Gå til innhold

Bør man la barna vinne i spill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er vi litt uenige. Skal man spille som man ville gjort med en voksen, eller la barna vinne litt? Hva er mest riktig?

Anonymkode: 041db...558

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri latt barna vinne.

Anonymkode: 4e9c9...1d8

Skrevet

Lot han vinne innimellom når han var yngre, opp til ca 4 år. 

Anonymkode: e636e...5f0

Skrevet

Av og til...men absolutt ikke hele tiden!

Skrevet

Av og til så hun ikke mister motet, men ellers ikke. 

Skrevet

Kommer an på, hvis det er et litt vanskelig spill så innimellom. Men sånn er jeg med alle, hvis jeg vinner og vinner mot voksne "justerer jeg flinkheten min"..

Anonymkode: 40b3c...b96

Skrevet

Det kommer an på hvorfor vi spiller og hva slags spill. Om vi spiller yatzy, som baserer seg på flaks, så blir det som det blir enten ungen er 4 eller 14. Om jeg spiller spill med noen for å trene på telling, regning, lesing, turtaking eller hvordan man takler vinning eller tap, så er jeg selvfølgelig strategisk i om jeg vinner eller ikke. 

Skrevet

I utgangspunktet ikke, de skal lære å spille på ordentlig og de skal lære å tape også. Men selvfølgelig "lar jeg de vinne" litt også når de er små, i den forstand at jeg gjør meg litt dummere enn jeg egentlig er og lar være å dra alle fordelene av at jeg er 30 år eldre enn henne og har spilt spillet ørten ganger før slik at hun har en reell sjanse til å vinne hun også. Går spillet kun på flax lar vi det stå til for da er det tilfeldigheter som råder.

Anonymkode: 942fc...7d6

Skrevet

Når vi spilte ludo, stigespill o.l. som flaksen avgjør lot jeg de ikke vinne, det jevnet seg jo ut uansett.

Men nå som de er 10 og 12 spiller vi gjerne strategispill og da er det ikke alltid jeg går like "all in" men gir de muligheten til å vinne selv om jeg med min alder og erfaring nok kunne vunnet hver gang om jeg ville. Det er ikke gøy å spille mot noen som alltid vinner, så jeg gir de muligheten til å vinne innimellom.

Anonymkode: 6e671...190

Skrevet

Det er utrolig hva man problematiserer som voksen.

Min 6-åring skjønner at hun må la yngre nieser/nevøer vinne noen ganger fordi det ellers ikke er  gøy for alle.

Anonymkode: c228d...915

Skrevet

Kommer litt ann på alderen og hvordan barnet tar det tenker jeg. Sønnen min på 8 år er umoden av seg å vil ikke lenger spille Monopol fordi han har tapt de tre siste gangene han har spillt mot meg. Han er gutt med dårlig selvtillit son tror han taper fordi han ikke er god nok,han  skjønner ikke at det bare har med flaks å gjøre. Får jeg overbevist han om å spille igjen likevel så vil jeg nok la han vinne så han får litt selvtillit igjen.

Anonymkode: 75805...a0c

Skrevet

Jeg gjør det av og til, men kun opp til 4 år. Etter det forventer jeg at ungene både følger regler og tåler å tape.

Anonymkode: 6d33e...1ec

Skrevet

Dere som nevner 4 år som grense må jo være kognitivt svekket. Det er ikke mange spill hvor en voksen IKKE klarer å spille mer strategisk enn et barn. Jeg kunne slått mine barn i det meste om jeg spilte for å vinne

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som nevner 4 år som grense må jo være kognitivt svekket. Det er ikke mange spill hvor en voksen IKKE klarer å spille mer strategisk enn et barn. Jeg kunne slått mine barn i det meste om jeg spilte for å vinne

Beklager, jeg svarte nok litt raskt. Når barna blir større og vi for eksempel begynner å spille monopol, så kommer jeg nok til å ikke gi alt hver eneste gang. Men nå er de så små at vi stort sett spiller spill som går på flaks, og da vinner de jo uansett innimellom og dermed lar jeg den aldri vinne. Men jeg kommer selvsagt ikke til å la barnet tape hver eneste gang vi spiller de neste 10 årene, så sånn sett kommer jeg vel til å "la dem vinne" innimellom 🙂

Anonymkode: 6d33e...1ec

Skrevet

Jeg jukser ikke for å tape. Men jeg er strategisk i hvilke spill jeg foreslår, og jeg justerer min innsats etter barnets alder. Men jeg mener oppriktig at barn må lære seg å tape, og de må lære å tape uten at hele verden raser rundt dem og de hyler og bryter helt sammen. Å tape noen ganger i spill er en fin sjanse til å trene litt på å takle motgang.

Skrevet

Når de var yngre, så må man jo la de vinne, men nå med tenåringsbarn, så lar jeg de ikke vinne. 14 åringen min spiller ikke 4 på rad med meg på hytta fordi jeg er bedre enn henne. 18 åringen klarer av og til å vinne over meg.

Anonymkode: 20a75...a24

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er vi litt uenige. Skal man spille som man ville gjort med en voksen, eller la barna vinne litt? Hva er mest riktig?

Kommer an på alder, barnets personlighet, og hvilken type spill.

De yngste barna trenger ikke konkurranseelementet i spillet. De kan holde på med brikker, terninger osv mest for prosessens skyld. Når de blir større, blir tap/vinn-elementet viktigere, og da må man la dem kjenne på følelsen av ikke alltid å vinne.

Så er det ulike typer spill: dersom de kun handler om flaks, gjør jeg ingen innsats for å spille dårligere selv. Da er alle like heldige/uheldige. Er det ferdigheter og taktikk som gjelder, f eks kinasjakk, sjakk osv. så må jo læringen være lystbetont. Da hjelper jeg dem å vinne innimellom, eller viser dem lure trekk.

Og så er unger ulike. Noen har "tap og vinn med samme sinn", andre gråter øynene ut når de taper. Og noen gråter også når de vinner, for da tenker de at vi har fikset det sånn, og det føler de som en ydmykelse!

Så her ville jeg justere meg litt, men ikke la dem vinne for enhver pris. Å tape i et spill er en ufarlig skuffelse, som de også vokser på.

Anonymkode: e7792...e4d

Skrevet
On 1/2/2020 at 6:59 PM, Anonym bruker said:

barn har godt og og tape av og til, ikke få gleden av og vinne hele tiden

Anonymkode: 44995...dd7

Skrevet

Det kommer jo litt an på. Ingen av mine barn er spesielt gode tapere, vi burde nok egentlig ha spilt litt oftere for å trene på dette. 

Jeg prøver liksom å fordele det litt, sånn at jeg lar dem vinne noen ganger, og andre ganger ikke. Dette gjelder i spill hvor vi ikke er likeverdige deltakere (altså hvor vi voksne har en fordel av at vi er - voksne). 

Unntaket er hvis vi spiller Villkatten. Der blir vi voksne gruset fullstendig av ungene, de er mye kjappere og mer observante enn oss! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...