Gå til innhold

får du minner av lukter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

bare å kjenne på  en lukt kan for meg være himmelsk. er jeg rar? 

Anonymkode: e7143...3bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik er jeg også... 

Anonymkode: 585d6...527

Skrevet

Nei, du er ikke rar :)

Det er et kjent fenomen innen psykiatri, på godt og vondt. Lukt er en kjapp trigger for hjernen, og gir lett flashbacks. 

Jeg er sånn selv :) En kokoslukt får meg til å tenke på en deilig sydentur som barn (den gang grillet folk seg i en spesiell sololje som luktet kokos), eller plutselig dukker bare opp en følelse når jeg lukter noe. Da er det nok et minne som ligger godt glemt som blir hentet frem. 

Fant en artikkel om det https://forskning.no/partner-ntnu-menneskekroppen/derfor-trigges-hukommelsen-av-lukt/565614 

Anonymkode: c12e9...c18

Skrevet

Ja, det får jeg. Ikke gode da, men minner... 

Anonymkode: bd2f3...244

Skrevet (endret)

Massevis. Og duftene brukes ofte bevisst for å oppnå en spesiell stemning. Senest i går kjente jeg lukten av mine oldeforeldres hjem. De døde for mange tiår siden. Ugresset som ble dratt inn i hagen med en haug med jord, hadde lukten fra der jeg bodde som liten. Lavendel lukter selvsagt Provence og grønnsåpe er en tradisjonsduft jeg blir glad av.

Endret av prekæs
Skrevet

Smiler forsatt å får gode minner når jeg kjenner en spesiell type parfyme,det minner om eksen min å de gode stundene vi hadde :) Er over 9 år siden nå men smiler automatisk hver gang jeg kjenner den parfymen.

Anonymkode: 507b7...d60

Skrevet

Åh ja! Kjenner det i hele kroppen når jeg kommer over en lukt som minner meg spesielt om noe. Når jeg lukker øynene og tenker meg godt om kan jeg også føle at jeg lukter dufter som minner meg om noen, f.eks om bestemor som gikk bort for noen år siden eller lukten i huset til foreldrene mine fra barndommen. Hvis jeg lukter på noe som tilhørte bestemor kommer tårene med en gang og hodet går rett inn i stuen hos henne. 

Har det også som hun over her at jeg smiler og tenker på eksen hvis jeg går forbi noen som tilfeldigvis dufter den parfymen han brukte. Går rett tilbake i tid til da jeg var tenåring og de gode stundene :)

Anonymkode: 90ee3...038

Skrevet

Når jeg var liten bodde jeg i Afrika. For noen år siden var jeg på et marked i Indonesia hvor det både ble slaktet dyr og solgt dyr og  massevis av grønnsaker. Den lukten på det markedet sendte meg rett tilbake til Afrika og minnene strømmet på. Jeg har egentlig ikke hatt så mange minner fra Afrika fordi jeg var liten når vi reiste hjem, men når jeg stod på det markedet så husket jeg en hel masse ting som tidligere var glemt og alt kom via lukten.

Anonymkode: de672...9ab

Skrevet

Duft og hukommelse er uløselig knyttet til hverandre.

Anonymkode: 3890f...808

Skrevet

Det er VELDIG vanlig............................. tror det gjelder de fleste

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...