Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #1 Skrevet 2. januar 2020 Jeg jobber et sted med en slitsom kollega. Kollegaen har alltid noe å si om ledelsen, arbeidsoppgavene. Kollegaen virker stresset hele tiden, og skravler på inn og utpust. Jeg er ny i bedriften og kollegaen har vært her i noen måneder. Kollegaen fremstiller sin jobb med at hun har alt for mye å gjøre, men for meg ser det ut som hun overdriver veldig. Eller er det bare jeg som tar ting lett og har stor arbeidskapasitet ? Hun sier til meg at jeg gjør for lite, men jeg gjør mine arbeidsoppgaver og har sagt fra til både sjefen og kollegaer om at jeg kan hjelpe dem om de har behov. Jeg ser også at jeg kunne gjort jobben hennes og litt til alene, mens hun krever at det skal være 3 personer på hennes avdeling som jobber med henne. Kan man si fra til min nærmeste sjef om hvordan jeg opplever kollegaen? Anonymkode: f956d...451
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #2 Skrevet 2. januar 2020 Skal DU SOM NY, fortelle sjefen at du er flinkere og mer effektiv enn din kollega, fordi hun klager? Da blir du den kollegaen som skryter av seg selv. Du sier at vedkommende har sagt at du gjør for lite, da er du kanskje allerede den kollegaen som gjør for lite og bare slapper av på jobb, eller? Kanskje dere egentlig er midt i mellom? Jeg er den på jobb som absolutt ikke klager, men gjerne vasker kjøleskapet i mellom slagene. Andre sitter på sofaen når dem har 5 minutter til overs, men klager fort om tempoet øker. Det betyr ikke at jeg er flinkere enn dem, men at jeg ikke orker i sitte på rompa i mellom slaga. Dem gjør det dem skal, men aldri noe ekstra. Det irriterer meg, men jeg vet også at det irriterer dem at jeg aldri slapper av. Vi er de beste av to verdener 😂 Anonymkode: 2d13c...ccc
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #3 Skrevet 2. januar 2020 Litt kinkig det der siden du er så ny i bedriften og hun har vært der litt lenger enn deg. Når hun kommenterer at du har for lite å gjøre så får jeg inntrykk av at hun vil at du skal ta over noen av hennes arbeidsoppgaver, eller forsøker å hinte om det. Det er på en måte passivt-agressivt av henne. Min første tanke var at jeg ville ventet med å snakke med ledelsen om dette fordi du er nyere i bedriften enn henne. Samtidig kan det bli negativt for deg, da du kan bli pålagt hennes oppgaver, selv om hun absolutt bør ha kapasitet til å gjøre sin jobb. Så jeg tror jeg ville tatt det opp med ledelsen. Men jeg ville heller spurt sjefen om råd, tror jeg, fremfor å klage på henne. Jeg ville nok ha vist til dine tidligere samtaler om at du gjerne tar på deg mer, men at du opplever at det er slitsomt med denne kollegaen som ikke har mer enn du å gjøre, men som likevel stadig klager over å ha for mye å gjøre, og at du nå er usikker på hvordan du skal forholde deg til henne og hennes væremåte, ikke minst fordi hun også prater så mye hele tiden, noe som selvfølgelig går utover både hennes egen og andres effektivitet. Jeg antar at hun sliter med noe siden hun er som hun er, men da må hun ta tak i det, ikke la det gå utover kollegaer. Anonymkode: 6fe59...c30
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #4 Skrevet 2. januar 2020 Her hadde jeg først og fremst vært veldig forsiktig med å ta noe som helst opp med sjefen før du har blitt litt varmere i trøya. Kan det være noe du ikke ser enda? Har hun et større arbeidsfelt enn deg, mer ansvar, flere oppgaver? Dette er jo helt relevant å vite noe om helt sikkert før man klager til både kolleger og ledelse. Jeg har en kollega som er veldig travel, og jeg skjønner heller ikke hva som er greia. Vi har samme type arbeidsoppgaver, men jeg har en del flere ting som bare jeg gjør i tillegg. Hun har mer enn nok med det "lille" hun gjør. Helt fra starten hennes hos oss, så ba hun meg ta over hennes oppgaver som hun ikke rakk ved slutten av dagen. Det måtte jeg si ifra til henne om, at jeg ikke kunne da jeg hadde sånn og sånn i tillegg til alt det andre vi gjorde. Ergo rakk jeg ikke å ta hennes part, i tillegg til mitt. Enda er det sånn at hun er fryktelig stressa. Hun er lite effektiv, og det er det som velter lasset for henne. Men jeg kommer ikke til å si noe til sjefen. Hun må finne ut selv om jobben egentlig er noe for henne, eller om hun kan finne en annen løsning for å lette arbeidsdagene for seg selv dersom hun føler det blir for mye. Anonymkode: 40d5d...08f
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #5 Skrevet 2. januar 2020 Hvordan kan jeg slutte å irritere meg over henne evt? Hun var sykemeldt par uker og det var så fredelig HI Anonymkode: f956d...451
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #6 Skrevet 2. januar 2020 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan jeg slutte å irritere meg over henne evt? Hun var sykemeldt par uker og det var så fredelig HI Anonymkode: f956d...451 Du bør først vurdere om det er noe i det hun sier om at du gjør for lite, og hun for mye. Det kan være oppgaver, ansvar eller noe organisatorisk du ikke kjenner til. Hvis du kommer frem til at du gjør det du skal og mer til, så kan du si fra til henne at hun selv må ta det opp med sjefen neste gang hun tar det opp med deg. Anonymkode: 0f4bd...714
Gjest Antarctica Skrevet 2. januar 2020 #7 Skrevet 2. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan jeg slutte å irritere meg over henne evt? Hun var sykemeldt par uker og det var så fredelig HI Anonymkode: f956d...451 Ignorere, ignorere, ignorere...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #8 Skrevet 2. januar 2020 Ikke bli som hun, er vel første bud. Derfor skal ikke du klage til sjefen om at hun jobber for lite. Lær deg å ignorere henne. Anonymkode: fae01...42b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #9 Skrevet 2. januar 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber et sted med en slitsom kollega. Kollegaen har alltid noe å si om ledelsen, arbeidsoppgavene. Kollegaen virker stresset hele tiden, og skravler på inn og utpust. Jeg er ny i bedriften og kollegaen har vært her i noen måneder. Kollegaen fremstiller sin jobb med at hun har alt for mye å gjøre, men for meg ser det ut som hun overdriver veldig. Eller er det bare jeg som tar ting lett og har stor arbeidskapasitet ? Hun sier til meg at jeg gjør for lite, men jeg gjør mine arbeidsoppgaver og har sagt fra til både sjefen og kollegaer om at jeg kan hjelpe dem om de har behov. Jeg ser også at jeg kunne gjort jobben hennes og litt til alene, mens hun krever at det skal være 3 personer på hennes avdeling som jobber med henne. Kan man si fra til min nærmeste sjef om hvordan jeg opplever kollegaen? Anonymkode: f956d...451 Kanskje du tar feil, at du faktisk gjør for lite. Du er ny, men har allikevel bestemt deg for at du kan gjøre hennes jobb og mer effektivt enn henne. Kanskje du ikke vet så mye som du tror Anonymkode: e3b21...2e0
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #10 Skrevet 2. januar 2020 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje du tar feil, at du faktisk gjør for lite. Du er ny, men har allikevel bestemt deg for at du kan gjøre hennes jobb og mer effektivt enn henne. Kanskje du ikke vet så mye som du tror Anonymkode: e3b21...2e0 Denne ! Anonymkode: 21fcf...63b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå