Gå til innhold

Border collie omplasseringshund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen anelse på om dette er riktig forum for dette men vi prøver.

Vi har tatt over en 6 år gammel ukastrert border collie hund som vi har en veldig merkelig situasjon med som vi rett og slett ikke finner ut av å tenkte vi skulle spørre om litt tips å ideer,

Bak sofaen så har vi persienner og gardiner på vinduene, hvis vi reiser oss opp å rører de så tilter han fullstendig! Kan ikke si at han er aggressiv men han får full panikk å piper å bjeffer og løper til døra, ser litt samme reaksjon også når vi tar i mobilladeren.. noen som har noen ideer eller tanker eller noe som helst om hva som er problemet evt en løsning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har vel hatt noen dårlige opplevelser knyttet til de samme eller liknende lyder. Jeg ville ha kontaktet en ekspert på dette, en hundepsykolog. Virker som om han har blitt dårlig behandlet av de tidligere eierne.

Anonymkode: b0ba2...768

Skrevet

Stakkars... han har noen vonde minner i bagasjen 

Anonymkode: 5e1d7...052

Skrevet

Tenker umiddelbart han har blitt mishandlet. Slått med ledningen, muligens forsøkt å flykte og satt seg fast i persienner. Vær så snill å gi hunden en sjanse. ❤️

Anonymkode: 97110...d49

Skrevet

Stakkar hunden.... Tror som andre her at han har opplevd negative ting, som å bli mishandla med mobilledning. 
Prøv å få ham til å forbinde disse gjenstandene med noe positivt. Trygg ham. Hvis han greier å forholde seg rolig i disse situasjonene, gi belønning. Håper han får det bedre. 
Har bc selv, de er herlige hunder ❤️

Anonymkode: a5735...b54

Skrevet

Min første tanke var også at han sikkert har hatt dårlige opplevelser med noe lignende tidligere.

Er dere sikker på at det er gardinene/persiennene han reagerer på? Kan også være at han har opplevd negative ting når forrige eier reiste seg fra sofaen?

Eller om det er gardinene/persiennene så kan det også være at han ser dårlig, at han blir skremt av den grunn? Ville fått dyrlegen til å sjekket synet neste gang for sikkerhets skyld, bc kan vel få noen øyeproblemer som bl.a. fører til synsproblemer, spesielt ved litt dårligere lys.

Jeg har ellers hatt god effekt av å tilvenne dyr det de er redd i helt andre omgivelser, f.eks. ta med laderen ut på trappen eller sitte med den og godbiter på gulvet. Eller ta ned en persienne eller gardin og la ham bli kjent med den når de ikke henger ved vinduet. Om sofaen står nært gardiner/persienner så kan dere kanskje flytte sofaen litt en stund slik at det er mulig å gå og snuse bak der for hunden, kanskje legge ut noen godbiter rundt om, sitte ved gardinene/persiennene selv, med godbiter (altså, nærme seg sakte dag for dag litt nærmere).

Men jeg ville fått sjekket synet for sikkerhets skyld.

Anonymkode: a504b...84f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...