppgang til våren (noe som er uvanlig). Vi er så glad vi fikk solgt til en grei pris ca. 3 mnd. etter overtakelse. 

Lykke til! 

Skrevet

Problemet er at markedet her jeg bor er veldig dårlig å selge i for tiden så er redd det tar en stund. 

Og når det gjelder hvor jeg ønsker å kjøpe er utvalget mye større og jeg er også åpen for hvor jeg kjøper så lenge det er innenfor et visst området (men det området strekker seg langt og er sentralt). 

Men klart, det er jo typisk at ikke «drømmeleiligheten» dukker opp akkurat når jeg trenger det😩 

Anonymkode: 2ddd1...d2f

Skrevet

Vi solgte først. Turte ikke annet. Mens vi så etter nytt bodde vi noen mnd hos svigermor. Jeg er glad vi gjorde det slik, da vi sparte mye penger på det.

Skrevet

Jeg skal snart selge, og kommer til å selge først, og satse på å leie leilighet en periode, mens jeg da leter etter ny bolig. Tidligere har jeg vel og vært alt for impulsiv da jeg har kjøpt bolig. Så tenkte at neste gang skal jeg bruke god tid. 

Og her jeg bor, ser det ut som halvparten av boligene blir solgt med en gang, og ene nabo boligen lå jo ute i 2 år, før den ble solgt. Jeg hadde fint hatt råd til å sitte med 2 boliger i noen måneder, men ikke i 2 år.

Anonymkode: 3720e...cc1

Skrevet

Vi kjøpte før vi solgte. Nervepirrende og dyrt med to hus. Hadde boutgifter på 60 000 i noen måneder. Skulle vi ha flyttet igjen ville jeg solgt først og leid en leilighet mens man kikket. Men det ville vi ikke med to små barn, da det sjeldent kommer ut den type hus vi ønsker (kan gå år mellom hver gang).  Løste seg heldigvis greit med salg tre måneder etter overtagelse. 

Anonymkode: 4dd05...120

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...