Gå til innhold

Sønnen min nekter samvær med sin far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 10 år, snart 11 år.

Han har samvær med sin far annenhver helg. Han har hatt problemer med å få seg venner blant annet fordi han ikke er tilgjengelig for sine jevnaldrende når de spør om lek og overnatting. 

Han har fått lov til å velge noen ganger om å bli hjemme. Det går helt fint for meg. 

Denne helgen vil han ikke til sin far men har fått sin første overnattings mulighet hos en venn. Far vil ha sitt samvær. Min sønn sier han nekter å reise til sin far. 

Hva gjør jeg i denne situasjonen? Jeg ønsker ikke å nekte min sønn å være hjemme eller å være med venner når det først er mulighet for det.  Far er rasende og hyler i telefonen. 

Takker for alle fornuftige svar! 😊

Anonymkode: c212e...2ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde trolig ikke sendt barnet mitt til en foreldre som hylte i telefonen.

Far får jobbe med sitt forhold til sin sønn. Og for hvordan han sørger for at sønnen får muligheten til å delta på sosiale tilstelninger i sitt nærmiljø selv ved samvær hos far.

Så kan jo du være fleksibel og foreslå at far kan ha neste helg istedenfor denne.

Når far hyler rasende i telefonen til deg er det på høy tid å ta en ny runde på familievernkontoret.

Anonymkode: 18f21...7cc

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde trolig ikke sendt barnet mitt til en foreldre som hylte i telefonen.

Far får jobbe med sitt forhold til sin sønn. Og for hvordan han sørger for at sønnen får muligheten til å delta på sosiale tilstelninger i sitt nærmiljø selv ved samvær hos far.

Så kan jo du være fleksibel og foreslå at far kan ha neste helg istedenfor denne.

Når far hyler rasende i telefonen til deg er det på høy tid å ta en ny runde på familievernkontoret.

Jeg sa han kunne få neste helg men da var far selv opptatt. Jeg har sagt at hans foreldre og søsken kan ha min sønn når som helst. Bare å si ifra! Ingen av dem har noensinne hatt han. 

Jeg har sagt at min sønn bare må si ifra om han vil treffe sin far utenom oppsatt samvær. Men spørsmålet kommer aldri. 

Hi

Skrevet

Kan ikkje guten vere hos far dei timane i helga han ikkje er påovernattingsbesøk? Reknar ikkje emd 10-11 åringar er vekk frå fredags ettermiddag til mandags morgon? 

Anonymkode: faa61...7de

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan ikkje guten vere hos far dei timane i helga han ikkje er påovernattingsbesøk? Reknar ikkje emd 10-11 åringar er vekk frå fredags ettermiddag til mandags morgon? 

For min del er det helt i orden. Men far sier nei. Og sønnen min vil ikke til din far overhodet denne helgen. 

Hi

Skrevet

Hvorfor kan ikke barnet dra på overnatting når det er samvær da, far kan vel kjøre og hente der han overnatter?

Ungene mine har flere venner med skilte foreldre, men de kan jo være sammen selv om de er på samvær. I morgen skal ene datteren min på overnatting til en venninne, som da er hos pappaen. Pappaen bor litt lenger vekk enn mammaen, men ikke så langt at det gjør noe.

Sønnen min har en kompis med samvær en helg i måneden hos en pappa som bor 1.5 times kjøring unna, sønnen min har blitt med dit et par ganger og vært med på hele samværet.

Greit med samvær altså, men vennskap er veldig viktig for barn, så far bør jo gjøre litt for at ungen kan ha venner selv om det er samværshelg.

Anonymkode: cf4af...4ce

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke barnet dra på overnatting når det er samvær da, far kan vel kjøre og hente der han overnatter?

Ungene mine har flere venner med skilte foreldre, men de kan jo være sammen selv om de er på samvær. I morgen skal ene datteren min på overnatting til en venninne, som da er hos pappaen. Pappaen bor litt lenger vekk enn mammaen, men ikke så langt at det gjør noe.

Sønnen min har en kompis med samvær en helg i måneden hos en pappa som bor 1.5 times kjøring unna, sønnen min har blitt med dit et par ganger og vært med på hele samværet.

Greit med samvær altså, men vennskap er veldig viktig for barn, så far bør jo gjøre litt for at ungen kan ha venner selv om det er samværshelg.

Jeg er helt enig. Hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

For min del er det helt i orden. Men far sier nei. Og sønnen min vil ikke til din far overhodet denne helgen. 

Hi

Nei, då ville eg sagt til både guten og faren at guten kan vere heime om ikkje pappa vil bringe og hente på overnatting. Det er viktig å få med seg, særleg om han har streva litt med å få venner. Om far ombestemmer seg og vil la guten fare på overnatting ville eg sendt guten til far. (trur eg, enkelt for meg å kome med løysingar. Vanskeleg situasjon det der.) 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Da tenker jeg at jeg ville ringt til familivernkontoret i morgen og avtalt en time der for deg og far, og så ville jeg informert far om at siden han ikke ønsker å inngå noen kompromiss som er til guttens beste, så bestemmer du at denne helgen får sønnen bestemme, da barn over syv år har rett til å bli hørt ang. samvær, og så får du og han ta videre diskusjon på fvk, og så informert ham om tidspunkt for time.

Skrevet

Nei, då ville eg sagt til både guten og faren at guten kan vere heime om ikkje pappa vil bringe og hente på overnatting. Det er viktig å få med seg, særleg om han har streva litt med å få venner. Om far ombestemmer seg og vil la guten fare på overnatting ville eg sendt guten til far. (trur eg, enkelt for meg å kome med løysingar. Vanskeleg situasjon det der.) 

Jeg sa akkurat dette til far, men han vil ha alt samvær hos seg. Ikke snakk om overnatting på hans tid. 

Hi

Skrevet

Da tenker jeg at jeg ville ringt til familivernkontoret i morgen og avtalt en time der for deg og far, og så ville jeg informert far om at siden han ikke ønsker å inngå noen kompromiss som er til guttens beste, så bestemmer du at denne helgen får sønnen bestemme, da barn over syv år har rett til å bli hørt ang. samvær, og så får du og han ta videre diskusjon på fvk, og så informert ham om tidspunkt for time.

Jeg sa akkurat det med at han er over 7 år og bør høres. At jeg ikke vil tvinge han til sin far. Far mener jeg nekter han samvær. 

Så ja jeg ringer familievernkontoret I morgen! Hi

Skrevet

Det er ikke sikkert du får medhold på familievernkontoret altså, møter du på rette mennesket der kommer de til å si det ikke er noen menneskerett med overnatting hos venner, men at det er veldig viktig med et godt forhold til far. Er flere familievernkontor som er på fars side når far nekter å kjøre barnet til barneselskaper og andre ting som skjer samværshelg også...

Får krysse fingrene for at du møter på noen der som snakker barnets sak når det kommer til relasjonsbygging, vennskap osv.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sikkert du får medhold på familievernkontoret altså, møter du på rette mennesket der kommer de til å si det ikke er noen menneskerett med overnatting hos venner, men at det er veldig viktig med et godt forhold til far. Er flere familievernkontor som er på fars side når far nekter å kjøre barnet til barneselskaper og andre ting som skjer samværshelg også...

Får krysse fingrene for at du møter på noen der som snakker barnets sak når det kommer til relasjonsbygging, vennskap osv.

Nå er det ikke familievernkontoret som bestemmer samværet i helgen uansett. Men jeg lurer rett og slett på om min sønn kan velge å være hjemme hos meg, eller skal tvinges til sin far. De har snakket på telefonen i dag og han sa rett ut til sin far at han ikke ville bli tvunget til å dra til sin far. 

Det må da være mer ødeleggende på forholdet med sin far å tvinge han til å reise dit, enn å la han få denne ene overnattingen hos en kompis? 

Hi

Skrevet

Dette er som og høre om far til eldste. Hun var der annenhver torsdag til mandag. Etterhvert ble det jo mer besøk, bursdager og overnattinger. Om hun spurte om å komme lørdag istedenfor så var svaret alltid «nei da trenger du ikke komme!» og han ville aldri «ha tilbake» samværet han gikk glipp av helle,.. enden på visa var at ungen kutta ut hele faren. Hun orka ikke mer. 

Anonymkode: ca7a4...566

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...